دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه


دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

سنندج - ایرنا - جمعی از نخبگان کردستانی شامگاه دوشنبه در نشست با نماینده ولی فقیه در استان به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند که در راس آن گلایه از نبود نخبگان در پست‌های مدیریتی و یا حتی به عنوان مشاور بود.

به گزارش ایرنا، در این نشست که ۲ ساعت به طول کشید، ۹ نفر از نخبگان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، از برترین های جشنواره های مختلف تا آنهایی که در کنکور رتبه های ۲ رقمی داشتند و در دانشگاه هم توانسته بودند با معدل بالا درس خود را به پایان برسانند و البته یک نفر از آنات هم از داوطلبان شورای شهر بود و شاید این جمع را فرصتی یافته بود تا بتواند ابراز وجود کند.

اولین نفر از نخبگان، دکتر امیر کیان معاونی پزشک بود که بی توجهی به نخبگان و سرمایه‌های عظیم از کشورمان را زیان بسیار بزرگی دانست و راه حل مشکلات را حرکت در مسیر نخبگان و تعامل مدیران با جوانان نخبه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۵ هیچ سازمانی برای حمایت از نخبگان وجود نداشت گفت: در این سال بنیاد نخبگان به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد تا هم فکری و هم اندیشی ها عملی شود.

کیان معاونی با بیان اینکه در چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه شایسته و حق واقعی کشورمان دیده شده است افزود: یکی از مسیرهای رسیدن به این چشم‌انداز از مسیر نخبگان تعریف شده است که باید عملی شود.

وی به حرکت های جالب بنیاد نخبگان هم اشاره کرد و گفت: حمایت تنها ارائه تسهیلات مختلف نیست بلکه کمک به تاثیرگذاری نخبگان در جامعه مهم است.
کیان معاونی به تشکیل جلسات هم فکری نخبگان هم اشاره کرد و گفت: در پایان همه این جلسات به یک سوال تلخ می‌رسیم که ماحصل همکاری بومی در کجای روند امور اجرایی تاثیر گذار بوده و به توسعه کشور چه کمکی کرده است؟

وی گلایه‌ای هم از مدیران اجرایی داشت که گوش شنوایی برای ایده‌های نخبگان ندارند و روحیه نقدپذیری در آنان ضعیف است.

این نخبه کردستانی اضافه کرد: دریافت بازخورد از یافته‌های علمی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است و مدیریت درست و اصولی با تعامل بین مدیران و نخبگان اجرایی می‌شود.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه
غنای فرهنگی و زیرساخت‌های ضعیف
دومین نخبه نشست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. محمد عبدالملکی در مورد غنای فرهنگی کردستان گفت که صحبت‌ها در آن زیاد است و به حق از سوی رهبر انقلاب به این نام نامگذاری شده ولی هنوز تا رسیدن کردستان به استان فرهنگی کامل جای کار زیاد است.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های فرهنگی باید نگاهی واقع بینانه و به دور از کنایه و تعارف داشته باشیم، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان داریم، نبود گفت و گو بین طیف های گوناگون جامعه است که بشدت به تنوع، تضارب و تکثر آرا نیاز داریم.

عبدالملکی با بیان اینکه آستانه تحمل بالا رفته است افزود: منطق استدلال و گفتگوی با احترام متقابل را باید در استان تکثیر کنیم.

وی بزرگترین سرمایه هر جامعه را نیروی انسانی و جوانان و نخبگان آن برشمرد و تاکید کرد: باید با تساهل و تسامح پای حرف نخبگان طیف های گوناگون بنشینیم چرا که نبود گفتگو در جامعه دلسردی را در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه، باید حسلب معاندان را از منتقدان جدا کنیم، گفت: کسانی هستند دلشان عمیقاً با نظام اسلامی است اما دلسرد و دل شکسته شده اند می شود با گفتگو آنها را به میدان آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، برچسب زنی به نخبگان و فرهیختگان را ناپسند دانست و اظهار داشت: این عده اگرچه محدود هستند ولی وجود دارند و همه نخبگان پیشران های فرهنگی و اقتصادی را تشکیل می‌دهند و دلسردی آنان انزوای افراد را در پی دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه ۹۵ درصد جامعه نخبگان استان در تصمیم‌گیری‌های کلان استان دخیل نیستند که درد بزرگی است، افزود: از این افراد حتی در پست مشاوره هم استفاده نمی شود.

توسعه نامتوازن استان و عدم توسعه فرهنگی از دیگر آسیب هایی بود که عبدالملکی به آن اشاره کرد و گفت: مراکز فرهنگی، هنری و کتابخانه کافی در استان وجود ندارد و وقتی زیرساخت لازم فرهنگی نباشد رسیدن به استان فرهنگی کمی دشوار خواهد بود.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

نخبگان و تصمیم سازی

سومین نخبه، پژوهشگری بود که باور قلبی به نخبه بودن و مفید واقع شدن در جامعه را اصل نخبه بودن اعلام کرد.

محمد رضایی با بیان اینکه بستر برای رشد علمی نخبگان بیشتر به صورت فردی است گفت: از لحاظ مکانی و اجتماعی هم نخبگان علاقه‌مند به رشد هستند که لازمه آن نقش آفرینی در جامعه است.

وی با بیان اینکه مسوولان اجرایی، اجازه ورود نخبگان و عرصه را نمی‌دهند تاکید کرد: هدف استخدام و اشتغال صرف نیست بلکه شرکت در امور اجرایی دغدغه اصلی نخبگانی است که نمی‌خواهند تصمیم گیرنده باشند بلکه می‌خواهند تصمیم ساز باشند.

رضایی با اشاره به ترس مسوولان از جایگاه خود در عدم به کارگیری نخبگان تاکید کرد: به هیچ عنوان به دنبال پست و مقام نیستیم بلکه به دنبال هم افزایی و کارآفرینی هستیم تا تغییر ساز و جریان ساز باشیم.

این پژوهشگر نخبه افزود: کشورهای غربی در حال جذب نخبگان ما هستند که دردی برای جامعه ماست و امیدواریم که بستری در استان ایجاد شود تا ادارات فکر و ایده نخبگان را در تصمیمات خود دخیل کنند.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

مشارکت محصور به انتخابات

نخبه بعدی از برگزیدگان جشنواره خوارزمی بود. علیرضا معظمی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور این است که همه امور اجرایی به زمان انتخابات موکول می شود افزود: مشارکت مردمی در کشورمان محصور به دوران انتخابات است.

وی با بیان این که احساس مسوولیت تنها هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد، گفت: باید در تصمیم گیری کلان هم از مشارکت مردمی استفاده و اثرات مخرب یا مثبت آن بر زندگی مردم سنجیده شود.

معظمی با بیان اینکه باید از نظر همه مردم (چه موافق و چه مخالف) به عنوان حق شهروندی استفاده شود اضافه کرد: اگر این نظرات شنیده نشود، تحریف شده و از زبان معاندان بیان می شود و چه بسا در بین مردم هم پذیرفتنی خواهد بود.

این نخبه کردستانی تاکید کرد: مخالف و موافق باید توان گفتگو با هم را داشته باشند و در جهت توسعه کشور گام بردارند چرا که دلسوز کسی است که با مشارکت، هم افزایی و همفکری سعی در توسعه کشور دارد و با سنگ اندازی در مسیر تعالی کشور و پرداختن به خواسته منافقان و دشمنان درباره نه به رای دادن موافق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: از سکوت و سردی مردم در هر تصمیم بزرگ و کوچک کشور باید نگران بود.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

حق مدیریتی نخبگان

نخبه بعدی مخترع بود که تاکنون چندین اختراع را به ثبت ملی رسانده است.

علی مقیمی عدم استفاده از جوامع نخبگان را موجب آسیب های به کشور برشمرد و افزود: یکی از راه‌های تداوم تولید و پایداری آن ایجاد زیرساخت‌های درست است.

این مبتکر کردستانی با بیان اینکه زیرساخت توسعه یک کشور جهان سومی انرژی است تاکید کرد: ساختار فکری نظام مندی در بیانیه گام دوم انقلاب در صنعت انرژی دیده شده است که باید از آن استفاده کرد.

مقیمی گفت: در استان کردستان، دشت‌های قروه باید به سمت تولید انرژی و دیواندره و سقز هم از ساختار توربین‌های بادی برای تولید انرژی بهره بگیرند.

این مخترع در مورد انتخابات هم عقیده داشت که ساختار کنونی سنندج و استان ۷۰ تا ۸۰ درصد در گیر افرادی است که از گذشته بسیار دور سکاندار پست‌های مدیریتی استان بوده و چهره مردمی ندارند اضافه کرد: مردم از چهره های تکراری خسته شده اند.

وی با تاکید بر اینکه حق نخبگان مدیریت و مسوولیت است و نه مشاور، اضافه کرد: مدیران کنونی می توانند به عنوان مشاور در کنار مدیران نخبه باشند.

مقیمی استفاده از گروه‌های نخبگانی برای افزایش مشارکت حداکثری را ضروری دانست و افزود: پایان دادن به منازعات گروه‌های سیاسی و استفاده از چهره های جوان بر مشارکت تاثیر مثبت دارد.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

فرار نخبگان استثمار نرم

امید قیسوندی دیگر نخبه استان بود که تعاونی‌های نخبگان و خانوادگی و شرکت‌های دانش‌بنیان را از نهادهای تکثرگرایی دانست که نقش مشارکتی دارند و راه حل برطرف کردن مشکلات هستند.

وی با بیان اینکه استثمار تنها منحصر به حضور مستشاران خارجی نیست تاکید کرد: با فرار نخبگان استثمار خیلی نرم تر دارد کشورمان را تهدید می کند.

قیسوندی با بیان اینکه سالها وقت و هزینه برای پرورش یک نخبه در کشورمان صرف می‌شود یادآور شد: این نخبگان وقتی از نظر مادی و معنوی حمایت نشوند تنها با یک درخواست وطن را ترک کرده و به استثمار تن می دهند که زیبنده کشور ما نیست.

محرومیت زدایی بستر توسعه

سعیده گلابی دکترای تخصصی معماری هم در این نشست محرومیت زدایی را بستری در جهت دستیابی به توسعه پایدار اعلام کرد و اضافه کرد: کردستان از جمله استان‌هایی است که از نظر تقسیم امکانات و ظرفیت‌های عمومی و اختصاصی محروم واقع شده است.

وی با بیان اینکه کردستان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که هنوز نتوانسته آن را شکوفا کند، اضافه کرد: بی‌توجهی به تخصص‌های نخبگان و ناهمخوانی جایگاه و پست‌های با تخصص افراد از جمله مشکلاتی است که در این بخش ها دیده می شود.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

معدن داری نادرست

پیمان ضیایی مهندس عمران آخرین نخبه‌ای بود که دغدغه‌های خود را با نماینده ولی فقیه در استان در میان گذاشت و با بیان اینکه مسائل و مشکلات استان پیچیده نیست و راه حل آنها هم به خوبی روشن است، خواستار بررسی این مساله شد.

وی به شاخص بالای فقر و فلاکت در استان اشاره کرد و افزود: پزشکان و وکلا ۲ قشری هستند که سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

ضیایی با اشاره به اینکه بخشی از معادن استان زیر نظر نهاد های خاصی اداره می شود که بعضی از آنها را به صورت غیرقانونی به افراد شخصی فروخته بودند گفت: این در حالی است که ساکنان همان شهرهای معدنی برای نان کارت یارانه گرو می‌گذارند و هنوز هم وضعیت این معادن بلاتکلیف است.

وی از نماینده ولی فقیه در کردستان خواست تا اشراف کاملی بر همه مسائل استان داشته باشد.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

ظرفیت‌های زیاد با بهره کم

مازیار حیدری هم که دکترای منابع طبیعی دارد به بیان بخشی از ظرفیت‌های استان از جمله رتبه دوم تولید گندم، دوم تولید انگور دیم،‌ رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه پنجم تولید گردو و رتبه چهارم انگور آبی اشاره کرد.

حیدری با بیان اینکه استان شرایط بسیار ویژه‌ای از لحاظ بارندگی، منابع طبیعی و خاک حاصلخیز دارد که در دیگر مناطق کشور چندان از آن برخوردار نیستند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۵۰

گونه گیاهی در استان وجود دارد که کل اروپا این تعداد گونه گیاهی را در خود ندیده است.

وی چالش های عمده استان را نرخ بالای بیکاری و تورم و توسعه نامتوازن برشمرد و گفت: حل این مشکلات نیازمند همیاری و کار جهادی نخبگان است تا زیرساخت‌های ضعیف در کمترین زمان ممکن تامین شود.

مصرف بالای آب در دشت‌های شرقی هشداری بود که حیدری به آن اشاره کرد و گفت: در این دشت ها آب تا ۱۰۰ متر پایین رفته است در حالی که استان منشا پنج حوضه آبخیز بزرگ کشور است و تخصیص این سرمایه برای خود استان بسیار کم است.

وی از مرزی بودن به عنوان فرصت یاد کرد و افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری هم می تواند به معیشت مردم کمک شایانی داشته باشد.

ویژگی و شرایط نخبگی

نماینده ولی فقیه در کردستان هم که بیش از ۲ ساعت شنونده دغدغه‌های نخبگان بود در فرصت ۱۰ دقیقه‌ای به بیان شاخصه‌های فرد نخبه پرداخت و افزود: نخبگان، متخصص، دغدغه‌مند، علاقه‌مند به مسائل کشور و موثر در سرنوشت کشور خود هستند.

دغدغه‌های نخبگان کردستانی در دیدار با نماینده ولی فقیه

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی با تاکید بر اینکه نخبگی لزوماً به معنای تحصیلات عالی نیست تاکید کرد: ممکن است فردی در فن و یا رشته خاصی تبحر داشته باشد و زحمات و تلاش‌های زیادی برای توسعه کشور کشیده باشد که او هم نخبه محسوب می‌شود.

وی یکی از شاخصه‌های نخبگان را تشخیص مسائل و برشمرد و افزود: فرد نخبه اهل گفتگو و تعامل است چون صحبت یک طرفه و فرار از بحث زیبنده عنوان نخبگی نیست.

نماینده ولی فقیه اشاره کوتاهی به خاطرات نامزدهای ریاست جمهوری داشت و گفت: هفت نامزدی که در این مناظرات حضور داشتند، توقع این بود که اینگونه صحبت نکنند.

اهل مشورت بودن و تواضع از جمله دیگر شاخص‌هایی بود که نماینده ولی فقیه آن را به نخبگان نسبت داد و اضافه کرد: مشکل مردم ما با نخبگان سیاسی عدم تواضع آنان است و این البته شامل همه آنها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی با بیان اینکه باید نباید با جبر مذهبی جامعه را با ۲ جمله "خدا خواست" و "خدا نخواست" کارهای خود را اداره کنیم، افزود: تکفیر مختص مذهب نیست و در مسائل سیاسی هم گاهی مطرح می‌شود و با برچسب های ناپسند ضدانقلاب و ضد ولایت فقیه برخی از افراد را از بدنه انقلاب جدا می‌کنند.

وی مردمی بودن و نشست و برخاست و متصل بودن دایمی به مردم و آگاهی از احساس، افکار و حال روز آنها را از جمله ویژگی‌هایی دانست که یک نخبه باید به آن آراسته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: این حضور باعث می شود تا کسی نسخه نپیچد و خود نخبه متوجه واقعیات جامعه خود باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی با تاکید بر اینکه نخبگان، کاری را که باید انجام دهند عملی کنند نه کاری که دلشان می خواهد، از نخبگان خواست تا نگاهشان تمام شمول باشد و همه را ببینند و نه تنها آنهایی را که خود ترجیح می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه باید غلبه‌های امنیتی و پیوست های منتسب به آن از استان زدوده شود افزود: نخبگان باید کمک کنند تا فریاد استان فرهنگی رساتر از قبل شود.

وی وجود اماکن فرهنگی، گردشگری و کشاورزی را فرصت های مغتنمی برشمرد که باید همه آنها را به سمت فرهنگی بودن استان سوق داد و افزود: باید مشکلات در بخش های مختلف دیده شده و پیشنهادها و راهکارها عملی ارایه شود.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه نباید به مشکلات دید ماورایی داشته باشیم تاکید کرد: مدیران اجرایی کنونی استان مربوط به ۲ تا سه نسل قبل هستند و اینگونه نیست که فرد جوانی که فردا جای آنها را می‌گیرد نگاهی کاملا مبتنی بر نخبگی افراد در گژینش مناصب بر او حاکم باشد.

نماینده ولی فقیه در کردستان، داشتن احساس مسوولیت را از جمله نیازهای کشور در زمان کنونی برشمرد و افزود: این احساس در بین نخبگان باید بسیار بیشتر دیده شود.

وی به بحث فرار نخبگان هم اشاره و اظهار داشت: اگر تعداد نخبگان اوایل انقلاب به نسبت جمعیت آن زمان با تعداد نخبگان کنونی مقایسه شود در مقیاس گنجانده نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی با بیان اینکه منکر کم توجهی به نخبگان و اشکالات این حوزه نیستیم تاکید کرد: فرار نخبگان تنها ناشی از فضای سیاسی و مشکلات مادی نیست و برخی مواقع به سبک زندگی افراد برمی‌گردد و هرچقدر آنها در داخل هم تامین شوند نمی‌توانند راهی برای تغییر سبک زندگی خود پیدا کنند و مهاجرت را انتخاب می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: آستانه تحمل خود را باید خیلی بالا ببریم و از قضاوت زود هنگام دست بکشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی