بهارانه کتاب در روز نخست بیش از 2 میلیارد تومان فروخت


بهارانه کتاب در روز نخست بیش از 2 میلیارد تومان فروخت

تهران- ایرنا- بهارانه کتاب 1400، با عبور از مرز 2 میلیارد تومان در روز نخست، آمار فروش قابل توجهی از خود بر جای گذاشت که این رقم برای فروش بیش از 40 هزار نسخه کتاب ثبت شده است.

به گزارش دوشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهارانه کتاب ۱۴۰۰، روز اول را با فروش قابل توجه بیش از ۲ میلیارد تومانی سپری کرد البته روند صعودی قیمت کتاب، در این زمینه باعث افزایش رقم فروش نیز شده است اما آنچه امیدوار کننده به نظر می رسد، آمار فروش کتاب است که از ۴۰ هزار نسخه نیز عبور کرده و روز دوم را با رقمی نزدیک به ۴۰ هزار آغاز خواهد کرد.

بهارانه کتاب در روز نخست بیش از 2 میلیارد تومان فروخت

از سوی دیگر از ۸۶۹ کتابفروش عضو طرح در سراسر کشور، نزدیک ۷۰۰ کتابفروشی فروش داشته اند که در روز نخست، آمار چشمگیری به حساب می‌آید. کتابفروشی های تهران با فروش بیش از ۶ هزار نسخه کتاب در ۱۳۰ کتابفروشی در رتبه اول جای گرفتند که این رقم حدود ۳۵۰ میلیون تومان است، خراسان رضوی با ۱۱۲ کتابفروشی و فروش بیش از ۴ هزار نسخه در رتبه دوم فروش استانی قرار دارد اما از نظر ارزش ریالی فروش کتاب اصفهان با فروش حدود ۲۳۰ میلیون تومانی، رتبه دوم فروش را به دست آورده اند.

بهارانه کتاب در روز نخست بیش از 2 میلیارد تومان فروخت

اصفهان، فارس، گیلان، با فروش حدود ۳ هزار نسخه کتاب، در رتبه های بعدی جای دارند و کتابفروشی فرازمند رشت با فروش بیش از ۸۰۰ نسخه کتاب، رتبه اول کتابفروشی های کل کشور را بر اساس تعداد نسخ فروخته شده به دست آورده است. پاتوق کتاب شیراز با بیش از ۶۰۰ نسخه کتاب فروخته شده و کلبه کتاب جهرم با بیش از ۵۰۰ نسخه فروش، هر دو از استان فارس در رتبه های بعدی فروش کتاب قرار دارند.

بهارانه کتاب در روز نخست بیش از 2 میلیارد تومان فروخت

آمار فروش کتاب کودک نیز موقعیت جالب توجهی دارد چون اولین کتابفروشی در بین اعضای تهرانی، کتابفروشی ماه پیشونی ویژه کتاب کودک در باغ کتاب تهران است که بیش از ۵۰۰ نسخه کتاب به فروش رسانده.

با نگاهی به فروش اولین روز بهارانه کتاب ۱۴۰۰، آنچه حایز اهمیت است این که میزان استقبال مخاطبان و علاقه مندان به یار مهربان که آمار گفته شده را رقم زده اند، نشانگر روند رو به رشدی نسبت به دوره های گذشته و همچنین ۴ طرح سال گذشته در این موضوع مهم فرهنگی شاهد هستیم.

به طور یقین اگر به دنبال افزایش سرانه مطالعه و ترویج و ترغیب علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی هستیم، طرح های مانند بهارانه کتاب، می تواند پل ارتباطی بین علاقه مندان و یار مهربان تلقی شود که امید می رود روزهای آتی نیز شاهد رشد و شکوفایی هر چه بهتر این طرح در سطح کشور باشیم، طرحی که با حضور ۸۶۹ کتابفروشی در هر ۳۱ استان کشور در حال برگزاری است و از عدالت فرهنگی خبر می دهد.

رشد و ارتقای

به گزارش ایرنا، به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی های سراسر کشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می کند. در این طرح کتابفروشی هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

این طرح که از آن با عنوان طرح‌های فصلی فروش کتاب یاد می شود از جمله امکاناتی است که کتابفروشان وجود آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می‌دانند.

طرح بهارانه کتاب از ۱۷ خردادماه جاری در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز و به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت.

این طرح هفدهمین دوره از برگزاری طرح‌های فصلی کتاب است، در آخرین دوره که زمستانه کتاب ۱۳۹۹ بود، ۹۳۶ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت فعال داشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید