رونمایی از سامانه صدف با حضور ناشران موسیقی ایران


رونمایی از سامانه صدف با حضور ناشران موسیقی ایران

رسانه نوا – شنبه هفتم خردادماه 1400، سالن کنفرانس ساختمان میدان بهارستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی محمد الهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی  و دکتر محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با حضور جمعی از برترین تهیه کنندگان موسیقی ایران شاهد رونمایی از سامانه صیانت از مالکیت معنوی  صدف بود. سامانه صدف که...

رسانه نواشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۰، سالن کنفرانس ساختمان میدان بهارستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی محمد الهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی و دکتر محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با حضور جمعی از برترین تهیه کنندگان موسیقی ایران شاهد رونمایی از سامانه صیانت از مالکیت معنوی صدف بود.

سامانه صدف که با راهبرد صیانت از داده های فرهنگی طراحی شده را می توان نسخه ای ایرانی از تکنولوژی اسپکتوگرام اپلیکیشن شزم دانست. که با ثبت هر اثر توسط هنرمندان و ناشران موسیقی در این سامانه یک اثر انگشت دیجیتال برای آن تعریف می شود. که مسیر پخش، شنیده و دیده شدن آن را ردیابی و گزارشی از بازنشر آن در پلتفرم های داخلی همچون آپارات را در اختیار هنرمند یا ناشری که نامش به عنوان صاحب اثر ثبت می شود می گذارد.

در ابتدای جلسه “ امین کمال همدانی ” به عنوان طراح سامانه، ویدیویی آموزشی از سامانه را پخش و در حین و پس از آن توضیحاتی پیرامون رسالت و عمکرد آن دادند. پس از آن الهیاری فومنی ضمن تاکید بر این نکته که هدف این سامانه داشتن بانک اطلاعاتی آثار موسیقایی نیست و صرفاً هدف آن صیانت از آثار است از مدعوین جلسه که اغلب از ناشرین برتر کشور بودند خواست تا نظرات و پرسش های خود را بیان کنند.

نیما جوان“، مدیر مسئول نشر و پخش جوان این روز را یک روز مهم و تاریخی دانست و از این اتفاق ابراز شگفت زدگی و خوشحالی کرد.

در ادامه” فرزام توسلی “، مدیرمسئول شرکت ویوآوا (صاحب امتیاز نشر ایران مجوز) ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، نکاتی را در مورد صنعت موسیقی ایران بیان کرد و افزود: ما در اواسط دهه ۸۰ تصمیم گرفتیم که نشر موسیقی را در ایران رایگان کنیم ولی از کنسرت پول دربیاوریم مثل این می ماند که شیر را رایگان کنیم و بستنی یا فرآورده را بفروشیم!

همچنین به این نکته اشاره کرد که ارتباط بین صاحب اثر و استفاده کننده های محتوا باید در ساز و کار نشر صورت پذیرد. حتی کسی که در آسانسور، تبلیغات و هر جای دیگر بخواهد از یک اثر استفاده کند باید بتواند هزینه آن را به صورت قانونی و مستقیم به صاحب اثر بپردازد. این مساله می تواند آغازی بر روشن شدن مسائل مربوط به عدم رعایت کپی رایت توسط صدا وسیما هم باشد.

توسلی در ادامه موسیقی ایران را فاقد مرجعی یکپارچه دانست و افزود در شان موسیقی این کشور نیست که یک بات تلگرامی مرجع آن باشد و سامانه صدف را روزنه امیدی برای پایان نشر رایگان موسیقی در ایران دانست.

حسن اردستانی “، مدیر موسسه آوازی نو نیز در نقد صدف با بیان مثالی از گروه BTS و حمایت های دولتی از آن برای موفق شدن در صنعت موسیقی، بزرگترین مشکل درآمدزایی در داخل کشور را چالش با صدا و سیما دانست. و در ادامه عدم کمک به مسئله سرقت ادبی و مشکلات حقوقی صاحب اثر را ضعف دیگر این سامانه دانست.

دیگر ناشر مطرح موسیقی، ” صدرالدین حسین خانی “، مدیر عامل شرکت ایران گام با بیان دغدغه درآمدزایی، پیرامون پیشواز اپراتورهای تلفن همراه، واسطه ها و درصد هنگفتی که در این بین دریافت می کنند.سخن گفت.

از اصحاب رسانه های موسیقی نیز، آرتین ولی اللهی در این جلسه حاضر بود.

او با اشاره به این نکته که اگر قرار بر صیانت از آثار در سایت های داخلی باشد چیز جدیدی را شاهد نیستیم و با گرفتن کپی رایت جهانی می توان به صورت جامع تر این کار را انجام داد. در ادامه به نیاز چند پلتفرم داخلی اشاره و از فشار نهادهای حکومتی به سایت موسیقی ما انتقاد کرد.

دکتر ” محمدرضا بهمنی “، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد نیز در پاسخ به مباحث حقوقی مطرح شده در سخنان ناشران به مواردی اشاره کرد. او از سه ضلع وزارت ارشاد، مرکز ملی فضای مجازی و قوه قضاییه جهت صیانت از آثار هنری نام برد و ایجاد سامانه صدف را گامی موثر جهت استناد در مسائل حقوقی دانست. بهمنی نیز به ضعف و نداشتن پلتفرم در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت ما در حوزه کتاب چندین پلتفرم مشخص و کاربردی داریم اما در موسیقی چنین نیست.

در پایان جلسه نیز ” مهدی میرزاباقریان “، مدیر مسئول موسسه سوته دلان پرسشی را در مورد پلتفرم داخلی مطرح کرد و گفت: به این فکر کنیم که تا به حال چرا همچین اتفاقی نیفتاده است! چون ایده ای جدید نیست و به ذهن همه می رسد و سرمایه اش هم هست. او دلیل اصلی آن را چندبخشی بودن موسیقی ایران یا به عبارتی موسیقی مجاز، زیر زمینی، خارج از مرزها و … دانست و عملاً از آن به عنوان ایده ای نشدنی و غیررقابتی با سایر پلتفرم های برون مرزی یاد کرد.

همچنین در این جلسه “امیر خائف زاده“، مدیر موسسه فرهنگ گستر صبا، “خانم عرب سرخی “، مدیر واحد نظارت دفتر موسیقی، “محمد بکرانی “، مدیر موسسه فریاد نت هشتم ،” حافظ اصغری“، مدیر اجرایی ایران مجوز ، ” کامران همت پور “، مدیر عامل شرکت آوای حنانه و ” مجید طوسی “، مدیر عامل شرکت سلفا حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موسیقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم