بهبود زیرساخت‌های راه موجب توسعه گردشگری در کردستان می‌شود


بهبود زیرساخت‌های راه موجب توسعه گردشگری در کردستان می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: نقش راه‌ آهن، افزایش پروازها و توسعه و تعریض راه‌های مواصلاتی بین شهری در جابجایی گردشگران داخلی و خارجی و رونق گردشگری کردستان غیرقابل انکار است.

به ‌گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان عصر دوشنبه در دیدار با عرفان مرادی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: بخش گردشگری استان از سال‌های گذشته منتظر توسعه راه‌های مواصلاتی و افزایش پروازهای سنندج و همچنین افتتاح فرودگاه سقز است که در صورت تحقق و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها و افتتاح راه‌آهن در آینده صنعت گردشگری کردستان رونق بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: بخش گردشگری یک حوزه فرابخشی است و تنها یک سازمان و یا دستگاه اجرایی در این بخش وظیفه ندارد، بلکه خدمت به مردم و گردشگران یک وظیفه عمومی است تا گردشگران بتوانند با خاطره‌ خوش سفرهای خود را در کردستان انجام دهند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان به لزوم تسریع در تکمیل و بهره‌برداری راه سنندج به مریوان اشاره کرد و گفت: معماری‌ قدیمی مظهر تمدن و هویت کردستان است و نقش زیادی در جذب گردشگر به استان را دارد بر همین اساس لازم است دستگاه‌های متولی به ویژه راه و شهرسازی در راستای حفظ و صیانت از آنها با این اداره‌ کل همراهی و همکاری بیشتری داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه توسعه پایدار در صنعت گردشگری به عنوان جریانی متداوم در تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی برای افزایش و ترقی و رفاه طولانی آحاد مردم است بنابراین باید به گونه‌ای زیرساخت‌های این صنعت توسعه یابد که پایداری اثربخش در کردستان نیز محقق شود.

گویلیان ادامه داد: در این میان تلاش برای تبدیل شدن کردستان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور باید بیشتر شود و تعامل و همکاری بیشتر ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای این امر ضروری است.

وی یادآور شد: قابلیت‌های اطمینان بخشی برای توسعه و گسترش صنعت گرشگری در کردستان وجود دارد و ویژگی‌های معماری منحصر به‌فرد، وجود بناهای مربوط به ادوار مختلف تاریخی، طبیعت‌بکر و فرهنگ ‌غنی از نقاط قوت استان در جذب گردشگر بوده که بر همین اساس لازم است ساختار شهری بر اساس معماری بومی در سطح شهرهای استان به منظور تقویت گردشگری اجرایی شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام