آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ


آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ یکی از سازه های تاریخی دوران قاجار است که در کاشان ، بازارچه رنگرزها واقع شده است. این آب ‌انبار از بزرگترین و زیباترین آب ‌انبارهای شهر کاشان است که در سردر عالی و باشکوه آن انواع تزئینات معماری سنتی اعم از کاشیکاری، حجاری، گچبری، نقاشی و انواع کاربندی، […]

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ یکی از سازه های تاریخی دوران قاجار است که در کاشان ، بازارچه رنگرزها واقع شده است. این آب ‌انبار از بزرگترین و زیباترین آب ‌انبارهای شهر کاشان است که در سردر عالی و باشکوه آن انواع تزئینات معماری سنتی اعم از کاشیکاری، حجاری، گچبری، نقاشی و انواع کاربندی، کار شده که تاکنون همچنان سالم مانده است. آب انبار حاج سید حسین صباغ در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۲۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بانی ساخت این آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ از توانگران نیکوکار زمان خود بوده است. او ثروت موروثی و دارایی اکتسابی خویش را که از راه کسب و اشتغال به کار رنگرزی به دست آورده بود به مصرف عمران و آبادانی و ساختن بناهای مهم شخصی و عمومی شهر کاشان رسانیده است. وی بانی ساخت سرای تیمچه‌ بازرگانی به نام «تیمچه‌ حاج سید حسین صباغ» نیز بوده است. وی در انتهای بازار قدیم رنگرزها که در آ‌نجا چندین کارگاه رنگرزی ساخته و دایر نموده بود، بزرگترین آب ‌انبار عمومی کاشان را بنیان نهاد ولی تکمیل بنای جلوخان و تزئینات سردر و کتیبه‌ سنگ مرمر و مقرنس‌ های کاشیکاری آن چون ناتمام مانده بود، بعد ها به وسیله‌ نواده‌ نیکوکار او؛ دکتر میر سید حسین خان هنجن ملقب به نظام الحکما به پایان رسید.

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

معماری بنا

قدمت این آب ‌انبار بر اساس کتیبه ‌ای که به خط معقلی در سردر این بنا وجود دارد نشان ‌دهنده‌ قاجاری بودن بنا است و مربوط به سال ۱۲۴۰ هجری قمری می ‌باشد. این آب ‌انبار از بزرگترین و زیباترین آب ‌انبارهای شهر کاشان است که در سردر عالی و باشکوه آن انواع تزئینات معماری سنتی اعم از کاشیکاری، حجاری، گچبری، نقاشی و انواع کاربندی کار شده، که تاکنون همچنان سالم مانده است. از زمان احداث آب ‌انبار تاکنون، تعمیرات کلی و اساسی در آب ‌انبار مذکور به استثنای تجدید اندود بام ‌ها، در آن صورت نگرفته است. دهانه‌ ورودی آب ‌انبار سه متر عرض دارد و پوشش آن به طور جناغی و یا با آجر به صورت بسیار استادانه ‌ای به طور حصیری پوشیده شده است. طول معبر ورودی آب ‌انبار تا پای شیر حدود ۲۵ متر بوده و مخزن آب ‌انبار دارای ابعاد ۱۰ در ۱۷ متری با عمق آ‌بگیری حدود ۱۵ متر می ‌باشد. آب ‌انبار دارای چهار بادگیر مرتفع و سالم نیز می ‌باشد، که بر روی انباره ساخته شده و از اطراف دید دارد که کاملا سالم باقی مانده است. ابعاد بادگیر برابر ۱/۸۵ در ۱/۸۵ متر و ارتفاع آن از سطح کوچه مجاور قریب به ۱۷ متر است. سقف سردر با شیوه‌ تزئین مقرنس پوشیده شده که روی مقرنس نیز با آجر و کاشی به روش معرق تزیین شده و جلوه ‌ای بسیار زیبا دارد. طرفین جلوخان با کاشی به روش معقلی پوشیده شده و اسامی ائمه‌ اطهار به شکل خطوط بنایی در این سطوح به چشم می خورد.

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

جاذبه های گردشگری منطقه

این آب انبار در بازار کاشان قرار دارد و از زیباترین آب‌ انبارهای بازار به حساب می ‌آید. شما می‌ توانید از بافت زیبای بازار نیز لذت ببرید و پس از قدم زدن در بازار سنتی از این آب ‌انبار تاریخی و زیبا هم دیدن فرمایید. این بنا نیز به نام آب ‌انبار بالا بازار معروف است.

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

نحوه دسترسی به آب انبار حاج سید حسین صباغ

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ در بازار بزرگ کاشان در شهر کاشان و در نزدیکی تیمچه ‌ای به همین نام قرار دارد. این بنا در در بازارچه‌ رنگرزها در امتداد بازار بزرگ کاشان واقع شده است.

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

آب انبارهای مهم کاشان

۱- آب انبار حاج سید حسین صباغ، این بنا در میانه بازار کاشان واقع گرد یده و به سال ۱۲۴۰ ه ق توسط حاجی سید حسین صباغ، به همراه سر ایی به همین نام در بازارساخته شده است . این آب انبار مهمتر ین و عا لی ترین آب انبار کاشان است و از نظر عظمت بنا، ظرفیت آبگیری، تزیینات حجاری و کاشی کاری در خور توجه است.

۲- آب انبار حکیم هارون واقع در درب یلان کاشان نیز از دیگر آب انبارها ی مشهورکاشان است.

۳- آب انبار مسجد سرپله: این بنا در کوی سرپله و زیر بخشی از مسجد سرپله واقع گرد یده و در عصر شاه عباس دوم صفو ی به همراه مسجد مذکور، توسط غیاث الدین بیک دنبلی، مشهور به ضرابی ساخته شده است

۴- آب انبار بقعه چهل تن : این بنا جنب بقعه چهل تن واقع و از ساخت ه ها ی۱۲۲۷ ه ق است که دار ای سردر کاشی کاری و لوح سنگی مورخ سالهای ۱۲۲۷ – ۲۹ه ق و کتیبه کاشی مورخ ۱۲۲۹ ه ق است.

۵- آب انبار عبدالرزاق خان : این بنا در محله معروف کاشان به نام آب انبار خان واقع گردیده و از ساخته های عبدالرزاق خان، حاکم کاشان به تار یخ ۱۱۹۳ ه ق در دوره زندیه می باشد.

۶- آب انبار میر سید علی: این بنا در مقابل بقعه امامزاده حبیب بن موسی واقع گردیده و در زمان شاه عباس کبیر و در حدود سال ۱۰۲۸ ه ق به همراه مسجد توسط میرسید علی نامی ساخته شده است .

۷- آب انبار مسجد وز یر: این بنا در کوی درب اصفهان شهر کا شان و زیر شبستان و ایوان شرقی مسجد وز یر واقع گردیده و در حدود سالها ی ۱۰۵۵-۱۰۵۶ ه ق به همراه مسجد وز یر توسط میرزا محمد مقیم موسوی ساخته شده است.

۸- آب انبار گذر نو حدود ۱۲۳۱ ساخته شده است.

۹- آب انبار بزرگ کو ی کوشک صفی، حدود ۱۳۰۷ ساخته شده است.

درکشوری مانند ایران و به خصوص در شهرهایی کو یری مانند کاشان که منابع آب زیادی در آن وجود ندارد، سیاستگذاری و مد یریت در امور آب بسیار مهم و امری ضروری و حیاتی محسوب می شود . بنابر این، ارایه راهکارهای مناسب و موثر در برنامه ریزی ها با توجه به پیکره بندی جغرافی ای طبیعی و نیز فرهنگ عمومی مردم ضرورت داشته و لازم است در این زمینه، حداکثر تلاش بر ای انطباق با محیط و شر ایط زیستی منطقه توسط سکنه آنها به عمل آید.

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

آب ‌انبار حاج سید حسین صباغ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته