گردشگران ناخواسته مقاومت آنتی‌بیوتیکی را گسترش می‌دهند


گردشگران ناخواسته مقاومت آنتی‌بیوتیکی را گسترش می‌دهند

گردشگران هلندی ناآگاهانه با افزایش باکتری‌های روده حاوی ژن‌های مقاومت دارویی طی سفر و سپس با بازگشت به خانه در افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی نقش دارند. این مورد احتمالا در مورد گردشگران دیگر کشورها با شیوع بالای باکتری‌های مقاوم صادق است.

به نقل از ساینس، جان پندرز از دانشگاه ماستریخت هلند و همکاران وی از طریق آزمایش مدفوع ۱۹۰ مسافر هلندی قبل و بعد از سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای جنوبی، آفریقای شمالی و شرق آفریقا باکتری‌های موجود در نمونه‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند.

تیم تحقیق دریافت که این مسافران با میکروبیوم روده حاوی باکتری با ژن‌های بسیار متنوع و با مقاومت به آنتی‌بیوتیک بیشتر نسبت به زمان ترک به کشور بازگشتند.

پندرز اظهار کرد: «می‌دانیم که مقاومت ضدمیکروبی یک مشکل جهانی است اما شیوع آن در برخی از کشورها نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است.»

یوهان بنگتسون- پالمه از دانشگاه گوتنبرگ سوئد ۶ سال پیش تحقیق مشابه اما کوچک‌تری انجام داده است. وی می‌گوید: «تصور من این بود که چند ژن مقاومت وجود دارد که به‌طور گسترده در گردش هستند. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این مشکل گسترده‌تر از آن است و یک منبع کامل از مقاومت متفاوت وجود دارد که گردشگران در طول سفر از آنها بهره‌مند می‌شوند.»

وجود این ژن‌های مقاومتی تا زمانی که گردشگران سالم باشند خطر مستقیم ایجاد نمی‌کنند. فقط در صورت ابتلا به عفونتی که درمان آن مشکل باشد و یا تماس با بیماران با بیماری شدید و انتشار ژن‌های مقاوم مشکل‌ساز می‌شوند.

برام ون بانیک از دانشگاه ادینبورگ انگلیس می‌گوید: «هرچه میکروبیوم در حالتی که ژن‌های مقاومت بیشتری پیدا کرده‌اند باقی بماند فرصت بیشتری برای گسترش آن فراهم می‌شود.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی