رییسی: جنگل و دریا از ظرفیت‌های اقتصادی گلستان است


رییسی: جنگل و دریا از ظرفیت‌های اقتصادی گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جنگل و دریا را از ظرفیت‌های بسیار مهم اقتصادی گلستان دانست و تاکید کرد که باید با احیای این 2 ظرفیت و نیز توجه به بخش کشاورزی و دامپروری و رفع مسائل و مشکلات آن، این استان شمالی را متحول کرد.

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی عصر جمعه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم گلستان اظهار داشت: گلستان به عنوان استانی که هم جنگل دارد، هم ساحل، طبیعتا باید اقتصاد جنگل، ساحل و دریا و نیز مساله کشاورزی و دامپروری آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برخی کشورهای اروپایی که رابطه بسیار کمی با دریا دارند اما ۵۰ درصد تولید ناخالص شان از اقتصاد دریا است، بنابراین آبزی پروری در استان گلستان کاملا امکان پذیر است و باید در این صنعت بازنگری شود اگرچه فعالیت‌هایی اخیرا در این صنعت انجام شده است.

رییسی با اشاره به حادثه سیل و خسارات آن در گلستان اضافه کرد: چرا باید نزولات آسمانی در این استان تبدیل شود به سیل مخرب و نگران کننده و مردم با هر بارانی که می‌آید برای خانه، کشاورزی خود دلهره داشته باشند، وقتی می‌بینیم که رودخانه‌ها لایروبی نشده اگر این رودخانه‌ها لایروبی شود دیگر باران تبدیل به سیل نمی‌شود و اگر زیرساخت‌ها اصلاح نشود ما باید نگران باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای سیلاب‌ها، آتش سوزی‌ها و حفظ منابع طبیعی، قوانینی وجود دارد اما اجرا نمی‌شود، گفت: در رابطه با سیل گلستان وقتی که در سازمان بازرسی کل کشور مسوولیت داشتم و در سیل سال ۹۸ به این استان آمدم و خدمت مردم عزیز گلستان و آق‌ قلا رسیدم.

وی افزود: در آق‌ قلا با زحمت به همراه مسوولان بخش‌های مختلفی از شهر را گشتیم که تاسف آور بود این نزولات آسمانی که می‌تواند تبدیل شود به یک نعمت برای مردم به خاطر کارهایی که باید افرادی انجام دهند و قانونی که باید اجرا شود، این که می‌گویم بر اساس مقرارت است وقتی جنگل از بین برود و وقتی که رودخانه ها لایروبی نشود شاهد خواهیم بود که این نزولات آسمانی تبدیل به سیلاب شد و برای مردم یک زحمت و مشکل می‌شود.

رییسی اضافه کرد: این وضعیت حتما باید متحول شود نه مقطعی تا یک سیل می‌آید مسوولان بیایند و تصمیم بگیرند و بعد هم که رفتند دو مرتبه نه آق‌ قلا و بندرترکمن و بخش‌های مختلف باز گرفتار شود به همین مشکل یا معضل این گونه، لذا من به ذهنم می‌رسد که باید رها شدگی منابع را پایان دهیم ما باید کاری کنیم حتما در بحث جنگل و منابع طبیعی مدیران و مسوولان ایفای نقش کنند و ضمن بهره‌برداری که باید مدیریت کنند تا حالت رها شدگی آن ها پایان بپذیرد و بحث‌های آبخیزداری و آبخوانداری کارهایی است که حتما باید فعال شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این همه زمینه‌ها و امکانات و جوانان باغیرتی که در این استان هستند مردان و زنان سخت گوشی که این استان دارد باید ما شاهد بیکاری باشیم، آمار بیکاری در این استان به نظر من از جاهایی است که معنا ندارد ما باید در سواحل در گلستان و مازندران به عنوان استان‌های ساحلی سرمایه‌گذاری کنیم یعنی همان اقتصاد دریا فعال شود که باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و از این فضای خدادادی بهترین استفاده را می‌شود، کرد.

رییسی ادامه داد: صنعت گردشگری در این استان باید فعال شود و اینجا مرز ورود به ترکمنستان و آسیای میانه است به عنوان صادرات می‌شود گلستان و مرزهای آن را مورد توجه جدی قرار داد و فعال کرد، نقش صادرات ما در منطقه بسیار پایین است، امروز صادرات یعنی در واقع واردات به کشورهای همسایه هزار میلیارد دلار است نقش و سهم ما به عنوان ایران اسلامی در این هزار میلیارد دلار فقط ۲ درصد است، آیا حق ما ۲ درصد است؟

وی افزود: در صورتی که ما می‌توانیم صادرات خوبی به این کشورها داشته باشیم و به خوبی می‌توانیم از ۲۰ میلیارد دلار صادرات فعلی به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات خود را افزایش دهیم به کشورهای منطقه و صادرات فعال شود این کار کاملا امکان پذیر است.

رییسی، حاشیه نشینی را از مشکلات گلستان دانست و گفت: حاشیه نشینی چرا از مشکلات جدی این استان، گرگان و بعضی از شهرها است، باید روستاها که هرکدام یک کارخانه عظیم تولیدی هستند، فعال شوند و مشکلات روستاییان برای کاشت، داشت و برداشت حل شود و روستایی باید کشاورزی قابل پیش بینی داشته باشد و نگوید که من نمی‌توانم پیش بینی کنم کاشتم را و بعد از اینکه محصولم را کاشتم برای رفتن آن به بازار نگران هست و در واقع اینکه مردم کارهایشان قابل پیش بینی نباشد به طوری‌که می‌گوییم خرید می‌گوید قابل پیش بینی نیست، فروش قابل پیش بینی نیست و تولید قابل پیش بینی نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اینکه اقتصاد و کشاورزی قابل پیش بینی نباشد غلط است باید کشاورزی را برای کشاورز و تولید را برای کارآفرین قابل پیش بینی کنیم حتی برای مردم خرید و فروش را از یک کالای دم دستی گرفته تا یک مسکن باید قابل پیش بینی کنیم تا بتواند پیش بینی و ارزیابی کند باید این وضعیت به دست توانای شما تحصیل کرده عزیز استان گلستان تغییر کند.

وی افزود: در گلستان دانشگاه و تحصیل کرده کم نداریم، پسر فارغ تحصیل آماده ورود به بازار کار در این استان کم نداریم و اگر این افراد به بازار کار وارد شوند تحول ایجاد می‌کنند و این خیلی نکته مهمی است و همچنین زنجیره ارزش کالای کشاورزی در گلستان اگر فعال شود اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و هم کشاورز را خوشحال می کند و هم مردم را خرسند که یک زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی ایجاد شده و این ها کاری است که باید اتفاق بیفتد.

رییسی ادامه داد: بندرترکمن حتما باید توسعه جدی پیدا کند این بندر اگر در یک جای دیگر بود با همین ظرفیت‌هایی که الان دارد خیلی می‌توانست فعال باشد در حوزه‌های مختلف واقعا باید طرح توسعه بندر ترکمن اجرایی شود یک روز هم نباید در اجرای آن تاخیر بیفتد، بحث توسعه یافتگی در کشور و استان و بنادر و اقلیم‌های مختلف با زمینه‌ها و امکانات مختلفی که دارد باید جزو برنامه‌های جدی دنبال شود و عزیزان تحصیل کرده و جوانان دختر و پسر و کشاورز، کارگر و کارآفرین جوان عزیز گلستان خوب می‌داند که زمینه‌ها برای توسعه یافتگی در استان کاملا موجود است اما حلقه مفقوده آن مدیریت کارآمد جهادی و پای کار است که مشکلات مردم را با قوانین موجود رفع کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز آنچه که در گلستان باید مورد توجه قرار گیرد اجرای قوانین در موضوعات مختلف حفظ جنگل، محیط زیست و جلوگیری از سیلاب ها است که قانون آن وجود دارد و آنجایی که قانون ابهام یا اشکال باید اصلاح و پیگیری شود.

وی یادآور شد: در آخرین سفری که به گلستان داشتم نشست سراسری نماز بود که نماینده ولی فقیه فعالان اقتصادی و مسوولان استان بودند و به اعتبار گزارشی که از دادگستری به من داده شد به مساله واحدهای تولیدی این استان توجه جدی شده بود و من تشکر می‌کنم از همه کسانیکه ظرفیت های تولیدی معطل مانده در این استان را فعال کردند.

رییسی گفت: در نشستی که با فعالان اقتصادی گلستان داشتیم تاکید کردم که به فعالان اقتصادی باید کمک شودٰ نه با حرف بلکه با پرداخت تسهیلات و حمایت‌های حقوقی و قضایی که بایستی تلاش شود.

وی همچنین با بیان اینکه وضعیت فرهنگی گلستان زمینه توسعه و بالندگی دارد، افزود: باید جلوی برخی کارها را از جمله تغییر کاربری تخریب جنگل و محیط زیست گرفته شود نه در این استان بلکه در همه کشور باید جلوی تغییر کاربری و تخریب‌ها گرفته شود و ادارات و سازمان‌های دولتی خود نباید در این حوزه تخلف کنند زیرا امری مضموم است اگر سازمانی تخلف کرد باید جلوی آن گرفته شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید راه را برای کار قانونمند باز کنیم و جلوی تخلف را با قدرت بگیریم و از راه‌های قانونی با متخلفان در هر جا که باشند، باید برخورد شود همه مسوولان و مردم باید پاینبد به قانون باشند.

رییسی تاکید کرد: روستاها به عنوان مراکز مهم تولیدی باید فعال باشند، حاشیه نشینی‌ها باید رفع شود، نباید بگذاریم روستایی تولید کننده به حاشیه نشین تبدیل شود، دستگاه‌های اجرایی باید مشکلات روستاها را رفع کنند، تولید را برای آنها پیش بینی کنند و محصولات تولیدی آنها از جمله گندم و پنبه را با نرخ تضمینی و به موقع بخرند.

وی گفت: بهترین و دنج نشین مکان، روستا است باید فضای تولید را فراهم کرد نه در گلستان بلکه در همه جا تا تولید رونق بیگیرد همه کمک کنند، بنده هم به عنوان یک طلبه خدمتگزار خود را موظف می‌کنم اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت در کنار مردم باشم و بی اعتمادی از بین رفته را زنده کنم تا نا امیدی‌ها به امید و اعتماد تبدیل شود.

رییسی همچنین در آغاز سخنان خود به مردم سخت کوش گلستان و اقوام ساکن در آن از جمله ترکمن، سیستانی، بلوچ، مازندرانی، سمنانی، خراسانی، ترک عرض سلام و ادب نمود و افزود: علاقمندی من به مردم این استان را همه می‌دانند.

وی گفت: گلستان سه هزار و ۷۰۰ شهید از اقوام مختلف دارد که این عزیزان و سرداران شهید آن از چهره‌های نام آور این استان هستند.

از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۶۸ هزار نفری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۵۴ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد امسال هستند که ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر آنان برای اولین بار در این رویداد مهم تعیین سرنوشت کشور شرکت می کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!