دولت ‌آینده در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور را شبیه جامعه موعود اداره کند


دولت ‌آینده در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور را شبیه جامعه موعود اداره کند

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان اینکه فرق انسان منتظر و غیرمنتظر در داشتن آرمان و امید است، گفت: رئیس جمهوری‌آینده باید در مقولات اقتصادی، فرهنگی، روابط بین‌الملل و سیاسی، نگاه به ملت‌ها و... جامعه منتظر را شبیه جامعه منتظَر کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و لزوم توجه به مسئولیت و رسالت مشارکت سیاسی اجتماعی جامعه منتظر، در سلسله گفتگوهایی نظر کارشناسان درباره ارتباط مشارکت صحیح سیاسی اجتماعی در انتظار پویا و زمینه ساز ظهور را به بحث و بررسی گذاشته ایم. در ادامه مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در این باره تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کلباسی درباره نقش و تاثیر مشارکت سیاسی اجتماعی منتظران بر انتظار زمینه ساز و منجر به ظهور امام زمان(عج)، اظهار کرد: همانگونه که در مباحث نظری مربوط به انتظار این مسئله تصریح و تبیین شده، روشن است نمی توان ادعای انتظار داشت بدون آنکه گام های عملی در آن مسیر برداریم آرمان هایمان برآورده شود، برای مثال وقتی ما منتظر عدالت هستیم آیا می توان برای این عدالت هیچ تلاشی نکرد و صرفا منتظر تحقق عدالت بود؟ این طبیعتاً متضاد است و نمی شود گفت من منتظر عدالت هستم و برای آن تلاشی نکرد.

الزامات نظری و عملی مشارکت در انتخابات

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز همین مسئله صادق است. باید به این سوال پاسخ داد که آیا این انتخاب در سرنوشت کشور و افراد و نظام موثر است یا نه؟، اگر اثر نداشته باشد، لغو است و اگر سودمند و اثرگذار است، ضرورت دارد کسی که مدعی انتظار است و خود را منتظر می داند در این مسیر فعال باشد این فعال بودن یکی به اصل حضور است چون شکی نیست این اصل حضور در تحکیم جایگاه انقلاب در جهان و مقابل دشمنان اثر دارد و قدرت آن را در مقابل قدرت های فاسد همچون آمریکا و اسرائیل تقویت می کند؛ همین مسئله در نظر و عمل الزام آور است که منتظران در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: مرحله بالاتر آنکه در شناخت و معرفی و تبلیغ برای آنکه فراد اصلح در میدان انتخابات پیروز شود، مسئولیت است. اینکه خود را به خواب و خیال بزنیم که به بهانه های درست و نادرست ترک حضور کنیم قهراً با فرهنگ انتظار ناسازگار است. عدم حضور جدی در انتخابات موجب تشکیک در جایگاه انقلاب اسلامی و پشتیبانی از آن می شود. هم به این جهت و نیز به جهت آنکه انتخاب اصلح بالاترین کمک به حل مشکلات و پیشرفت کشور است به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری الزام می بخشد.

وی در ادامه ابراز کرد: منتظر دارای هدف و جهت در زندگی است برای مثال عدالت و مبارزه با ظلم برای او مهم است وقتی این اولویت ها در ذهن فردی وجود دارد باید بداند کدامیک از این افراد توان بیشتری برای اینکه این ارزش ها را محقق کنند، دارند و بر اساس آن دست به انتخاب بزند.

انتظار فعالان مهدوی از دولت آینده

حجت الاسلام کلباسی درباره انتظارات پژوهشگران، کارشناسان و فعالان مهدوی از دولت و رئیس جمهوری آینده، بیان کرد: باید توجه داشت مهدویت و انتظار از مقومات نهضت های صدساله اخیر و انقلاب اسلامی ایران است. کسی در این باره نمی تواند تردید کند که از اصلی ترین مقومات آنچه مردم را به حرکت درآورد و آماده فداکاری های بسیار چه در نهضت امام و امت و چه در دوران دفاع مقدس و چه در مقاومت های بعدی کرد، مهدویت و انتظار بوده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: چنان که در دوران دفاع مقدس و وصیتنامه های شهدا از موارد مهم مطرح شده، امام زمان(عج) و مهدویت است و این مسئله در دفاع از کشور و دفع دشمن بیشترین کارایی را داشته است. طبیعتاً فرهنگ انتظار این نگاه را دارد که رئیس جمهوری یک کشور و عناصر منتخب او چقدر با این مسیر آشنا هستند و از این سرمایه برای حفظ و پیشرفت کشور استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه فرق انسان منتظر و غیرمنتظر در داشتن آرمان و امید است، گفت: انتظار این است که دولت و رئیس جمهوری آینده به این دو عنصر توجه داشته باشند. اساساً مطالبات مهدویت همان مطالبات اسلام و قرآن است اما یک پیوست به آینده نیز دارد. این مایه های فرهنگی گنج های عظیم ملی و دینی هستند و اگر مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور به این مسئله توجه لازم را مبذول نکنند چه بسا تحت فشار فرهنگ های بیگانه مفقود و یا هضم شوند.

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: از این رو، توقع می رود دولت و رئیس جمهوری آینده، اولاً نسبت به این مقوله و استفاده از این گنجینه حساسیت لازم را داشته باشند و ثانیاً در مسیر تحقق اهداف، عمل گرا باشند مثل کمک به حرکت جامعه در مسیر عدالت نه مشاهده کردن افزایش فاصله فقر و غنا و طبقات اجتماعی.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توقع پژوهشگران، کارشناسان و فعالان مهدوی از دولت و رئیس جمهوری آینده این است که جامعه منتظِر هر چه بیشتر در مقولات اقتصادی، فرهنگی، روابط بین الملل و سیاسی، نگاه به ملت ها و ... شبیه جامعه منتظَر شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)