افزون‌بر 9هزار نفر پارسال به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند


افزون‌بر 9هزار نفر پارسال به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند

زاهدان- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: پارسال 9هزار و 364 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.

رضا عبدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ که تعداد مراجعین نزاع هشت هزار و۹۲۷ نفر بوده، حدود پنج درصد افزایش داشته است.

وی گفت: از کل مراجعین نزاع در طی این مدت ۲ هزار و ۱۷۵نفر زن و هفت هزار و ۱۸۹ نفر مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان افزود: در اسفند ماه سال گذشته نیز آمار مراجعین نزاع با ۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به ۶۸۸ نفر رسیده که از این تعداد ۵۱۲ نفر مرد و ۱۷۶ نفر زن بوده اند.

وی بیان کرد: مراجعین نزاع در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی باید به خاطر داشته باشند که ظاهر خون آلود تاثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد و آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن بوده لذا معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

عبدی گفت: چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

وی افزود: برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره، تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم که این امر برای حفظ حقوق مراجعین و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات انجام می شود و نیازمند صبر و شکیبایی بیشتر مراجعین است.

وی ادامه داد: در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کند و سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

عبدی گفت: صدمات ایجاد شده در نزاع "شامل آثار ضرب و جرح" یا مشمول دیه بوده یا ارش که در دیه مقدار مال معین است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.

وی افزود: اَرش نیز دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند، لذا در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تاثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تاثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز