5 گروه شخصیت در جهان وجود دارد؛ شما در کدام دسته هستید؟


5 گروه شخصیت در جهان وجود دارد؛ شما در کدام دسته هستید؟

با شناخت شخصیت خود، می توانید دیگران را نیز بشناسید.

5 گروه شخصیت در جهان وجود دارد؛ شما در کدام دسته هستید؟
درک شما از شخصیت خود می‌تواند بینشی در مورد نقاط قوت و ضعفتان ایجاد کرده و همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه بینش دیگران در مورد خود شوید.

اغلب روانشناسان امروزی موافق این نظریه هستند که پنج نوع شخصیت اصلی وجود دارد وهر فردی دارای "مدل پنج عاملی" است و ویژگی هایی از هرکدام از این مدل ها دارد.

وظیفه شناسی
افرادی که میزان وظیفه شناسی بالایی دارند، کارآمد، منظم، قابل اعتماد و خودکفا هستند و ترجیح می‌دهند از قبل برای کارهای خود برنامه ریزی کنند و در حقیقت، هدفشان موفقیت‌های بزرگ است.
افرادی که از نظر وظیفه شناسی رتبه پایین تری دارند، ممکن است کسانی که دارای این ویژگی شخصیتی هستند را لجباز و وسواس گونه قلمداد کنند.
مطالعات نشان می‌دهد که ازدواج با شخصی که از وظیفه شناسی بالایی برخوردار است، نه تنها شانس موفقیت در زندگی بلکه در محل کار را نیز افزایش می‌دهد چراکه همسر وظیفه شناس می‌تواند بهره وری فرد را بالا ببرد و به او در دستیابی به بیشترین موفقیت کمک کند.

برون گرایی
افرادی که برون گرا هستند از انجام فعالیت‌های اجتماعی انرژی کسب می‌کنند.
آن‌ها افرادی پرحرف و اجتماعی و در کانون توجه هستند و ممکن است دیگران، آن‌ها را سلطه جو بدانند.

مراقب کسانی که قوی دست می‌دهند، باشید
مطالعات نشان می‌دهد مردانی که با قدرت دست می‌دهند برونگرا و کمتر دچار اختلالات عصبی هستند، اما این مسئله راجع به زنان صادق نیست.

موافقت
کسانی که از نظر موافق بودن در امور، در رتبه بالایی قرار دارند، در مقایسه با دیگران قابل اعتماد و مهربان هستند.
آن‌ها به دلیل رفتار‌های اجتماعی شناخته شده اند و غالباً متعهد به کار داوطلبانه و فعالیت‌های نوع دوستانه هستند. این در حالی است که ممکن است افراد دیگر، آن‌ها را ساده لوح و بیش از حد منفعل بدانند.
به دنبال یک سرمایه گذار مالی باشید که میزان موافقت او برای پذیرفتن امور بالا باشد چراکه مطالعات نشان می‌دهد سرمایه گذاران موافق، حتی از معاملات ریسک دار هم استقبال می کنند و این حاکی از اعتماد به نفس بالای آن هاست و به همین دلیل است که آن ها به سمت کارهای پرخطر جذب می شوند.

استقبال از تجربه‌های متفاوت
افرادی که از تجارب مختلف استقبال می‌کنند، با گستردگی علایق و تصویرسازی خارق‌العاده‌شان شناخته می‌شوند.
آن‌ها افرادی کنجکاو و خلاق هستند و معمولا تنوع داشتن را به عادی بودن در کار‌ها ترجیح می‌دهند.
آن ها به دنبال این هستند که از طریق تجربیات خود مانند درمان هایی چون مدیتیشن یا زندگی در خارج از کشور شناخته شوند و ممکن است همین موضوع باعث شود که دیگران، آن ها را غیر قابل پیش بینی و بدون تمرکز بدانند.
استقبال کردن از تجربه‌های مختلف و انعطاف پذیری، یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که به طور مداوم، جهت گیری های سیاسی را پیش بینی می کند و به همین دلیل، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که انعطاف پذیری و صراحت بالایی دارند احتمالاً لیبرالیسم را تأیید کرده و همچنین احتمالا عقاید سیاسی خود را به صراحت بیان می کنند.


روان رنجوری
افراد عصبی، درجه بالایی از بی ثباتی عاطفی را تجربه می‌کنند و به احتمال زیاد، واکنش پذیر و تحریک پذیر هستند و احساسات ناخوشایند زیادی مانند اضطراب و تحریک پذیری را دارند و در این میان، افراد دیگر ممکن است آن‌ها را ناپایدار و ناامن بدانند.

افراد عصبی با انتشار تصاویر زیادی در فیس بوک به دنبال پذیرش هستند و و تصاویر زیادی را منتشر می کنند و بیشترین عکس را نیز در آلبوم عکس خود دارند و مطالعات نشان می‌دهند که احتمال ارسال نظرهای بحث برانگیز برای این افراد، کمتر باشد.


درک اصول شخصیت
شخصیت با گذشت زمان نسبتاً ثابت می‌ماند؛ به طوری که ویژگی‌های شخصیتی که در ۷ سالگی به نمایش گذاشته اید احتمالاً بسیاری از رفتار‌های شما در بزرگسالی را پیش بینی می‌کنند.
البته می‌توانند برخی از ویژگی‌های شخصیتی خود را تغییر دهند که برای ایجاد تغییرات بزرگ، کار و تلاش زیادی لازم است و اغلب دانشمندان بر این امر اتفاق نظر دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید