آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان


آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان

ایلان ماسک به‌دلیل اقدامات حاشیه‌سازش در بازار ارز‌های دیجیتال، این روز‌ها منتقدان زیادی دارد. به‌نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین این مخالف‌ها گروه هکری «Anonymous» به‌معنی ناشناس و گمنام باشد که در یک پیام ویدئویی، ماسک را علاوه بر اخلال در بازار ارز دیجیتال، به بهره‌کشی از کارمندان زیردستش و استخراج محصولات مضر برای محیط‌زیست متهم و تهدید کرده است.

الهه توانا | شهرآرانیوز - «تو در سال‌های گذشته از مشهوربودن بین طبقه میلیاردر‌ها لذت بردی، چون از میل بسیاری از ما برای زندگی در دنیایی با ماشین‌های برقی و سفر‌های فضایی استفاده کردی. اما به‌تازگی نقابی که محتاطانه برای خودت ساخته‌بودی، درحال کناررفتن است و مردم کم‌کم متوجه می‌شوند که تو مثل سایر پول‌دار‌ها هستی؛ یک خودشیفته عاشق توجه. میلیون‌ها سرمایه‌گذار برای بهبود زندگی خود روی سود سهام رمزارز‌ها حساب کرده بودند، اما توئیت‌های تو نشان می‌دهد که به مردم بی‌توجه هستی. ما یک لشکریم. منتظر ما باش.» این جملات، بخشی از پیام تهدیدآمیزی است که در روز‌های گذشته خطاب به غول مرحله آخر دنیای فناوری، ایلان ماسک، منتشر شده است.
آقای ماسک به‌دلیل اقدامات حاشیه‌سازش در بازار ارز‌های دیجیتال، این روز‌ها منتقدان زیادی دارد. به‌نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین این مخالف‌ها گروه هکری «Anonymous» به‌معنی ناشناس و گمنام باشد که در یک پیام ویدئویی، ماسک را علاوه بر اخلال در بازار ارز دیجیتال، به بهره‌کشی از کارمندان زیردستش و استخراج محصولات مضر برای محیط‌زیست متهم و تهدید کرده است. حساب توئیتری «YourAnonNews» منسوب‌بودن این پیام به هکر‌های ناشناس را تکذیب و حساب توئیتری «YourAnonCentral» با به‌اشتراک‌گذاشتن ویدئوی پیام، آن را از طرف «Anonymous» معرفی کرده است. به‌هرحال، چه پای گروه هکر‌های ناشناس در میان باشد و چه نباشد و چه تهدید علیه ایلان ماسک عملی شود و چه نشود، هکر‌ها هستند که این بلبشو را راه انداخته‌اند و ما قرار است در این مطلب با کله‌گنده‌هایشان آشنا شویم.

ناشناس‌های سرشناس

آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان

از آنجایی که بهانه نوشتن این مطلب بروبچه‌های «انانیموس» هستند، حق تقدم در معرفی هم با آن‌هاست که اتفاقا مشهورترین گروه «هکتیویست» جهان به‌شمار می‌روند. اگر تناقض سرشناسی درعین گمنامی برایتان درک‌نشدنی است، کافی است «بنکسی»، گرافیتی‌کار انگلیسی، را به‌خاطر بیاورید که همه‌مان کارهایش را دیده‌ایم، اما نمی‌دانیم دقیقا چه کسی است و چه شکل‌وشمایلی دارد. هکتیویست‌ها (ترکیب هک و اکتیویست به‌معنی کنشگر) هم به‌اقتضای زمینه حرفه‌ای‌شان باید ناشناس بمانند، اما به‌دلیل وسعت دامنه و شمول اقداماتشان از شهرت زیادی برخوردارند.
این گروه هکر‌ها به خراب‌کاری‌های کور دست نمی‌زنند، بلکه بیشتر مقاصد سیاسی دارند و حملات سایبری‌شان را نوعی کنشگری می‌دانند. انانیموس هم که از سال ۲۰۰۳ کارش را شروع کرده است، به‌دلیل تلاش‌هایش در زمینه دفاع از جنبش‌های آزادی‌خواهی و تحول‌خواهی و حمایت از ایده شفافیت سیاسی و آزادی اینترنت، به‌سرعت معروف شد. اعضای این گروه در اطراف و اکناف جهان پراکنده‌اند و از محل زندگی همدیگر خبر ندارند، اما با استفاده از سرویس‌های آنلاین، هدف را مشخص می‌کنند و سر بزنگاه به آن هجوم می‌برند. داعش و ترامپ، از اهداف اساسی انانیموس در این سال‌ها بوده‌اند؛ ازدسترس خارج‌کردن سایت ترامپ، اعلان جنگ علیه داعش، هک‌کردن هزاران حساب کاربری متعلق به اعضای آن و فاش‌کردن اطلاعات مربوط به حملات آن‌ها نزد سرویس‌های امنیتی کشور‌های مختلف، بعضی از اقدامات هکر‌های ناشناس است. اگر می‌خواهید انانیموس را بشناسید، در آن حد که بهتان اجازه می‌دهند، نماد این گروه، یعنی ماسک «گای‌فاکس»، را به‌خاطر بسپارید؛ همان صورتک خندان کینه‌جویی که در «V for Vendetta» صورت قهرمان فیلم را پوشانده بود.


اخاذی در تاریکی

آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان

همه هکر‌ها مثل گروه ناشناس، دغدغه‌مند و کنشگر نیستند. درواقع نوع فعالیت هکر‌ها به رنگ کلاهشان بستگی دارد؛ هکر‌های کلاه‌سفید، متخصص‌های امنیت رایانه‌ای هستند که کارشان پیداکردن باگ‌های امنیتی است، برعکس کلاه‌سیاه‌ها بنا به مقاصد مالی، جاسوسی یا دلایل شخصی برنامه‌های مخرب می‌نویسند و داده‌های موجود در فضای وب را به‌سرقت می‌برند یا دست‌کاری می‌کنند. در طیف رنگ‌های کلاه هکرها، آبی، قرمز، سبز و خاکستری هم پیدا می‌شود که کارشان ترکیبی از اقدامات آسیب‌زا و مفید است.
گروه «DarkSide» از دارودسته کلاه‌سیاه‌هاست که حسابی برای خودش جولان می‌دهد و اخبار خراب‌کاری‌هایش مدتی است نقل محافل شده است. دارک‌ساید، مستقر در روسیه، یک گروه باج‌گیر مجازی است که هیچ هدفی به‌جز پول‌درآوردن از راه اخاذی ندارد. هک‌کردن یکی از شعبه‌های «توشیبا» در فرانسه و حمله به بزرگ‌ترین خط لوله سوخت‌رسانی آمریکا، «کلونیال پایپ‌لاین»، ازجمله تلاش‌های اخیر و پرسروصدای این گروه برای پول‌درآوردن است. ۹۰ میلیون دلار باج در قالب بیت‌کوین، دست‌خوشی است که این گروه از کلونیال پایپ‌لاین طلب کردند. روش کار به این صورت است که سیستم‌های قربانی مدنظر را رمزنگاری می‌کنند و اطلاعات آن را به‌سرقت می‌برند. بعد قربانی را تهدید می‌کنند که اگر مبلغ مدنظر آن‌ها را نپردازد، اطلاعاتش را منتشر می‌کنند.
دارک‌ساید در «دارک‌وب» از میلیون‌ها دلار باج‌گیری‌های اینترنتی‌اش در گذشته پرده برداشته است که خبر از سابقه‌داربودنش می‌دهد، اما کارشناسان معتقدند دورهم جمع‌شدن این هکر‌های کهنه‌کار در قالب گروهی منسجم فقط به یک سال پیش برمی‌گردد. درست است که دارک‌ساید به باج‌گیری‌های کلانش معروف است، اما برای خودش مرام و مسلکی هم دارد که طبق آن به مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی حمله نمی‌کند. همچنین گویا دستی در کار‌های خیر دارد و درصدی از اخاذی‌هایش را به نیازمندان اختصاص می‌دهد که باعث شده است عده‌ای «رابین‌هود مجازی» صدایش کنند.

بازگشت دزدان سر گردنه

آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان

اگر منتظر دیدن اسم گروه خاصی در این مطلب هستید، متأسفیم، چون احتمالا ناامید خواهید شد. سوژه مطلب ما گروه‌های هکری هستند که اکنون مشغول فعالیت‌اند و اگر اسمی در این فهرست غایب است، علاوه‌بر محدودیت حجم، به این دلیل است که هکر‌ها امنیت شغلی ندارند. حتی کله‌گنده‌هایشان هم بعد از مدتی دستگیر می‌شوند یا گروهشان از هم می‌پاشد یا اصلا حوزه فعالیتشان تغییر می‌کند؛ مثل «پیتر زاتکو» که قبلا یکی از سردمدار‌های گروه هکری «فرقه گاو مرده» بود و بعد‌ها مدیر امنیت توئیتر شد. خلاصه آنکه دنیای هک، دنیای بی‌وفایی است، اما بعضی گروه‌های سخت‌جان هم در آن پیدا می‌شوند که بعد از یک دوره افول، بازنشستگی یا استراحت پوست می‌اندازند و در قالب گروهی جدید به میدان برمی‌گردند. نمونه‌اش گروهی روسی است که در سال ۲۰۱۸ با نام «GandCrab» فعالیت می‌کرد و یک سال بعد اعلام کرد که درحال بازنشستگی است.
آشنایی با گردن‌کلفت‌ترین گروه‌های هکری جهان
مدتی بعد سروکله گروه تازه‌ای به نام «REvil» که در فارسی به «رِویل» شناخته می‌شود، پیدا شد و کارشناسان با سرنخ‌هایی ردپای «GandCrab» را در آن پیدا کردند. رویل با حمله باج‌افزاری ۵۰ میلیون‎دلاری‌اش به «ایسر» معروف شد که بزرگ‌ترین حمله باج‌افزاری به یک شرکت تجاری بزرگ به‌شمار می‌رود.
این گروه برای اینکه حرفه‌ای و بازاری‌بودنش را ثابت کند تا حرفی پشت سر خودش و همکارانش نباشد، در یک اقدام جالب به ایسر اعلام کرد اگر باج را سر موعد پرداخت کند، تخفیف ۲۰ درصدی خواهد گرفت! مختل‌کردن شبکه «تراولکس» که یک صرافی بزرگ بین‌المللی است، یکی‌دیگر از اقدامات جدید رویل است. هکر‌های این گروه که به‌نظر می‌رسد بعد از یک دوره استراحت و تجدید قوا با انرژی بیشتری به کارشان برگشته‌اند، در حمله به «تراولکس» که سال گذشته انجام شد، ۶ میلیون دلار باج طلب کردند. خراب‌کاری‌های رویل، کار را به جا‌های باریک کشانده است. یکی از مقامات کاخ سفید در واکنش به اقدامات این گروه که معتقد است زیرساخت‌های ایالات‌متحده را هدف گرفته، نامه سرگشاده‌ای نوشته و از روسیه توقع پاسخگویی داشته است. گفته می‌شود این مسئله در دیدار «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین» مطرح خواهد شد؛ دیداری که در روز‌های آینده در ژنو برگزار می‌شود. حالا باید دید زور سیاست‌مداران به کلاه‌رنگی‌ها می‌رسد یا نه!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید