سبک زندگی در مهاجرت نخبگان تاثیرگذار است


سبک زندگی در مهاجرت نخبگان تاثیرگذار است

نماینده ولی فقیه در کردستان اعلام کرد که فرار مغزها بعضی مواقع از مشکلات سیاسی و اقتصادی است اما بعضی مواقع نیز مهاجرت نخبگان به دلیل سبک زندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی، بعدازظهر امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه در نشست هم‌اندیشی خانه نخبگان بسیج استان کردستان اظهار کرد که در دوران کرونا سعی شد با وجود پروتکل‌ها به دیدار بسیاری از نخبگان استان برسیم.
وی افزود که شاخصه‌های یک فرد نخبه، متخصص، دغدغه مند و علاقه‌مند به کشور و موثر در کشور و استان است و نخبگی حتما در تحصیلات نیست.
نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه مشورت یکی از شاخصه‌های نخبگان است تصریح کرد که افراد نخبه توانایی تشخیص متفاوتی دارد و این افراد علاقه‌مند به گفت‌وگو هستند.
وی با بیان اینکه نخبگان به مردم متصل هستند و از حال و روز آن‌ها دقیقا خبر دارند، عنوان کرد که نخبگان متواضع هستند و مشکل اصلی با تعدادی از نخبگان سیاسی عدم تواضع است.
پورذهبی ادامه داد که نخبگان باید با نگاه شمولی وارد قضایا شوند و باید تمامی ابعاد قضیه را درنظر بگیرد.
وی با اشاره به سخن رهبری در خصوص اینکه کردستان استانی فرهنگی است خاطرنشان کرد که نظر رهبری در خصوص این سخن زدودن غلبه‌های امنیتی و پیوست‌های امنیتی در کردستان بوده تا نگاه امنیتی از استان برداشته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی گفت: وجود احساس مسئولیت یکی دیگر از ویژگی های نخبگان است که می‌توانند آنها را برای خدمت در کشور نگه دارد.
وی اظهار کرد که به نخبگان کم محلی شده و مهاجرت مغزها هم اکنون بسیار ساده شده اما آن گونه هم نیست که بیان می‌شود.
نماینده ولی فقیه در کردستان افزود که فرار مغزها بعضی مواقع از مشکلات سیاسی و اقتصادی است اما بعضی مواقع نیز مهاجرت نخبگان به دلیل سبک زندگی است.
مهدی عبدالمالکی، رئیس خانه نخبگان بسیج کردستان، در ادامه این جلسه با بیان اینکه جوانان پرچمداران و دایرةالمعارف انقلاب در گام دوم هستند اظهار کرد که نخبه‌ها یکی از اثرگذارترین افراد جامعه هستند که می‌توانند در رشته تخصصی خود کارهای زیادی انجام دهند.
وی تصریح کرد که استفاده از نیروهای نخبه به سوی کادرسازی پیش نمی‌رود که باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
در ادامه معاونی یکی از نخبگان حاضر در جلسه عنوان کرد که خروج نخبگان از کشور یکی از مشکلات اساسی است و تعامل جوانان نخبه با مدیران کشور این مشکلات را حل می‌کند.
وی ادامه داد که تا سال ۸۵ هیچ سازمانی برای حمایت از نخبگان وجود نداشته تا اینکه به دستور رهبری بنیاد نخبگان تاسیس می‌شود.
این نخبه کردستانی خاطرنشان کرد که چشم‌انداز ۱۴۰۴ که دستیابی به آن باید صورت گیرد از مسیر توجه به بنیاد نخبگان و نخبگان کشور خواهد گذشت.
وی گفت: مهمترین حمایت نخبگان کمک به اثرگذاری بیشتر آنها در جامعه است. نخبگان باید به صورت بالفعل در سیستم اداری کشور فعالیت کنند.
معاونی اظهار کرد که جلسات همفکری بسیاری در سطح استان برگزار می‌شود، ولی مدیران استانی گوش شنوایی برای انتقادات ندارند و انتقادپذیر نیستند.
وی افزود که بستر مناسبی برای گفت‌وگو نخبگان و بخش اداری در کردستان وجود ندارد و این یک مشکل اساسی است.

محمد عبدالملکی، یکی از نخبگان کردستانی با بیان اینکه غنای فرهنگی کردستان برکسی پوشیده نیست، تصریح کرد که اما نگاه بر مشکلات فرهنگی کردستان باید واقع‌بینانه باشد تا بتوان آن را چاره کرد و همچنین گفت وگو بین طیف‌های مختلف در سطح کردستان به کمی دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه هر ملتی نیرو انسانی و جوانان هستند، عنوان کرد که باید به پای صحبت نخبه‌ها و بزرگان نشست، عدم گفتوگو موجب دلسردی جامعه می‌شود. نظام باید بیشتر جاذبه داشته باشد تا دافعه و صحبت کردن با اقشار مختلف جامعه می‌تواند آن‌ها را دوباره به میدان بیاورد.
این نخبه کردستانی ادامه داد که انگ زنی به افراد نخبه فرهنگی یکی دیگر از مشکلات اساسی در کردستان است و متاسفانه این ضعف بزرگ در جامعه کردستان دیده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد که عدم استفاده از نخبگان در تصمیم‌های کلان یکی دیگر از مشکلات بزرگ کردستان است و شاهدیم که درصد بسیار کمی از پست‌های مدیریتی به نخبگان سپرده می‌شود.

محمد رضایی، یکی دیگر از نخبگان حاضر در این جلسه هم‌اندیشی گفت: تا زمانی که نخبگان به باور این کلمه نرسند، نخبه محسوب نمی‌شوند. مفید واقع شدن در جامعه یکی از راهکارهای رشد نخبگان در جامعه است.
وی اظهار کرد که عدم توجه مسئولان اجرایی به ظرفیت نخبه‌ها یکی از مشکلات استان است. هیچ یک از نخبگان به پست‌های مدیریتی چشم ندارند و متاسفانه مسئولان حتی مشاوره از نخبگان را نمی‌گیرند.
این نخبه کردستانی افزود که بیشتر نخبگان کشور گوشه‌گیر شده اند و نیاز است بستری برای کادرسازی نخبگان کردستانی در استان ایجاد شود.

علیرضا معظمی، در ادامه جلسه هم‌اندیشی نخبگان با نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد که همیشه کارهای خوب در دوران انتخابات صورت می‌گیرد و مشارکت حداکثری مردم نباید به دوران انتخابات محدود شود.
وی عنوان کرد که نظرات مردم چه موافق و چه مخالف باید شنیده شود زیرا این صداهای مخالف در شبکه‌های معاند بازتاب پیدا خواهند کرد و تاثیرات منفی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

علی مقیمی با اشاره به تاثیر جوامع نخبگان در کشور خاطرنشان کرد که متاسفانه به جایی رسیده‌ایم که برق در کشور وجود ندارد و این در سالی رخ داده که با نام تولید نامگذاری شده است.
وی ادامه داد که ایران از لحاظ زیرساخت‌های مهم باید رشد زیادی می‌یافت تا زمینه فعالیت بنگاه‌های کوچک حداقل فراهم شود.
این نخبه کردستانی گفت: دشت قروه و همدان ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی دارد و دیواندره و سقز نیز ظرفیت راه‌اندازی توربین‌های بادی را دارند.
وی اظهار کرد که نخبگان باید در راس اجرایی امور قرار گیرند و مشاوره دادن حق نخبگان نیست، نخبگان نیازمند حمایت شدید در کردستان هستند.
مقیمی افزود که سالجاری برهه حساس برای انتخابات است و رای دادن یکی از ضروریات است و باید از ظرفیت نخبگان در جذب مشارکت مردم استفاده کرد.

امید قیسوندی، نیز با بیان اینکه نیرو انسانی صادق، دلسوز و متخصص می‌تواند کشور را از جهان سوم به دوم و اول در کمترین زمان ممکن برساند تصریح کرد که هدف از انقلاب برداشته شدن استثمار در کشور بود اما اکنون این موضوع در کشور با فرار مغزها به کشورهای بیگانه شدت بیشتری گرفته است.
وی عنوان کرد که استفاده از نخبگان شایسته در پست‌های مدیریتی یکی از کارهای مناسب است که می‌تواند در کردستان به صورت پایلوت اجرا شود.

سعیده گلابی در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد که باتوجه به افق‌های بلند مدت و میان مدت کشور، هدف توسعه همه جانبه با محرومیت زدایی بسیار پر اهمیت است.
وی گفت: کردستان از لحاظ تقسیم امکانات جز استان‌های محروم است و از ظرفیت‌های موجود به صورت حداقلی استفاده می‌کند.
این نخبه کردستانی در پایان یادآور شد که کردستان باید سهم بیشتری از زیرساخت‌ها و امکانات کشور داشته باشد.

مازیار حیدری، نخبه حوزه منابع طبیعی اظهار کرد که کردستان با بیش از ۱ درصد از مساحت کشور در بسیاری از شاخصه‌های کشاورزی، دام و طیور در رتبه های برتر کشور قرار دارد.
وی افزود که کردستان با داشتن زمین‌های حاصل‌خیز و بارش‌های مناسب پتانسیل‌های زیادی در زمینه کشاورزی دارد.
این نخبه کردستانی تصریح کرد که ۲۵ درصد از فلور کشور در کردستان قرار دارد و منابع طبیعی کردستان در بسیاری از جهات بسیار غنی است.
وی عنوان‌ کرد که کردستان نیازمند کار جهادی و همیاری است و زیرساخت های این استان با ظرفیت‌های آن هماهنگ نیست.

حیدری در پایان یادآور شد که تخصیص آب یکی دیگر از مشکلات کردستان است که این موضوع موجب شده تا در دشت قروه به دلیل مصرف بیش از حد سطح آب‌های زیر زمینی به شدت کاهش یابد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه