کاشت درخت کیوی به دو روش و سرایط نگهداری از این گیاه


کاشت درخت کیوی زیاد سخت نیست و می توانید با خواندن این مطلب، روش های کاشت، پرورش و نگهداری این درخت پر خاصیت را یاد بگیرید. کاشت درخت کیوی یک پروژه سرگرم کننده است که به شما یک میوه پر خاصیت می دهد و در نهایت یک گیاه تزیینی زیبا خواهید داشت. کیوی میوه درخت […] نوشته کاشت درخت کیوی به دو روش و سرایط نگهداری از این گیاه اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌...

کاشت درخت کیوی زیاد سخت نیست و می توانید با خواندن این مطلب، روش های کاشت، پرورش و نگهداری این درخت پر خاصیت را یاد بگیرید.

کاشت درخت کیوی یک پروژه سرگرم کننده است که به شما یک میوه پر خاصیت می دهد و در نهایت یک گیاه تزیینی زیبا خواهید داشت. کیوی میوه درخت تاک چوبی و بزرگی است که در آب و هوایی معتدل رشد می کند و شرایط نگهداری آن آسان است.

کاشت درخت کیوی

کیوی درختی از گروه گیاهان گل دار و دو لگه ای در راسته خلنگسانان و رده کیویان است که در بازارهای جهانی مشهور است و نام آن را به دلیل تشابه کرک های روی پوست یا پرهای پرنده کیوی در نیوزلند انتخاب کرده اند.

میوه این درخت پوستی کرک دار به رنگ قهوه ای دارد که مصرف نمی شود و گوشت داخلی آن سبز روشن و دارای ردیف هایی از دانه های خوراکی کوچک و سیاه رنگ است. کیوی میوه ای خوشمزه است که از درون سبز رنگ است و پوست قهوه ای رنگ دارد.

از خواص این میوه هم می تواند به مدیریت فشار خون، هضم آسان، کمک به رژیم لاغری و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. خیلی از پرورش دهندگان درخت کیوی را بومی شمال چین می دانند ولی امروزه در جنوب کشور ایران هم این میوه رشد می کند.

کیوی گیاهی دو پایه است که هر گیاهش تنها یک نوع از گل نر و گل ماده رشد می کند و با وجود اینکه این گل ها شهدی ندارند ولی عطر دل انگیزی خواهند داشت. معمولا برای تشخیص گیاه نر باید به زمان باز شدن گل ها دقت داشته باشید زیرا گل های نر زودتر از گل های ماده باز می شوند. در واقع درخت کیوی تا هفت و نیم متر رشد می کند و گیاهی بالا رونده است.

کیوی ریشه ای بزرگ و گوشتی دارد و برگ های آن پر از پرز است که این پرزها بر تبخیر و تعریف و تبادل گازی گیاه موثر هستند. کیوی درختی سال آور است که اگر در طول یک سال محصول زیاد بدهد در سال بعد محصول آن کمتر می شود.

بهترین موقع برای کاشت کیوی

باید توجه داشته باشید که بهترین موقع برای کاشت درخت کیوی ماه های شهریور، مهر، اسفند و فروردین است. در کشور ایران بیش از 95 درصد باغات کیوی با استفاده از رقم هایوارد به دلیل ویژگی هایی مانند درشتی و یکنواختی مویه، بازار پسندی و خاصیت خوب انبارداری کشت شده است و برای گرده افشانی از دو رقم نر توموری و ماتوا استفاده می شود که زمان گلدهی رقم توموری با رقم ماده هایوارد همپوشانی بیشتری خواهد داشت. در واقع حدود 10 درصد باغ برای درختان نر در نظر گرفته می شود و از آنجایی که نسبت پایه نر به ماده 1 به 9 است بهتر است پراکندگی پایه های نر در باغ طوری باشد که در تمامی ردیف ها پایه نر وجود داشته باشد.

کاشت درخت کیوی به دو روش و سرایط نگهداری از این گیاه

روش های کاشت

درخت کیوی را می توان ار روش های مختلف مانند کاشت بذر و قلمه تکثیر کرد و در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم:

کاشت بذر کیوی

در این روش کاشت بذر میوه به عنوان منبع اصلی تهیه بذر انتخاب می شوند و شرایط انتخاب یک بذر مرغوب این است که میوه آن کاملا رسیده باشد. به همین دلیل باید میوه را در دمای بالای 12 درجه سانتی گراد قرار دهید تا نرم شود و بذر خیلی راحت از میوه جدا شود.

پس از اینکه بذر گیری را انجام دادید بهتر است با آب شستشو دهید و با قارچ کش های ضدعفونی کنید. باید توجه داشته باشید که بذر کیوی بیشتر از طریق دو روش گلخانه گرم و معتدل جوانه دار می شود که در گلخانه گرم دمای آن معمولا بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است و بذرها در اوایل دی ماه در کرت هایی که از قبل با بستر مناسب تهیه شده است به صورت نواری با فاصله 10 سانتی متری کاشته می شوند.

در این روش نشاء پس از 45 روز یعنی از اواخر ماه بهمن ممکن است قابل انتقال به گلدان هم باشد و حتی قابل پیوند زنی هم خواهد بود. روش گلخانه گرم هم مشابه روش قبلی است البته با این تفاوت که به دلیل کاهش دما در گلخانه که بین 8 تا 10 سانتی گراد زمان انتقال نشاء به گلدان در اواخر فروردین ماه و عملیات پیوند زنی به نیمه دوم دی ماه منتقل می شود.

قلمه زنی

پایه مادری باید از لحاظ ژنوتیپ و فوتوتیپ کاملا سالم باشد. از بین قلمه ها آنهایی را که از رشد رویشی شاخه یکساله به دست آماده اند را انتخاب کنید و معمولا طول این قلمه ها بهتر است 10 تا 15 و قطر آنها بین 1 تا 7 سانتی متر باشد. این قلمه ها بهتر است دارای سه جوانه مجزا باشند. بهتر است بدانید که زمان مناسب برای انجام قلمه زنی نیمه دوم دی ماه تا نیمه دوم بهمن ماه است.

توصیه می شود قیچی مورد استفاده خوب تیز باشد تا باعث له شدن بافت های قلمه نشود. محل فوقانی قلمه باید شیب مناسب داشته باشد و با چسب پیوند پوشیده شود. توجه داشته باشید که باید محل تحتانی قلمه ها با قارچ کش تیوفانات متیل به نسبت ۲.۵ در هزار و بنومیل به نسبت ۱ در هزار ضدعفونی گردد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت کیوی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش درخت کیوی پرداخته ایم:

آبیاری:

به طور کلی یکی از مهم ترین عملیات های باغداری کیوی آبیاری درختان به اندازه کافی است زیرا کیوی از دسته درختانی است که به آب فرلوانی برای رشد نیاز دارد. البته که آبیاری بیش از حد می تواند به آن آسیب بزند و به همین دلیل آبیاری آن در تابستان بایستی با دقت کافی صورت بگیرد. نهال های جوان کیوی معمولا در مواقع خشک سال نسبت به خسکی هوا حساس هستند و به همین خاطر مسئله آبیاری و حفظ رطوبت خاک برای احداث باغات کیوی بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.

دما:

کیوی میوه ای خزان دار است و جهت باز شدن نیاز به یک دوره سرمایی دارد. در طول فصل تابستان بهتر است دمای محیط کشت از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر نشود. با وجود اینکه گیاه می تواند دمای زیر صفر را در زمستان تحمل کند اما برای داشتن یک کشت موفق و ایده آل نیاز به حدودا ۲۲۰ روز عاری از یخبندان دارد.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای بستر درخت کیوی معمولا خاک شنی و دارای هوموس کافی است. این میوه به دلیل باردهی بالا و رشد رویشی فراوان نسبت به عناصر غذایی خاک بسیار پرتوقع و پرطمع است و به همین خاطر سیستم ریشه ای آن نیز گستردگی فراوانی دارد. به کار بردن ترکیب کود های دامی و ماسه بادی با نسبت های مساوی بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

هرس کردن:

بهتر است که سالی یک مرتبه درختتان را هرس نمایید و پوسته های اضافی و هر شاخه را که توسط داربست پشتیبانی نمی شود را هرس کنید. در واقع درخت کیوی این شاخه را نمی تواند تحمل کند مگر اینکه به بالای داربست برسد. زمان مناسب برای هرس درخت ماده اواخر فصل زمستان یعنی زمانی که درخت اصطلاحا در خواب است، می باشد. دقت داشته باشید که درخت نر می تواند زودتر یعنی درست پس از گل دادن نیاز به هرس پیدا کند.

در ادامه روش کاشت درخت زیتون و پرورش گیاه سیاه دانه را هم بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟