زاهدان و اجرای یکهزار و 340 کیلومتر خطوط گاز در 2 سال


 زاهدان و اجرای یکهزار و 340 کیلومتر خطوط گاز در 2 سال

زاهدان- ایرنا- پروژه گازرسانی شهر زاهدان که با پیش بینی‌های موجود روند 14 ساله را باید طی می‌کرد در پی اقدامات دولت در مدت 2 سال مسیر خود را با سرعت طی کرده و به 20 کیلومتر پایانی راه و فراگیری در سطح این شهر رسیده است.

به گزارش ایرنا وقتی این روزها اسم گاز در هر نقطه‌ای از ایران شنیده می‌شود جز نقاط دور افتاده‌ای که هنوز به مسیر دستیابی به این نعمت نرسیده‌اند تمام نقاط شهری و روستایی کشور به این مزیت مجهز شدند مزیتی که زندگی مردم و رفاه نسبی‌شان را در بعضی موارد به دنبال داشته و دارد اما در جاهایی از کشورمان مثل کلان شهر زاهدان با وجود مرکز استان بودن و موقعیت‌های برتر جغرافیایی و مردمی تا چند سال پیش به گاز نرسیده بودند تا اینکه براساس مصوبه فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه کلید زده و به شدت دنبال شد به گونه‌ای که به گفته کارشناسان و مسوولان مربوطه پروژه گازرسانی در شهر زاهدان که براساس پیش‌بینی‌ها باید حدود ۱۴ سال طول می‌کشید با اجرای طرح ضربتی از سال ۹۷ تاکنون بیش‌از یکهزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط درون شهری اجرا شده و تنها ۲۰ کیلومتر باقی مانده است.

حال وضعیت این نعمت و شرایطش در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان سوژه گزارش ما شد تا اقدامات دولت در این راستا و اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر برای گازرسانی این منطقه افتاده تبیین شود.

انتقال گاز به جنوب‌شرق

 زاهدان و اجرای یکهزار و 340 کیلومتر خطوط گاز در 2 سال

شبکه انتقال گاز در اولین صحنه خود بعد از گذر از پیچ وخم‌های متعدد وارد سیستان و بلوچستان شد طرحی که با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری رسید و در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.


خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر با قطر ۳۶ اینچ و اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از شهریور ۹۲ آغاز شد که حجم عمده این طرح (۷۰ درصد کار) در سال ۹۵ در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

زاهدان و نعمت گاز

 زاهدان و اجرای یکهزار و 340 کیلومتر خطوط گاز در 2 سال

سال ۹۵ برای مردم شهر زاهدان اتفاقات متفاوتی افتاد و با حضور رییس جمهوری رویداد گازرسانی بخشی از مردم این شهرستان را از گاز طبیعی بهره‌مند و امید و شادی را برای آنان به ارمغان آورد و این اقدام همچنان تداوم داشت تا گازرسانی به فاز یک نیروگاه گازی زاهدان در سال ۹۶ و گازرسانی به فاز ۲ این نیروگاه و گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان در سال ۹۷ که جزو مهمترین خدمت دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر برای سیستان و بلوچستان و به ویژه این منطقه اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با تصویب و تامین مالی طرح ملی گازرسانی به سیستان و بلوچستان، گاز در سال ۸۹ از عسلویه وارد ایرانشهر شد و شرکت گاز مگا پروژه گازرسانی و خط انتقال از ایرانشهر به زاهدان را در انتهای سال ۹۵ انجام داد.

وی گفت: متناسب با حرکت صورت گرفته و پیگیری های انجام شده و بازخوردهای میدانی مشخص شد با وجودی که پروژه روند نرمال را طی می کند اما ۱۳ تا ۱۴ سال برای گازدار شدن زاهدان زمان نیاز دارد به همین سبب تمهیداتی در سال ۹۷ اندیشیده و در انتهای همان سال طرح ضربتی گازرسانی به زاهدان و چند شهر هدف مانند سیستان و خاش مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: حدود ۲ سال از کلنگ زنی طرح ضربتی گاز به زاهدان می گذرد که به لطف خدا و تعاملات خوب صورت گرفته، امروز بالغ بر یکهزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط گاز در زاهدان اجرا شده و با انجام ۲۰ کیلومتر شبکه گذاری دیگر، کل شهر زاهدان گازدار خواهد شد و تقریبا ۹۷ درصد این شهر خطوط و تاسیسات مورد نیاز اجرا و یکهزارو ۲۱۰ کیلومتر بهره برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از این همه سرمایه گذاری و اجرای مگاپروژه رفاه و آسایش مردم در زاهدان است، افزود: در این شهر بالغ بر ۵۶ هزار انشعاب گاز واگذار و افزون بر ۶۳ هزار مشترک گاز وجود دارد در حالی که ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار اشتراک در شبکه آماده واگذاری است که تاکنون تنها ۴۵ درصد مشترک جذب شده است.

پنجابی بیان کرد: اجرای یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه در مدت ۲ سال در ایران بی نظیر است و هم اینک ۴۸۰ واحد تجاری، ۱۲۵ واحد آموزشی، دولتی و پرورشی، ۴۲ واحد مذهبی و ۲۰ واحد صنعتی در زاهدان مشترک شرکت گاز هستند.

وی ادامه داد: در طرح ضربتی ماورای نیاز ظرفیت که نمونه ای از سیستم مدیریت پروژه است، همزمان حدود ۱۰ پیمانکار در زاهدان با هم فعالیت می کردند و هم اینک عملیات اجرایی تنها با سه پیمانکار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گاز به شهرک های صنعتی زاهدان رسیده و واحدهای صنعتی نیز باید برای دریافت اشتراک گاز طبیعی اقدام کنند.

وی افزود: یک واحد نیروگاهی مشترک گاز طبیعی در زاهدان روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که این میزان جایگزین سوخت مایع شده است.

در چند قدمی بهره‌مندی سراسری

 زاهدان و اجرای یکهزار و 340 کیلومتر خطوط گاز در 2 سال

تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور بویژه استان سیستان وبلوچستان در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد بلکه با تلاش و همت بالای مسوولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان و حضور مؤثر شرکت‌های داخلی شتاب بیشتری گرفت تا اینکه بتواند یکی از مهمترین مراکز استان‌های جنوب شرق مثل زاهدان را به چند قدمی بهره‌مندی سراسری و فراگیر گاز نزدیک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید