راه اجابت دعا و پذیرش استغفارهای رمضانی ما


راه اجابت دعا و پذیرش استغفارهای رمضانی ما

وقتی از خدا تقاضا داریم، نگاهی هم به سوابق گذشته‌مان بکنیم. اگر اشتباه کرده‌ایم، اوّل معذرت خواهی بکنیم و بگوییم: خدایا! من را ببخش و بعد هم وقتی که می‌گوییم بد کرده‌ایم، نیّت‌مان این باشد که دیگر خطایی مرتکب نشویم و بعد با صدق نیّت، استغفار کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن بهترین فرصت است برای منتظران تا با تامل در آیات وحی، رسالت منتظرانه خود را بشناسند. از این رو، در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت و معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) به آموزه های منتظرانه برخی از آیات می پردازیم:

«وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِیٓ أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم»

دعا حالت انس و الفت روح و حصول آرامش و سکون برای جان آدمی را به ارمغان می آورد. در واقع، دعا بر اثر پالایش باطن، صفای قلب آورده و اندوه های مزاحم را زدوده و بر اثر آن سکون و آرامش بر نفس انسان را حاکم می سازد. از آنجا که انسان در دعا، طلب خواستن حاجت از خدا را دارد گویا مشتاق و دوست نزدیک و همراز خویش را یافته، از دیدارش خوشحال و از سخن گفتن با او لذت می برد مشکلاتش را با کمال اطمینان در میان می گذارد و پرده از رازهای دل بر می دارد و بر اثر آن به تزکیه نفس و سکون و آرامش چشمگیری می رسد. اگر آنچه از ائمه (ع) در دعاها رسیده باشد بخوانیم، چه بهتر والا هر جا دلت شکست و اصطلاحاً سیم‌ات به خدا وصل شد، هنگامه دعا است.

«وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا؛ و از خدا آمرزش بخواه؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است»

وقتی می ‌خواهی از خدا تقاضا کنی، نگاهی هم به سوابق گذشته‌مان بکنیم. اگر اشتباه کرده‌ایم، اوّل معذرت خواهی بکنیم و بگوییم: خدایا! من را ببخش و بعد هم وقتی که می‌گوییم بد کرده‌ایم، نیّت مان این باشد که دیگر خطایی مرتکب نشویم و بعد با صدق نیّت، استغفار کنیم. در لیالی قدر بخواهیم گناهانی که کرده‌ایم و یادمان است به ذهن بیاوریم، نه اینکه به زبان مان بیاوریم و بعد در مورد آن‌هایی هم که یادمان نیامده بگوییم: خدایا! همۀ خطاهایم را در نظر بیاور، و بعد در مقابل خدا بنا را بر این بگذاریم که دیگر این کارها را نکنیم.

پیغمبر اکرم (ص) در روایتی می فرمایند: هر شب از ماه رمضان خدا سه بار می ‌فرماید: آیا کسی هست که از من درخواستی کند تا به او بدهم؟؛ آیا کسی هست توبه و رجوع به من بکند تا بپذیرم؟؛ کسی هست که از من پوزش طلبد؟ اینکه لااقل بگوید: خدایا! من بد کردم. همین که بگوید بد کردم، بلافاصله می ‌آمرزد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022