شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد


شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

سنندج - ایرنا - تعدادی از کودکان سروآبادی به منظور رهاسازی پرندگان قلک‌های خود را شکسته و چند قطعه کبک را از شکارچیان خریداری و در دامن طبیعت رهاسازی کردند.

به گزارش ایرنا، به همراه تعدادی از ماموران یگان حفاظت اداره محیط زیست سروآباد و پنج کودک که سن آنها بین ۶ تا ۱۲ ساله سروآبادی و برای ثبت آرزوی این کودکان، به منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو رفتیم.

مسیر سنگلاخی و سخت‌گذری بود اما برای دیدن آرزوی کودکانی که قلب های بزرگی داشتند، پیمودن مسیر راحت و آسان بود. این کودکان آرزوی داشتن دوچرخه، اسباب بازی و عروسک و یا بهانه رفتن به پارک و شهربازی را از پدران خود نداشتند، آرزوهایشان رهاسازی کبک های گرفتار شده در دامان طبیعت بود.

برای من به عنوان یک خبرنگار که بارها و بارها خبر شکار کبک ها توسط شکارچیان و یا کشف و ضبط کبک ها از شکارچیان متخلف را از مسوولان محیط زیست شنیده و در قالب خبر منتشر کرده بودم، دیدن این تصاویر و شنیدن این مطالب از کودکان که برخلاف هم سن و سال های خود، آرزوی داشتن دوچرخه و یا بازی در شهربازی و پارک ها را ندارند و تنها می خواهند رهایی کبک های گرفتار شده در بند قفس‌های چوبی را ببیند، بسیار حیرت انگیز و زیبا بود.

بعد از آن حرکت زیبای "احمد عزیزی" شکارچی نادم سروآبادی که بخاطر دختر سه ساله اش شکار را برای همیشه کنار گذاشت و اسلحه شکاری خود را شکست، اکنون این حرکت کودکان سروآبادی، شکستن قلک‌ها و صرف آن برای رهاسازی کبک، امیدها را برای نجات محیط زیست در این دیار بیشتر و بیشتر کرده است.

شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

کودکان با خوشحالی هر کدام قفس حاوی ۲ قطعه کبک را در دست داشتند و در یک خط موازی با راهنمایی یکی از مسوولان محیط زیست حرکت می‌کردند تا اینکه به ارتفاعات منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو رسیدیم. آنان کبک ها را یکی یکی آزاد کردند و با صدای بلند می گفتند: "جای کبک ها کوه و دشت و طبیعت است نه قفس، ای شکارچیان کبک ها را زندانی نکنید گناه دارد جای آنها در طبیعت است."

بعد از پایان این آیین زیبا، به سراغ رییس اداره حفاظت محیط زیست سروآباد که در این سفر ما را همراهی می کرد، رفتم و درباره این حرکت زیبای کودکان سوال کردم که مسعود محمودی اظهار داشت: برای اولین بار بود که تعدادی کودک به همراه اولیای به اداره محیط زیست مراجعه کردند و از تصمیم خود برای رهاسازی چند قطعه کبک در دامان طبیعت خبر دادند.

وی افزود: ما نیز در اداره محیط زیست از این حرکت زیبای آنها استقبال و برای آزادسازی کبک ها در دامان طبیعت با حضور خود کودکان برنامه ریزی کردیم تا الگو و سرآغازی باشد برای حفاظت از حیوانات و پرندگان و بدین صورت یک ارتباط و دوستی بین کودکان و پرندگان و حیوانات ایجاد شود.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست سروآباد اضافه کرد: امروز همان طور که مشاهده کردید طی مراسمی با حضور کودکان، ۱۰ قطعه کبک زنده را در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو رهاسازی کردیم و امیدواریم این حرکت زیبای کودکان الگویی برای شکارچیانی باشد که به دنبال شکار حیوانات و پرندگان هستند.

شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

به سراغ یکی از کودکان که پسربچه‌ای ۶ تا هفت ساله بود، رفتم و از او درباره ایده رهاسازی پرندگان سوال پرسیدم که در جواب گفت: از سال گذشته که به خاطر شیوع کرونا کمتر به بیرون از خانه می رفتم، به همراه چند نفر از دوستانم، تصمیم گرفتیم که برای رهاسازی پرندگان پول جمع آوری کنیم.

"کژوان" افزود: امسال همگی با هم قُلک ها را شکستیم و با همراهی پدر و مادر برای خرید پرندگان در قفس، به خانه یکی از شکارچیان محله رفتیم و با پولی که داشتیم چند قطعه کبک به همراه قفس چوبی از وی خریداری و امروز در دامن طبیعت رهاسازی کردیم.

هنگام گوش دادن به حرف‌های این کودک سروآبادی برای چند ثانیه ای مکث کردم و در برابر این کار بزرگ آنان هیچ واژه ای نداشتم که برای قدردانی از آن استفاده کنم.

اما داستان یکی دیگر از کودکان این جمع نیز برایم جالب بود که گفت: ما در خانه ۲ قطعه کبک داشتیم و پدرم مدت یک سال بود که آنها را در قفس نگهداری می کرد یک روز که به کبک ها نگاه کردم دیدم از اینکه زندانی هستند خیلی اذیت می‌شوند، به همین دلیل به پدرم اصرار کردم که آنها را آزاد کند.

وی افزود: به پدرم گفتم من اسباب بازی و دوچرخه نمی خواهم فقط می‌خواهم که این کبک ها را آزاد کنم که در قفس زندانی نباشند و هر روز به پدرم اصرار می کردم تا اینکه راضی شد و خواسته من را قبول کرد و خودش هم از این آرزوی من خوشحال بود و قول داد دیگر هیچ وقت شکار و هیچ حیوان و پرنده ای را زندانی نکند.

"فراز" گفت: از اینکه امروز این کبک ها را رها کردم و به خانه اصلی خودشان بازگشتند خیلی خوشحال هستم و از پدرم که با خواسته من موافقت کرد تشکر می کنم و از پدرم قول گرفتم دیگر هیچ حیوان و پرنده ای را زندانی نکند.

یکی دیگر از کودکان که کبک خود را در طبیعت رهاسازی کرد گفت:‌ جای این کبک ها کوه و دشت است این کبک ها بچه دارند و باید برای بچه های خودشان غذا پیدا کنند تا از گرسنگی نمیرند و گناه دارند که آنها را زندانی کنیم.

آریا کوچولو ادامه داد: به پدرم گفتم جای کبک قفس نیست و ما حق نداریم که آنها را زندانی کنیم این کبک ها باید در کوه آزاد باشند تا برای خود زندگی کنند و طبیعت زیباتر شود.

شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

یکی از شکارچیان سروآبادی نیز که در مراسم حضور داشت و نخواست اسمی از او برده شود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ بیش از ۳۰ سال که مشغول شکار هستم، کار امروز کودکان برایم بسیار لذت بخش و هیجان آور بود.

وی با بیان اینکه ۲ سال است که شکار و کشتن حیوانات و پرندگان را کنار گذاشته‌ام، ادامه داد: پیش از این فقط مشغول زنده گیری کبک ها و نگهداری آنها در قفس بودم و گاهی هم خرید و فروش کبک می کردم.

او افزود: در خانه ۲ قطعه کبک بسیار زیبا داشتم که هر روز با صدای بسیار زیبای آنها بیدار می شدم و لذت می بردم و ۲ دخترم نیز با این کبک ها انس گرفته بودند و با آنها بازی می کردند.

این شکارچی افزود: بچه هایم آن روز خیلی به من اصرار کردند که باید کبک ها را آزاد کنیم و من نیز به آنها قول دادم که برایشان اسباب بازی و عروسک های زیبا بخرم و دیگر با کبک ها بازی نکنند و با وسایل کودکانه خودشان بازی کنند اما راضی نشدند.

او گفت: تصمیم خودم را گرفتم که کبک ها را آزاد کنم و برای همیشه شکار و زندانی کردن پرندگان و حیوانات را کنار بگذارم به همین منظور با اداره محیط زیست شهرستان سروآباد موضوع را در جریان گذاشتم و آنها نیز این حرکت من استقبال کردند و برای رهاسازی کبک ها در دامان طبیعت برنامه ریزی کردند.

شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

این شکارچی نادم گفت: امروز حس خوبی دارم از اینکه دل بچه هایم را شاد کردم و از طرفی هم شکار پرندگان و حیوانات را کنار گذاشتم، احساس بسیار خوبی دارم و از همه شکارچیان می خواهم که شکار را کنار بگذارند و اجازه دهند که حیوانات و پرندگان نیز در دامان طبیعت زندگی کنند چرا که طبیعت با بودن حیوانات و پرندگان زیباست.

شکستن قفس های چوبی توسط کودکان از دیگر برنامه های این مراسم بود که باعث خوشحالی بی اندازه و وصف ناپذیر این کودکان شد و از اینکه کبک ها به دامان طبیعت بازگشتند شادمان و خوشحال بودند و از پدران خود تشکر کردند.

امیدواریم این حرکت خودجوش کودکان سروآبادی باعث شود فرهنگ حفاظت از حیوانات و پرندگان در بین تمام افراد جامعه نهادینه شود و شکار برای همیشه از بین برود و شاهد آن نباشیم که عده ای برای سودجویی و منفعت شخصی حیات وحش را نابود کنند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده نر کمی بزرگ تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپرها ادامه دارد.

کبک ها گونه های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم و منقار کوتاه هستند و سرکوچک دارند و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف های هرز و کمی از حشرات تغذیه می کنند. جوجه‌آوری آنها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه های صخره ای با پوشش گیاهی شروع می شود.

شکستن قلک کودکانه به نیت رهاسازی پرندگان در سروآباد

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با وسعت ۵۷ هزار و ۲۳۶ هکتار در شهرستان سروآباد واقع شده است. در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)