رئیسی: اقتصاد مرزنشینان باید تامین و تضمین شود


رئیسی: اقتصاد مرزنشینان باید تامین و تضمین شود

زاهدان - ایرنا- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان در سیستان و بلوچستان و استانهای غربی باید تامین تضمین شود و این کار با ساماندهی وضعیت سوخت‌بری و کوله‌بری امکانپذیر است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی انتخاباتی با مردم سیستان و بلوچستان که ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه امروز /پنجشنبه/ از شبکه سیمای استانی هامون پخش شد اظهارداشت: ۲ موضوع برای من به عنوان یک طلبه در سیستان و بلوچستان همواره رنج آور بوده است.

وی ادامه داد: مساله اول موضوع مرزنشینان و کیفیت وضعیت زندگی آنان است که با سوخت بردن به آن طرف مرز گاهی دچار آسیب‌هایی می‌شوند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست مثل قضیه کوله بری در استانهای غربی کشور.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مرزنشینان باید اقتصادشان تامین و تضمین شود مردم عزیز ما نباید احساس کنند که وضع زندگی آنان روز به روز دارد بدتر می شود و این کار با ساماندهی وضعیت سوخت بری در این استان امکانپذیر است.

وی بیان کرد: ساماندهی وضعیت سوخت بری در سیستان و بلوچستان از مسائلی است که به سهولت قابل حل شدن است . خدا می‌داند اگر این کار با سختی مواجه و ساز و کاری بود که هم بشود مرزنشین را تامین کرد و صادرات سوخت به افغانستان فراهم شود و این کاملا امکان پذیر است و این حوادثی که ما اخیر در سیستان و بلوچستان برای همه غیر قابل تحمل است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهارداشت: چرا یک جوان بلوچ و سیستانی برای تامین امکانات زندگی خودش دچار مشکل شود. ساماندهی وضعیت مرز در سیستان و بلوچستان از ضرورت هاست که باید اتفاق بیفتد هم مرزنشین ما نسبت به رندگی خودش احساس امنیت بکند.

وی با بیان اینکه گام‌های خوبی در حوزه مسکن سیستان و بلوچستان برداشت شده است گفت: بایستی دغدغه‌هایی مثل بیکاری و مسکن حل شود و در دولت ما برای این استان اولویت حل این مشکلات با کمک مردم بومی است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حوادثی که در گذشته در حوزه سوخت‌بری در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده بود غیرقابل تحمل است خاطرنشان کرد: اینکه یک جوان دچار مشکل شود قابل قبول نیست و ساماندهی مرز در این استان ضرورت دارد و مرزنشین باید امنیت معیشت در زندگی خود احساس کند.
وی گفت: دیدن صحنه هایی که خانواده هایی برای تامین آب به چاله ها بروند و دچار حادثه شوند و صحنه هایی که در فیلم‌های متعددی برای تامین آب دیده می شود قابل قبول نیست و این وضعیت حتماً باید تغییر کند که جزو اولویت هاست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مساله آب در سیستان و بلوچستان باید حل شود و تامین آب جزو اولویت‌ها برای مردم منطقه و از اولویت‌های دولت مردمی است و هیچ انسانی با انسانیت و وجدان خود نمی‌تواند دیدن این صحنه‌ها را تحمل کند.
وی با بیان اینکه با اراده و حضور مردم در صحنه وضعیت جامعه تغییر می‌یابد گفت: مساله گازرسانی واقعی در سیستان و بلوچستان باید به صورت جدی دنبال شود موضوع راه آهن نیز در این استان دارای اهمیت است و باید مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیسی با اشاره به اینکه امیدواریم با همت مردم و فرهیختگان مشکلات سیستان و بلوچستان و آسیب هایی که مردم را رنج می دهد رفع شود گفت: ظرفیت انرژی که در استان وجود دارد نیز استفاده شود و با این انرژی های تجدیدپذیر این منطقه به عنوان یک قطب شناخته شود.
وی با بیان اینکه با کمک خداوند و با همت مردم توانمند بلوچ و سیستانی بتوانیم دولتی تشکیل دهیم که نماد مردمی بودن و نماد قوت اراده مردم و قوت اقتصادی جامعه و جایگاه ایران باشد ادامه داد: دولت مردمی ما با مردم، در میان مردم، از مردم و برای مردم خواهد بود تا مردم احساس کنند که دولت خودشان است.
وی خاطرنشان کرد: از تمام بلوچ ها، سیستانی ها و علمای اهل سنت و شیعه، فرهیختگان و مدیران می خواهیم که حضور پیدا کنند و یک انتخابات پرشکوه داشته باشیم و سیستان و بلوچستان مثل همیشه بدرخشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چهره سیستان و بلوچستان که می توان آن را به عنوان استان نخل و آفتاب و اسطوره ها نامید حقیقتا این گونه است.

وی بیان کرد: شهدای ارزشمندی که سیستان و بلوچستان تقدیم کشور و نظام کرده است بیش‌از یکهزار شهید اهل تشیع و تسنن در این استان داریم که برای حفاظت و صیانت از مرزهای ایران اسلامی در این منطقه داده شده است.

رئیسی تصریح کرد: سلام من به همه فرهیختگان، دانشمندان، جوانان، علمای شیعه و سنی در جای جای سیستان و بلوچستان شاید تعلق من به استان و به مردم آن می دانید این را هم بلوچ و هم سیستانی می داند.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی که در برنامه ریزی من اولویت دارد است البته همه استانها در اولویت هستند اما اگر داشته‌ای داریم به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این استانها همسایه‌های دیوار به دیوار امام رضا(ع)هستند و فقرا و محرومان باید بیشتر در این استانها مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: شما می دانید که سیستان و بلوچستان شرایط اقلیمی آن طوری هست که می تواند کشاورزی چهار فصل داشته باشد و این از مزایای کشاورزی این استان است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهارداشت: می دانید وضعیت تجاری سیستان و بلوچستان و چابهار و ارتباط آن با شرق دنیا یعنی با سه میلیارد جمعیت دنیا است که اگر این بخش فعال شود می‌تواند یکی از بخش‌های بسیار پر رونق تجاری بین ایران و بخشی از جهان باشد و این را می‌دانید که امکانپذیر است.

وی بیان کرد: می دانید که سیستان و بلوچستان با فرهیختگان، تحصیلکردگان، نیروهای بومی که می توانند بسیار گره گشا باشند استان را بخوبی می شناسند و گره‌های آن را می شناسند و هم می توانند مشکلات را حل کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا سرمایه گذاری آنچنانی در سیستان و بلوچستان انجام نمی شود البته سرمایه گذاری هایی انجام شده اما این کافی نیست و استان ظرفیتهای بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان بیش از همه زمان ها امن است استان به برکت مرزبانان و مرزنشینان عزیز بسیار امنیت دارد.

رئیسی اظهار داشت: به نظر ما از جمله مناطقی که سرمایه گذاری در آن افزایش یابد سیستان و بلوچستان است با تضمین امنیت کامل سرمایه گذاری ها در این استان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاری به سیستان و بلوچستان بیاید و برای ان باید مزیت قائل شد و من می دانم که قانون برای سرمایه گذاری در مناطق محروم امتیاز قائل شده اما باید اجرا شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرمایه گذار باید بیاید با تضمین ها و مزایایی که داده شود از جمله کاهش مالیات و بسیار موارد دیگر تا سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان افزایش داشته باشد.

وی بیان کرد: من به هیچ عنوان وضعیت فقر و بیکاری را برای چهره سیستان و بلوچستان زیبنده نمی بینم معتقدم که با یک برنامه ریزی می توان اقتصاد استان را فعال کرد.

به گفته رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۲۹۹ شعبه اخذ رای ثابت و سیار برای انتخابات پیش‌رو در سراسر این استان پیش بینی شده است.
ابوذ کوثری با بیان اینکه از این تعداد صندوق‌های درنظرگرفته شده برای انتخابات ۳۰ درصد شعبه های شهری و ۷۰ درصد شعبه های روستایی هستند افزود: در مجموع ۴۲ درصد این شعبه ها ثابت و هشت درصد نیز سیار است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تعداد واجدان شرایط رای دادن در سراسر استان یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۰۸ نفر است.

جمعیت این استان حدود سه میلیون نفر است.
کوثری با اشاره به شمار رای اولی‌های سیستان و بلوچستان در انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: در این دوره ۷۳ هزار نفر رای اولی در استان برای نخستین بار پای صندوق‌های اخذ رای حضور خواهند یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس