قلعه بابک کجاست؟


قلعه بابک در نزدیکی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی است. قلعه بابک نام خود را از بابک خرمدین، مبارز ایرانی گرفته است. قلعه بابک محل مخفی شدن بابک خرمدین از مبارزان ایرانی در زمان تسلط اعراب بر ایران بوده. بابک خرمدین قلعه بابک را مرکز مبارزات خود علیه معتصم عباسی حاکم آن زمان قرار داده بود. گفته می شود بابک خرمدین در این قلعه حدود 20 سال...

قلعه بابک در نزدیکی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی است. قلعه بابک نام خود را از بابک خرمدین، مبارز ایرانی گرفته است. قلعه بابک محل مخفی شدن بابک خرمدین از مبارزان ایرانی در زمان تسلط اعراب بر ایران بوده. بابک خرمدین قلعه بابک را مرکز مبارزات خود علیه معتصم عباسی حاکم آن زمان قرار داده بود. گفته می‌شود بابک خرمدین در این قلعه حدود 20 سال مقاومت کرد. ساخت قلعه بابک با توجه به مدارکی که از آن بدست آمده به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک در منطقه بسیار تماشایی ارسباران در آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر قرار دارد. اگر به ارسباران سفر کردید لذت تماشای قلعه بابک را از دست ندهید. ارتفاعات ارسباران و جایی که قلعه بابک در آن واقع شده در اغلب مواقع سال پوشیده از مه است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در ۵۰ کیلومتری شمال اهر و حدود ۲۰۰ کیلومتری شهر تبریز جای گرفته و تنها مسیر ورود به قلعه بابک از طریق راهی صعب‌العبور است.

قلعه بابک کجاست؟

تاریخچه مبازات بابک خرمدین در قلعه بابک

قلعه بابک بنا شده در بالای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ متر، در حدود سه‌ کیلومتر از شهر کلیبر قرار دارد. قلعه در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از اسم بابک خرمدین، رهبر مقابله با مهاجمین عرب تا سال ۸۹۳ میلادی، گرفته است. بابک خرمدین، متولد آذربایجان بوده و در دوره‌ جوانی به خرمدینان ملحق می‌شود. خرمدینان در شهرهای مختلف پراکنده بودند و پیش از بابک هم علیه دولت عباسی شورش کرده بودند. بعد از ابومسلم خراسانی، بابک خرمدین از مبازان شجاع ایرانی بود که علیه خلیفه عرب آن زمان شورید. بابک زندگی گمنامی در آذربایجان داشت تا اینکه مورد توجه جاویدان‌بن‌سهل قرار گرفت؛ جاویدان‌بن‌سهل رهبر خرمی‌ها بود که مدت کوتاهی بعد درگذشت. بابک ادعا کرد که روح جاویدان در کالبد او وارد شده است و تحریک ساکنان «بذ» را آغاز کرد. او قدرت جدیدی به جنبش دینی‌اجتماعی‌ای بخشید که ریشه در مذهب مزدک داشت و از روش‌های خشونت‌آمیز ویژه‌ای بهره گرفت. برای حدود 20 سال قلعه بابک مرکز مبارزات بابک خرمدین بودف جایی که بابک و یارانش به سپاهیان عرب در تمام این سال ها شبیخون می‌زدند و آنها را در کوه و کمر منطقه ارسباران سرگردان کرده بودند. نام‌های دیگری که برای قلعه بابک وجود دارد شامل دژ بابک، بذ یا قلعه جمهور است.

سرانجام بابک خرمدین به دست یکی از سرداران ایرانی! سپاه معتصم به نام افشین ابودلف دستگیر شد. بابک را بعد از مدت‌ها مبارزه و در شرایطی که ابودلف به شدت به زحمت افتاده بود، دستگیر کردند و بریا مجازات به سامرا و نزد معتصم فرستادند. بابک سرانجام با بریده‌شدن دست‌وپاهایش به دار آویخته می‌شود تا یکی‌دیگر از قیام‌های ایرانیان علیه خلافت عباسی سرکوب شود.

قلعه بابک چند پله دارد؟

مسیر قلعه بابک از جاده تبریز – اهر و جاده اهر – کلیبر و در نهایت رسیدن به کلیبر از این دو شهر است. مسیر کلیبر به قلعه بابک با یک جاده آسفالته با نام جاده قلعه بابک شروع می‌شود، تا اینجا می‌توانید با ماشین تا قلعه بابک بروید؛ در نهایت به مسیر خاکی می‌رسید و بقیه مسیر را تا رسیدن به قلعه بابک باید با پای پیاده بروید. در تور ارسباران تا کندوان دالاهو حدود 6 ساعت پیاده‌روی در شیب متوسط خواهید داشت (رفت و برگشت) تا به قلعه بابک برسید.

قلعه بابک کجاست؟

در حال حاضر بخشی از مسیر را پله‌های سیمانی ساخته‌اند تا مسافران بتوانند به راحتی بالا بروند اما این شامل تمام مسیر رسیدن به قلعه بابک نمی‌شود. بنابراین همسفران باید از یک راه پاکوب خود را به قلعه برسانند که تقریبا شیب متوسطی دارد.

قلعه بابک کجاست؟

عکس قلعه بابک



1400/03/18 | کد مطلب: 2204
قلعه بابک کجاست؟
قلعه بابک کجاست؟ هانیه کاظمی
قلعه بابک کجاست؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس