فرهنگ انتظار بر تبدیل تهدید غیبت به فرصت صالح‌زیستی تاکید دارد/ روزه؛ شاهراه رسیدن منتظران به حیات طیبه


فرهنگ انتظار بر تبدیل تهدید غیبت به فرصت صالح‌زیستی تاکید دارد/ روزه؛ شاهراه رسیدن منتظران به حیات طیبه

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه عرفان انتظار بر تبدیل تهدید غیبت امام زمان(عج) به فرصت دستیابی به حیات طیبه تاکید دارد، گفت: منتظران موعود باید پرچمدار و پیشتاز فرهنگ سالم‌زیستی، صالح‌زیستی و طاهرزیستی در جهان باشند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه هجدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل هجدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «فروتنی معنوی و تعهد ولایی» است، اظهار کرد: یکی از ابعاد بسیار منفی دوران غیبت امام زمان(عج)، غلبه کامل جاهلیت و ضلالت بر شئون مختلف حیات بشری است. زندگی بشر معاصر در واقع زندگی و حیات نیست، نوعی مرگ و ممات است که در آن فقط انسان نفس می کشد، کار می کند، می خورد و تفریح می کند و بدتر از همه غرق هوسرانی و شهوت رانی و عیاشی می شود. کار بشر بعد از قرن ها و سال ها تبلیغات دینی و برنامه های انسان‌ساز پیامبران و امامان و مصلحان، به اینجا رسیده که چیزی جز بن بست و پوچی و گرفتاری روزافزون نصیبش نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: متاسفانه، برای برخی نیز که ادعای دین داری دارند، دین و دستورات دینی تبدیل به یک امر التقاطی شده که می توان در آن هر چیزی پیدا کرد جز تدین و تسلیم و تعبد واقعی ... در اینجا برنامه های عبادی اسلام مثل نماز و روزه داری ماه مبارک رمضان به کمک انسان گمشده و متکبر می شتابد و او را دعوت به فروتنی و تواضع و صفای باطنی و ادب الهی و دیانت خالص و بی ریا و طاهر می کند.

وی تصریح کرد: روزه داری باعث می شود انسان در این بیغوله قرن های بیستم و بیست و یکم، وارد حیات طیبه شده و از مفاسد و مهالک جاری روی برگردانده و دل و جانش را متوجه حضرت حق و توحید واقعی و ولایت الهی کند. متاسفانه، خطر بسیار جدی است و حیات طیبه و طاهر مومنان و خداباوران بجد در معرض تهدید و خطر است و تنها امور عبادی و اعتقادی و اخلاقی صحیح است که در پرتو ولایت، می تواند انسان را از مرگ جاهلی نجات دهد. امام باقر(ع) می فرماید: «اسلام بر پنج چیز استوار است؛ بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت» (فروع کافی، ج 4 ص 62، ح1). رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «روزه سپر آتش (جهنم) است»(کافی، ج 4 ص 162 ).

پیوند حیات طیبه با زندگی منتظرانه در عصر غیبت

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه حیات طیبه در دوران غیبت امام زمان(عج)، پیوند وثیق و مستقیمی با زندگی منتظرانه و ولایت مدارانه دارد، گفت: تا انسان از این بن‌بست اعتقادی و گرفتاری معنوی خارج شود و به مسیر مستقیم خود و سلوک الی الله ادامه دهد. عرفان انتظار مبتنی بر این نکته اساسی است که باید تهدیدها و خطرات و محرومیت های زندگی جاهلانه و مرگبار دوران غیبت و عدم دسترسی مستقیم به امام(ع) را تبدیل به فرصت و قوت و در پرتو ارشادهای 250 ساله معصومین(ع)، آن را تبدیل به حیات طیبه و زندگی سالم و صالحانه کرد.

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: غیبت امام زمان(عج) به منزله نبود ایشان و یا عدم حضورشان در جامعه نیست بلکه ایشان در جامعه به صورت ناشناس حضور دارند و در هر حالتی رهبر و ولی و هادی ما هستند و جامعه بشری، بخصوص جامعه منتظر تحت اشراف و نظارت و هدایت ایشان قرار دارد؛ پس انسان غرق در خوشی و رفاه و قدرت نباید فریفته و مغرور و نسبت به خدا یاغی شود؛ همه اینها پندارهایی پوچ و نادرست و ناشی از جهالت روزافزون و الحادهای گستاخانه بشر و رویگردانی او از معنویت دینی و معرفت صحیح است.

تنها راه نجات از تاریکی های عصر غیبت

وی تاکید کرد: تنها چیزی که در دوران غیبت می تواند به انسان حیاتی دوباره ببخشد و او را از مرگ جاهلی و موت مادی نجات دهد، زندگی منتظرانه است که با معرفت و تبعیت و اطاعت کامل از امام زمان(عج) ممکن می شود. زندگی بدون انتظار موعود و بدون معرفت و ولایت حجت غایب(عج) در ظاهر زندگی است اما در باطن جاهلیت و ضلالتی بیش نیست. پس ضرورت دارد انسان بازاندیشی مجددی بر زندگی خود و اعمال و رفتارش داشته باشد و بکوشد با فروتنی روزافزون و تعهد اعتقادی و عملی و بازگشت به مسیر ولایت به سلامت از این مهلکه های آخرالزمانی عبور کند و گرفتار یاوه گوهای اخلاقی، سیاسی و اعتقادی نشود.

حجت الاسلام کارگر سرانجام طی این مسیر را حاکمیت دولت طیبه معرفی و تاکید کرد: دولت کریمه برخلاف جریان فعلی حاکم جهانی است که برنامه عامدانه و جاهلانه جهت از بین بردن انسانیت انسان و گرفتار کردن او در حضیض کفر و ظلم و جور و تباهی دارد. دجال های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی کاملا بشر را تحت کنترل خود در آورده و او را به مسیر سقوط و اضمحال سوق می دهند و ظهو و قیام حضرت مهدی(عج) درست برای مقابله با این دجال گری ها و نابودی بشریت و از بین رفتن معنویت و دیانت و حیات طیبه است.

وی اضافه کرد: بر اساس روایات «خداوند زمین را به دست قائم(عج) زنده و احیاء می‌گرداند؛ بعد از آنکه زمین با کفر ساکنانش مرده باشد» (تأویل الآیات الظاهرة، ص ۶۳۸) و « خداوند زمین (جامعه) را با عدل قائم، در هنگام ظهور او زنده می‌گرداند؛ پس از آنکه از ستم فرمانروایان ظلم وگمراهی، مرده باشد» (نعمانی، الغیبة، ص ۲۵ ) و نیز «زمین را به وسیله قائم زنده می‌کند، پس او در آن عدالت می‌ورزد. در نتیجه زمین با عدالت او حیات می‌یابد، بعد از آنکه با ستم [ظالمان] مرده بود» «شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۶۶۸).

منتظران فریفته دام های مترقی نمی شوند

این کارشناس مهدوی در ادامه ابراز کرد: جامعه منتظر زندگی مستقل و جداگانه از نظام منحط و فرومایه و نازل جهانی دارد؛ ویژگی بارز جامعه منتظر در این دوران تاریک و معنویت ستیز، فریفته نشدن و گرفتار نگشتن در در دام های به ظاهر مترقی و راحتی و تجمل گرایی و ...است که یقینا نتیجه آن جز فرو بردن همه انسان ها در دام حرام خواری و حرام زادگی و حرمت شکنی و پرده دری و طغیان و طاغوتی بودن نیست! منتظران باید مسیر و راه و روش جداگانه ای برای زندگی و کار و شغل و تفریح و بهداشت و مهم تر از همه معنویت و عبادت و عرفان خود داشته باشند که کاملا برگرفته از دستورات معصومین(ع) برای زندگی منتظرانه دوران غیبت است.

وی با بیان اینکه باید امت واحده منتظران در پرتو ولایت و جامعه امامت‌محور شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: این جامعه باید در عین برخورداری و استفاده درست از بعضی از مظاهر مدرن و پیشرفته، نظام فکری و صنعتی و اقتصادی و حتی بهداشتی خاص خود را داشته باشند. به همین جهت نیاد روحیه اتراف و راحتی طلبی و فریفتگی و غرورد و بی مسوولیتی جامعه منتظر را فرا بگیرد و عرصه به افساد گران و نفاق پیشگانه و جاهلان مشهور سپرده شود! منتظران مسوولیت بسیار مهمی در قبال خود و خانواده و جامعه و قبل از همه در برابر امام و ولی خود دارند؛ بنابر این باید به تمام معنا حیات طیبه منتظرانه خود را پایه گذرای کنند که اساس آن بر عرفان ولایی و اخلاقی الهی انتظار بنا نهاده شده است. امروز منتظران موعود باید در جهان پرچمدار و پیش قراول فرهنگ سالم زیستی، صالح زیستی و طاهرزیستی باشند و پیام مهدویت را به جهان برسانند که پیام معنویت و عقلانیت و عدالت و عبودیت است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...