چون غرض آمد هنر پوشیده شد...


چون غرض آمد هنر پوشیده شد...

در حالی که که انتظار می‌رفت در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400 که تحت عنوان مناظره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد، به مسائل فرهنگی و هنری و دغدغه‌ هنرمندان پرداخته شود، اما همانند همیشه این موضوع مغفول ماند و به آن اهمیت داده نشد.

عصر روز گذشته شاهد دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بودیم. مناظره‌ای که تحت عنوان مناظره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد و انتظار می‌رفت که در آن، کاندیداهای ریاست جمهوری به مسائل و دغدغه‌های مهم فرهنگی و هنری بپردازند و برنامه‌های خود را برای آینده فرهنگ و هنر و هنرمندان این مملکت بیان کنند، اما این اتفاق رخ نداد و به غیر از یکی از کاندیداها که به صورت مختصر در پایان‌بندی خود به موضوع ممنوعیت موسیقی رپ پرداخت، بقیه افراد ترجیح دادند که در رابطه با این موضوع سکوت کنند. اتفاقی که صدای اهالی فرهنگ و هنر و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را درآورد و باعث شد که به انتقاد از این موضوع بپردازند.

طراحی سوال‌های غیر مرتبط با فرهنگ و هنر توسط افراد غیر فرهنگی نیز در این اتفاق تاثیر مستقیم داشت و باعث شد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با هر موضوعی صحبت کنند غیر از مسائل فرهنگی. در این مناظره صحبت از کولبرها، ورزشکاران، معتادان، معلولان، بانوان خانه‌دار و... به میان آمد، اما اهالی سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، چاپ و نشر و... که در دوران کرونا به شدت مورد آسیب قرار گرفتند، جایی در این مناظره به ظاهر فرهنگی نداشتند و سوالات مهمی در رابطه با اقتصاد هنر، سرانه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در کشور، کشف و پرورش استعدادهای هنری، وضعیت فعالیت‌های هنری در شرایط کرونا و برنامه برای بهبود اوضاع نابسامان کنونی آن‌ها، اصلاً پرسیده نشد که بخواهد پاسخگویی داشته باشد و در رابطه با آن‌ برنامه‌ای ارائه شود.

سید علی‌اکبر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از این مناظره در توئیتی عنوان کرد که «فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود، حتی در دومین مناظره با عنوان فرهنگی و اجتماعی. ایران بدون فرهنگ و هنر ایران نیست! از کدام برنامه سخن می‌گوییم؟!!». همچنین بهمن بابازاده، خبرنگار مطرح حوزه موسیقی نیز در توئیتی نوشت: «همه سهم ‎موسیقی از ‎«مناظره دوم»: عبدالناصر ‎همتی: چرا از موسیقی ‎رپ در فیلم انتخاباتی استفاده می‌کنید و سپس آن‌ را ممنوع می‌کنید؟ ‎شجریان و ‎کلهر چرا باید بایکوت شوند؟. محسن رضایی هم بخشی از ترانه ‎شاهین نجفی را به اشتباه از قول دانشجویی دستفروش خواند».

با توجه به این‌که مناظره بعدی مرتبط با موضوع فرهنگ نیست و در این رابطه صحبت نمی‌شود و نامزدهای ریاست جمهوری در تشریح برنامه‌های خود، از ابتداء تبلیغات تا کنون در برنامه‌های مختلف سخنی از فرهنگ و هنر به میان نیاوردند، گویا که این موضوع برایشان دارای اهمیت نیست و در صورت انتخاب هر کدام از آن‌ها، در دولت بعد هنرمندان مانند همیشه در انزوا قرار خواهند گرفت. در این شرایط هنرمندان روز به روز سرخورده‌تر می‌شوند و بدون امید و انگیزه به آینده مشغول به فعالیت می‌شوند که این اتفاق تبعات بسیار بدی بر جامعه خواهد گذاشت و مشکلات بسیاری را، به خصوص در بین جوانان به وجود خواهد آورد.

محمدرضا صبوریان، خبرنگار فرهنگی ایسنا- منطقه خراسان رضوی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در