نگاهی به فضای انتخابات شوراها در انزلی


نگاهی به فضای انتخابات شوراها در انزلی

انزلی- جلب مشارکت مردم برای انتخاب اصلح در انتخابات شوراها نیازمند فراهم بودن بستری مناسب برای تعرفه داوطلبان و ارائه برنامه از سوی همه آنها است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا چشم انتظار افرادی است تا بر آن تکیه بزنند. بی تردید روند تبلیغات در ششمین دوره انتخابات شوراها با توجه به همه گیری بیماری مهلک کرونا چون دوره‌های گذشته نیست.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در این باره اظهار کرد: «نامزدهای انتخابات شوراها ۷ روز فرصت تبلیغ دارند و در این مدت باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.»

سید اسماعیلی موسوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید از هر گونه تجمعی که موجب آسیب به سلامت مردم می‌شود، پرهیز کنند.

وی نامزدهای انتخابات را به بهره مند شدن از شیوه‌های جدیدتر و استفاده از فضای مجازی دعوت و اعلام کرد: «حتما برخوردهای لازم با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، انجام می‌شود.»

بی تردید شرایط موجود بخش اعظم تبلیغات انتخابات شوراها را به فضای مجازی منتقل خواهد کرد. در این میان مردم انزلی نیز چون دیگر شهرهای گیلان و ایران بر اساس همین تبلیغات و شناختی که از نامزدها کسب خواهند کرد، افراد منتخب خویش را روانه پارلمان شهری می‌کنند.

گروه‌های هوادار به تدریج شکل می‌گیرند و عکس‌ها و کلیپ‌ها انتشار می‌یابند. نامزدها چون ادوار گذشته انتقادات خود را نسبت به چالش‌های موجود ابراز می‌کنند و با توجه به حساسیت‌های مردم نسبت به موضوعات مختلف شهری وعده‌هایی را مطرح می‌کنند. وعده‌هایی که سالهاست مطرح می‌شود و تا کنون نیز به نتیجه نرسیده است.

مواردی چون وضعیت نابسامان میدان اصلی شهر انزلی، اوضاع نامناسب مدیریت پسماند، معضلات شبکه فاضلاب، تالاب رو به مرگ انزلی، اوضاع و احوال بناهای تاریخی، ترافیک، نبود پارکینگ طبقاتی، ساماندهی دست فروشان، وضعیت بافت فرسوده شهری، به سامان رساندن هدایت آب‌های سطحی، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، توسعه فضای سبز و مواردی نظیر این سالهاست که در تبلیغات شوراها از آنها سخن گفته می‌شود اما مشکلات همچنان برجا هستند. همین موضوع سبب شده است تا شور و هیجانی که هر ساله مردم انزلی نسبت به انتخابات شوراها داشتند در این دوره مشاهده نشود.

ضرورت انتخاب اصلح

کارآمدی شوراها بسته به انتخاب صحیح اعضای آنها است، از این رو بخش مهمی از نارکارآمدی پارلمان شهری به سبب بی دقتی مردم در انتخابشان است. متأسفانه بسیاری از انتخاب‌ها به ویژه در شهرهای کوچک بر اساس شناخت‌های سطحی، نسبت‌های فامیلی و یا تکیه به مواردی چون هم شاگردی بودن، هم محله‌ای یا هم زبان بودن شکل می‌گیرد.

انتخاب اعضای شورا با تکیه بر وعده‌هایی چون آباد کردن یک محله خاص یا دست یافتن به منافع شخصی آفت بزرگی است که پارلمان شهری انزلی تا کنون از آن رهایی نیافته است.

«فرونت بهبودی» یکی از خبرنگاران انزلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تفاوت انتخابات پیش رو نسبت به سنوات گذشته را می‌توان در تغییر محیطی که تبلیغات در آن انجام می‌پذیرد، دانست.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه سال‌های گذشته اجتماعات مردمی در ستادهای انتخاباتی شکل می‌گرفت و تبلیغات به صورت چهره به چهره رخ می‌داد، افزود: اما امسال به دلیل شیوع کرونا تبلیغات در پلتفرم‌های مجازی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در تبلیغات و مناظرات داوطلبان همچنان بی برنامگی و شعارزدگی مشاهده می‌شود، افزود: در روستاها وضعیت به مراتب بدتر از شهرها بوده و قرابت فامیلی و قومی پر ر نگ تر از طرح و برنامه ظاهر می‌شود.

این فعال رسانه تصریح کرد: فارغ از روش‌های مختلف تبلیغاتی، انتخاب فرد اصلح زمانی مسیر می‌شود که مردم با آگاهی از قوانین، کار خواسته‌ها و حقوق شهروندی دست به انتخاب بزنند و در این راه قطعاً اطلاع رسانی صحیح از سوی رسانه‌ها و نخبگان تأثیر بسزایی دارد.

تغییر فضای تبلیغات

یک هفته به انتخابات شوراهای اسلامی باقیمانده و هنوز این موضوع به اهمیتی که باید دست نیافته است. «آرمین صافدل» یکی فعالان فرهنگی و مدنی انزلی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انتخابات امسال تحت تأثیر کرونا چون گذشته از تجمع و متینگ برخوردار نیست و داوطلبان بیشتر برای ارائه برنامه‌های خویش بر فضای مجازی و تولید محتوا تمرکز دارند.

وی با بیان اینکه تبلیغات نامزدها تا کنون از سطح ارائه یک سری مطالب آموزشی و شعارهایی بدون پشتوانه علمی و اجرایی فراتر نرفته است، یادآور شد: هنوز در خصوص تبلیغات فراگیر برای آحاد جامعه، تولید محتوا مشاهده نشده است. گویا بیشتر نامزدها ترجیح می‌دهند همانند گذشته به روش سنتی و تبلیغ چهره به چهره و خانه به خانه انجام دهند، اما نامزدهای جوان بیشتر در فضای مجازی در حال معرفی خود هستند.

این فعال فرهنگی و مدنی با اشاره به سردی فضای انتخابات و تحت شعاع قرار گرفتن تبلیغات، ادامه داد: دولت و دست اندرکارانی که باید به تبیین اهمیت تبلیغات به ویژه در بخش محلی بپردازند، کوتاهی کرده‌اند.

صافدل با بیان اینکه فعالیت کارگزاران در این راستا می‌تواند مردم را به نتایج انتخاب صحیح دلگرم سازد، افزود: به عنوان مثال برگزاری جلسات با گروه‌های مختلف اجتماعی و ارائه برنامه از سوی نامزدها در این جلسات می‌تواند مؤثر باشد. بر اساس پروتکل وزارت کشور نامزدها می‌توانند در فضاهای باز نظیر مدارس، ستاد خود را برپا کنند. طبعاً به سبب اینکه چنین فضاهایی در مسیرهای اصلی قرار ندارند یا در دید عموم نیست از فضای شهر خارج می‌شود و فضای شهر آنچنان که باید درگیر انتخابات نخواهد شد.

ضرورت توجه رسانه‌های محلی

صافدل همچنین با اشاره به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های محلی برای معرفی صحیح کاندیدای شوراهای شهر و روستاها، اظهار کرد: عملکرد رسانه‌های محلی تا این لحظه بسیار گنگ و سردرگم بود و به صورت درست به موضوع انتخاب صحیح و معیارهای آن، همچنین ویژگی‌هایی که یک عضو شورا باید از آن برخوردار باشند و آسیب شناسی انتخاب‌های گذشته نپرداخته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه بستر مناسبی برای معرفی نامزدهایی که از یک سری ابزار و زیرساخت‌های کافی برخوردارند وجود ندارد و مثل همیشه عده‌ای افراد صاحب نفوذ با امکاناتی که از انتخابات قبلی و با صرف هزینه‌هایی به دست آورده‌اند خود را تعرفه کرده و بدین ترتیب وارد شورا می‌شوند.

این فعال فرهنگی و مدنی با بیان اینکه بخشی از شور انتخابات وابسته به نشست‌ها و بسترهایی است که باید برای معرفی نامزدها به وجود می‌آمد اما شاهد وقوع این اتفاق به شکل سازمان یافته تا کنون نبوده‌ایم، افزود: در این عرصه هیچ امکان ویژه ای نمی‌بینیم گویا که اتفاق ویژه ای در پیش نیست و این بر مشارکت مردم تأثیر می‌گذارد، زیرا وقتی شهروندی، لزوم انتخاب درست را در انتخابات شورای شهر حس نکند، میلی به مشارکت نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه واقعیت این است ارائه یک سری شعارهای سطحی از رسانه ملی برای جلب مشارکت مؤثر مردم در انتخابات شوراها کافی نیست و این موضوع نیازمند برپایی یک سری پنل‌های گفتگوی تخصصی در شرایطی مبتنی بر عقلانیت و گفتمان است، اضافه کرد: داوطلبان باید برنامه خویش را ارائه دهند و امکان ارزیابی برای مردم ایجاد شود.

صافدل ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت با انتشار تعدادی عکس، یک سخنرانی هیجان زده و چند مطلب کپی شده از اینترنت، مخاطب جدی و شهروندی که برای رأی خود ارزش قائل است به شناخت کافی و ضرورت مشارکت در انتخابات دست یابد.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها کرسی‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا چشم انتظار افرادی است تا بر آن تکیه بزنند. بی تردید روند تبلیغات در ششمین دوره انتخابات شوراها با توجه به همه گیری بیماری مهلک کرونا چون دوره‌های گذشته نیست.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در این باره اظهار کرد: «نامزدهای انتخابات شوراها ۷ روز فرصت تبلیغ دارند و در این مدت باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.»

سید اسماعیلی موسوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید از هر گونه تجمعی که موجب آسیب به سلامت مردم می‌شود، پرهیز کنند.

وی نامزدهای انتخابات را به بهره مند شدن از شیوه‌های جدیدتر و استفاده از فضای مجازی دعوت و اعلام کرد: «حتما برخوردهای لازم با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، انجام می‌شود.»

بی تردید شرایط موجود بخش اعظم تبلیغات انتخابات شوراها را به فضای مجازی منتقل خواهد کرد. در این میان مردم انزلی نیز چون دیگر شهرهای گیلان و ایران بر اساس همین تبلیغات و شناختی که از نامزدها کسب خواهند کرد، افراد منتخب خویش را روانه پارلمان شهری می‌کنند.

گروه‌های هوادار به تدریج شکل می‌گیرند و عکس‌ها و کلیپ‌ها انتشار می‌یابند. نامزدها چون ادوار گذشته انتقادات خود را نسبت به چالش‌های موجود ابراز می‌کنند و با توجه به حساسیت‌های مردم نسبت به موضوعات مختلف شهری وعده‌هایی را مطرح می‌کنند. وعده‌هایی که سالهاست مطرح می‌شود و تا کنون نیز به نتیجه نرسیده است.

مواردی چون وضعیت نابسامان میدان اصلی شهر انزلی، اوضاع نامناسب مدیریت پسماند، معضلات شبکه فاضلاب، تالاب رو به مرگ انزلی، اوضاع و احوال بناهای تاریخی، ترافیک، نبود پارکینگ طبقاتی، ساماندهی دست فروشان، وضعیت بافت فرسوده شهری، به سامان رساندن هدایت آب‌های سطحی، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، توسعه فضای سبز و مواردی نظیر این سالهاست که در تبلیغات شوراها از آنها سخن گفته می‌شود اما مشکلات همچنان برجا هستند. همین موضوع سبب شده است تا شور و هیجانی که هر ساله مردم انزلی نسبت به انتخابات شوراها داشتند در این دوره مشاهده نشود.

ضرورت انتخاب اصلح

کارآمدی شوراها بسته به انتخاب صحیح اعضای آنها است، از این رو بخش مهمی از نارکارآمدی پارلمان شهری به سبب بی دقتی مردم در انتخابشان است. متأسفانه بسیاری از انتخاب‌ها به ویژه در شهرهای کوچک بر اساس شناخت‌های سطحی، نسبت‌های فامیلی و یا تکیه به مواردی چون هم شاگردی بودن، هم محله‌ای یا هم زبان بودن شکل می‌گیرد.

انتخاب اعضای شورا با تکیه بر وعده‌هایی چون آباد کردن یک محله خاص یا دست یافتن به منافع شخصی آفت بزرگی است که پارلمان شهری انزلی تا کنون از آن رهایی نیافته است.

«فرونت بهبودی» یکی از خبرنگاران انزلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تفاوت انتخابات پیش رو نسبت به سنوات گذشته را می‌توان در تغییر محیطی که تبلیغات در آن انجام می‌پذیرد، دانست.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه سال‌های گذشته اجتماعات مردمی در ستادهای انتخاباتی شکل می‌گرفت و تبلیغات به صورت چهره به چهره رخ می‌داد، افزود: اما امسال به دلیل شیوع کرونا تبلیغات در پلتفرم‌های مجازی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در تبلیغات و مناظرات داوطلبان همچنان بی برنامگی و شعارزدگی مشاهده می‌شود، افزود: در روستاها وضعیت به مراتب بدتر از شهرها بوده و قرابت فامیلی و قومی پر ر نگ تر از طرح و برنامه ظاهر می‌شود.

این فعال رسانه تصریح کرد: فارغ از روش‌های مختلف تبلیغاتی، انتخاب فرد اصلح زمانی مسیر می‌شود که مردم با آگاهی از قوانین، کار خواسته‌ها و حقوق شهروندی دست به انتخاب بزنند و در این راه قطعاً اطلاع رسانی صحیح از سوی رسانه‌ها و نخبگان تأثیر بسزایی دارد.

تغییر فضای تبلیغات

یک هفته به انتخابات شوراهای اسلامی باقیمانده و هنوز این موضوع به اهمیتی که باید دست نیافته است. «آرمین صافدل» یکی فعالان فرهنگی و مدنی انزلی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انتخابات امسال تحت تأثیر کرونا چون گذشته از تجمع و متینگ برخوردار نیست و داوطلبان بیشتر برای ارائه برنامه‌های خویش بر فضای مجازی و تولید محتوا تمرکز دارند.

وی با بیان اینکه تبلیغات نامزدها تا کنون از سطح ارائه یک سری مطالب آموزشی و شعارهایی بدون پشتوانه علمی و اجرایی فراتر نرفته است، یادآور شد: هنوز در خصوص تبلیغات فراگیر برای آحاد جامعه، تولید محتوا مشاهده نشده است. گویا بیشتر نامزدها ترجیح می‌دهند همانند گذشته به روش سنتی و تبلیغ چهره به چهره و خانه به خانه انجام دهند، اما نامزدهای جوان بیشتر در فضای مجازی در حال معرفی خود هستند.

این فعال فرهنگی و مدنی با اشاره به سردی فضای انتخابات و تحت شعاع قرار گرفتن تبلیغات، ادامه داد: دولت و دست اندرکارانی که باید به تبیین اهمیت تبلیغات به ویژه در بخش محلی بپردازند، کوتاهی کرده‌اند.

صافدل با بیان اینکه فعالیت کارگزاران در این راستا می‌تواند مردم را به نتایج انتخاب صحیح دلگرم سازد، افزود: به عنوان مثال برگزاری جلسات با گروه‌های مختلف اجتماعی و ارائه برنامه از سوی نامزدها در این جلسات می‌تواند مؤثر باشد. بر اساس پروتکل وزارت کشور نامزدها می‌توانند در فضاهای باز نظیر مدارس، ستاد خود را برپا کنند. طبعاً به سبب اینکه چنین فضاهایی در مسیرهای اصلی قرار ندارند یا در دید عموم نیست از فضای شهر خارج می‌شود و فضای شهر آنچنان که باید درگیر انتخابات نخواهد شد.

ضرورت توجه رسانه‌های محلی

صافدل همچنین با اشاره به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های محلی برای معرفی صحیح کاندیدای شوراهای شهر و روستاها، اظهار کرد: عملکرد رسانه‌های محلی تا این لحظه بسیار گنگ و سردرگم بود و به صورت درست به موضوع انتخاب صحیح و معیارهای آن، همچنین ویژگی‌هایی که یک عضو شورا باید از آن برخوردار باشند و آسیب شناسی انتخاب‌های گذشته نپرداخته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه بستر مناسبی برای معرفی نامزدهایی که از یک سری ابزار و زیرساخت‌های کافی برخوردارند وجود ندارد و مثل همیشه عده‌ای افراد صاحب نفوذ با امکاناتی که از انتخابات قبلی و با صرف هزینه‌هایی به دست آورده‌اند خود را تعرفه کرده و بدین ترتیب وارد شورا می‌شوند.

این فعال فرهنگی و مدنی با بیان اینکه بخشی از شور انتخابات وابسته به نشست‌ها و بسترهایی است که باید برای معرفی نامزدها به وجود می‌آمد اما شاهد وقوع این اتفاق به شکل سازمان یافته تا کنون نبوده‌ایم، افزود: در این عرصه هیچ امکان ویژه ای نمی‌بینیم گویا که اتفاق ویژه ای در پیش نیست و این بر مشارکت مردم تأثیر می‌گذارد، زیرا وقتی شهروندی، لزوم انتخاب درست را در انتخابات شورای شهر حس نکند، میلی به مشارکت نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه واقعیت این است ارائه یک سری شعارهای سطحی از رسانه ملی برای جلب مشارکت مؤثر مردم در انتخابات شوراها کافی نیست و این موضوع نیازمند برپایی یک سری پنل‌های گفتگوی تخصصی در شرایطی مبتنی بر عقلانیت و گفتمان است، اضافه کرد: داوطلبان باید برنامه خویش را ارائه دهند و امکان ارزیابی برای مردم ایجاد شود.

صافدل ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت با انتشار تعدادی عکس، یک سخنرانی هیجان زده و چند مطلب کپی شده از اینترنت، مخاطب جدی و شهروندی که برای رأی خود ارزش قائل است به شناخت کافی و ضرورت مشارکت در انتخابات دست یابد.

کد خبر 5230437


تبليغ
تبليغ


کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location