امروزه دامداری و پرورش دام، به میزان زیادی مورد توجه سرمایه داران قرار گرفته است. به دلیل درآمدزایی این شغل، اشخاص زیادی تمایل دارند که سرمایه خود را در این زمینه هزینه کنند. از مهمترین مسائلی که در راه اندازی یک واحد دامداری، باید به آن توجه کرد، تهیه مکان مناسب برای نگهداری دام است. اشخاصی که سرمایه خود را برای راه اندازی یک واحد دامداری هزینه می‌کنند، به خوبی می‌دانند که تهیه یک مکان مناسب برای دامداری، در سلامت و پرورش دام‌ها بسیار موثر خواهد بود. در مواقعی که خرید مکان مناسب، جهت دامداری ممکن نباشد، بهترین پیشنهاد، استفاده از شرایط اجاره و تنظیم نمونه قرارداد اجاره دامداری است.

نمونه اجاره نامه دامداری ، یک قرارداد معتبر است که به وسیله آن، شخصی که تمایل به راه اندازی یک واحد دامداری دارد، مکان مناسبی را برای این کار اجاره می‌کند. یعنی اینکه می‌پذیرد برای استفاده کردن از آن مکان، مبلغی را به عنوان اجاره بها (کرایه) پرداخت کند. البته لازم به ذکر است که مدت اجاره، به هیچ وجه دائمی یا مادام العمر نخواهد بود و لازم است که طرفین برای آن، مدت معین در نظر بگیرند.

از طرف دیگر، مالک ملک نیز باید رضایت خود را در خصوص این قرارداد بیان کند و متعهد باشد که در ازای دریافت اجاره بها، ملک دامداری را در اختیار مستاجر قرار می‌دهد. تهیه یک ملک با تمام امکانات، نیازمند صرف هزینه زیادی خواهد بود. به همین دلیل است که استفاده از نمونه فرم اجاره نامه دامداری ، بسیار متداول است و در موارد متعددی استفاده می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم که ماهیت این قرارداد و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد اجاره دامداری چگونه قراردادی است؟

فرم اجاره نامه دامداری در واقع یک قرارداد اجاره (روی لینک بزنید) است. این قرارداد مانند سایر اجاره نامه‌ها با قواعد مرتبط با عقد اجاره و قانون مدنی، تهیه و تنظیم می‌شود. به واسطه این اجاره نامه (روی لینک بزنید) ملک مورد نظر، برای مدت مشخص در اختیار شخصی قرار می‌گیرد که تمایل دارد آن ملک را برای راه اندازی یک واحد دامداری اجاره کند. قرارداد اجاره دامداری یک اجاره نامه دستی (روی لینک بزنید) است که تمام تعهدات و توافقات طرفین درباره شرایط اجاره دامداری و موارد مهم دیگر را در بر می‌گیرد. محتوای متن اجاره نامه دامداری ، حاوی مهمترین اطلاعات ملک و مشخصات طرفین قرارداد است. در متن قرارداد اجاره دامداری ، توضیح داده می‌شود که طرفین قرارداد چه اشخاصی هستند؛ موضوع قرارداد چیست؛ مدت اجرای قرارداد چقدر است؛ چه میزان اجاره بهاء پرداخت می‌شود و به طور کلی مشخص خواهد شد که چه شروط و تعهداتی برای این قرارداد در نظر گرفته شده است.

با آگاهی از محتوای قرارداد اجاره دامداری ، مطلع خواهید بود که نسبت به این قرارداد چه تعهداتی دارید و باید به چه صورتی با یکدیگر همکاری کنید. تنظیم نمونه فرم اجاره نامه دامداری ، به شما این امکان را می‌دهد که از این توافق، یک متن مکتوب و قانونی در اختیار داشته باشید تا در صورت بروز مشکل یا اختلاف، بتوانید در مراجع قضایی به آن استناد کنید. به همین دلیل، تاکید شده است که حداقل، یک نمونه اجاره نامه دستی دامداری تنظیم کنید. لازم به یادآوری است که نمونه اجاره نامه دستی دامداری نیز معتبر و صحیح است و ضامن حقوق شما خواهد بود.

نمونه قرارداد اجاره دامداری در قانون

نمونه اجاره نامه دامداری مطابق با قانون مدنی تنظیم می‌شود. این قرارداد از قواعد مربوط به عقد اجاره (روی لینک بزنید) تبعیت می‌کند. عقد اجاره یکی از عقود معین در قانون مدنی است. زیرا قانون مدنی در ماده 466 درباره آن توضیح می‌دهد و اجاره را تعریف می‌کند. براساس این ماده از قانون مدنی، عقد اجاره به توافقی گفته می‌شود که در آن، یک طرف مالک یک مال است و طرف دیگر، قصد دارد که آن مال را برای مدت مشخص در اختیار بگیرد.

طرفین قرارداد اجاره، موجر و مستاجر نامیده خواهند شد. برای مثال، مالک ملک دامداری، موجر است و شخصی که دامداری را اجاره می‌کند؛ مستاجر نامیده می‌شود. در ادامه این ماده، توضیح می‌دهند که با امضای متن قرارداد اجاره دامداری ، مستاجر برای مدت معین، مالک منافع دامداری می‌شود. یعنی می‌تواند از دامداری استفاده کند و در آن‌ مکان حضور داشته باشد.

براساس قانون مدنی، عقد اجاره یک عقد لازم است. زیرا موجر و مستاجر بعد از امضای قرارداد، نمی‌توانند آن را فسخ کنند یا اینکه بگویند که به موضوع قرارداد عمل نمی‌کنند. هر دو طرف قرارداد ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. موجر نمی‌تواند پیش از اتمام قرارداد مانع کسب منفعت مستاجر از ملک شود و به همین ترتیب، مستاجر نیز تا پایان مدت قرارداد، باید به تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل کند.

طرفین نمونه قرارداد اجاره دامداری

به طور معمول، برای نوشتن قراردادها، لازم است که در بخش اول، طرفین قرارداد به دقت معرفی شوند. در ابتدای متن اجاره نامه دامداری نیز موجر و مستاجر معرفی می‌شوند. برای معرفی طرفین، باید اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها نوشته شود. برای مثال؛ اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل و شماره تماس را در متن این نمونه قرارداد (روی لینک بزنید) می‌نویسیم.

در همین بخش، با عناوینی مانند موجر و مستاجر، مشخص خواهد شد که هر کدام از طرفین چه مسئولیتی در این توافق به عهده دارند. ثبت دقیق اطلاعات طرفین باعث می‌شود که به طور دقیق مشخص شود که مسئولیت نمونه قرارداد اجاره دامداری به عهده چه شخصی است. به همین ترتیب، اگر در آینده اختلاف یا مشکلی نیز ایجاد شود، دادگاه اشخاصی که در متن قرارداد از آن‌ها نام برده شده است را مسئول می‌داند و آن‌ها را برای رسیدگی به شکایت فرا می‌خواند.

مدت نمونه قرارداد اجاره دامداری

از دیگر بخش‌های مهم یک نمونه قرارداد اجاره دامداری ، مدت قرارداد است. مدت قرارداد، یعنی بازه زمانی معین شده‌ای که برای قرارداد در نظر گرفته می‌شود. مستاجر در این بازه زمانی، دامداری را در اختیار دارد و می‌تواند در دامداری، به فعالیت بپردازد. لازم است که حتما، نمونه قرارداد اجاره دامداری دارای مدت باشد. زیرا براساس قانون مدنی اگر قرارداد اجاره مدت نداشته باشد، باطل و بی اعتبار است. به همین دلیل لازم است که حتما شروع و پایان قراردادتان را به صورت مکتوب بنویسید.

شما می‌توانید با توافق یکدیگر به این مساله اشاره کنید که قرارداد، قابل تمدید خواهد بود و با رضایت طرفین تمدید می‌شود. به دلیل شرایط خاص دامداری، این قرارداد معمولا به صورت چند ساله تنظیم می‌شود اما محدودیتی برای تعیین مدت قرارداد نیست. البته، یادتان باشد که به هیچ وجه از عباراتی مانند، برای طول عمر، مادام العمر و نا محدود استفاده نکنید. شما باید حتما تاریخ مشخصی را برای پایان قرارداد در نظر بگیرید.

مبلغ نمونه قرارداد اجاره دامداری

منظور از مبلغ نمونه قرارداد اجاره دامداری ، اجاره بها یا کرایه‌ای است که مستاجر متعهد به پرداخت آن می‌شود. لازم است که مالک دامداری و شخصی که تمایل دارد دامداری را از او اجاره کند، با یکدیگر گفتگو کنند و مبلغ مشخصی را به عنوان اجاره بها در نظر بگیرند. این مبلغ در متن نمونه قرارداد اجاره دامداری نوشته می‌شود. علاوه بر مبلغ کرایه، طرفین می‌توانند درباره نحوه پرداخت آن نیز با یکدیگر توافق کنند.

برای مثال ممکن است که با توجه به شرایط دامداری، اجاره به صورت ماهانه، سه ماهه یا حتی شش ماهه پرداخت شود. حتی در مواردی مشاهده شده است که اجاره یک سال دامداری، در ابتدای قرارداد، به موجر پرداخت می‌شود. نکته مهم در مورد این مساله، این است که هیچ محدودیتی برای توافق موجر و مستاجر وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند با توافق یکدیگر، اجاره بها را به شیوه‌های مختلف پرداخت کنند.

چت ضمانت یا چک تسویه در قرارداد دامداری

یکی از دغدغه‌های اشخاصی که تمایل دارند ملک خود را به شخص دیگری اجاره دهند، مساله تعهد آن شخص به انجام محتوای قرارداد است. برای مثال، مالک دامداری، درباره پرداخت اجاره و تخلیه ملک نگران است. موجر به این مساله می‌اندیشد که با چه راهکاری می‌تواند مستاجر را ملزم کند که اجاره بها را بپردازد و در زمان معین، ملک دامداری را تخلیه کند؟ در پاسخ به این سوال ذهنی موجر‌، بهترین پیشنهاد، استفاده از چک یا سفته ضمانت است.

چک یا سفته، اوراق بهاداری هستند که می‌توانید به عنوان ضمانت از مستاجر طلب کنید. لازم است که در قرارداد نوشته شود که چک یا سفته به عنوان ضمانت تخلیه دامداری یا ضمانت پرداخت اجاره بها استفاده می‌شود. شماره چک یا سفته در متن قرارداد نوشته می‌شود و این اوراق به موجر سپرده می‌شوند. موجر باید از این اوراق بهادار نگهداری کند و در زمان تخلیه، چک یا سفته ضمانت را به مستاجر برگرداند.