عجّل در فرج با کار شمار باید تعجیل بشود/ همان دلایل امامت بعد از نبوت، ضرورت حکومت در عصر غیبت است


عجّل در فرج با کار شمار باید تعجیل بشود/ همان دلایل امامت بعد از نبوت، ضرورت حکومت در عصر غیبت است

امام خمینی(ره) تشکیل حکومت را برای برقراری زندگی عادلانه، اجرای حدود الهی، جلوگیری از تعدی به حقوق مردم حتی در زمان غیبت ضرورتی بدیهی می‌دانند زیرا تنها با تشکیل حکومت است که احکام دین اسلام ضمانت اجرا یافته، زمینه ظلم و فساد از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 14 خرداد، سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، معمار کبیر انقلاب و به منظور بررسی جایگاه و تاثیر مهدویت بر اندیشه سیاسی ایشان با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام نصوری درباره ابعاد سیاسی مهدویت در اندیشه امام خمینی(ره) اظهار کرد: نخستین بعد این مهم، «تداوم رسالت انبیاء» است، از آنجا که یکی از مهمترین رسالت انبیاء در طول تاریخ ریشه‌کن کردن ظلم و اجرای عدالت بود و این امر پس از رسول خدا(ص) در فرآیند امامت و ولایت ائمه اطهار (ع) دنبال شد. از این رو، حضرت مهدی(عج) و دیگر امامان(ع) وارثان نبوت هستند که این امر با حضرت صاحب(عج) و ختم ولایت در او به پایان می رسد، به بیان دیگر، از آنجا که اسلام دین کاملی است و دعوی اجرای تمامی احکام برای تامین سعادت بشر را دارد، لازم است پس از پیامبر(ص)، جامعه اسلامی توسط حجت حق و امام عصر در هر زمان هدایت و رهبری شود که از آن به امامت و ولایت تعبیر می شود.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: پس می توان گفت امامت یک اصل مسلم در اسلام است که خدای متعال قرار داده تا اجرای احکام دین و زنده بودن آن تضمین شود. به فرموده امام خمینی(ره) «باید امامت که معنی‌اش تعیین نگهبان از برای دین است در دین اسلام مسلم و ثابت باشد و اگر قانونگذار اسلام یک خردمند عادل هم بود باید تکلیف دینداران را پس از خود معین کند».

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: «همان طور که دین و قرآن در پیشگاه خدا و پیامبر(ص) با اهمیت تلقی می شود، امامت هم باید در آن پیشگاه به همان اهمیت شناخته شود. زیرا امامت، قوه و جریان قانون است که مقصود اصلی از دین و قانونگذاری است از این جهت که بی امامت قانونگذاری لغو و بیهوده ات و امری بسیار کودکانه و از قانون خرد بیرون است و با امامت دین کامل و تبلیغ تمام می شود».

منظور از حجت بودن امام زمان(عج)

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: با این توصیف حضرت صاحب الزمان(عج) جانشین برحق و امام حقِ زمان است که ادامه دهنده رسالت انبیاء برای اجرای احکام دین اسلام است. زیرا او در زمان حاضر ولایت مطلق الهی را بر عهده دارد. امام خمینی(ره) در بیان این امر می فرمایند: «مقصود از حجت خدا بودنِ امام معصوم این نیست که فقط بیان کننده احکام است، زیرا گفته افرادی چون زراره و محمدبن مسلم نیز حجت است و هیچ کس حق مردود دانستن و عمل نکردن به روایات ایشان را ندارد و این امر روشن است. بلکه منظور ازحجت بودن امام زمان(عج) و پدران بزرگوارش این است که خداوند تعالی به سبب وجود ایشان و سیره رفتار و گفتار آنان در تمام شئون زندگی شان بر بندگان احتجاج می کند.»

وی اضافه کرد: ایشان همچنین بیان می کنند که در دیدگاه شیعه، حجت بودن امامان و نیز امام زمان(عج)، به ولایت مطلقه الهی آنان که از سوی خدا به آنان داده شده است، ارتباط وثیق دارد و بواسطه این ولایت است که آنان بر تدبیر امور خلایق قادر و توانا هستند و در جامعه حق حاکمیت دینی و سیاسی را بر عهده دارند.

بی صبری بشر برای ظهور!

حجت الاسلام نصوری «برپایی عدالت و احیای دین» را بعد دوم از ابعاد سیاسی مهدویت در اندیشه امام خمینی(ره) معرفی کرد و افزود: از مهمترین ویژگی هایی که برای حضرت صاحب الزمان(عج) برپایی عدالت و داد در جهان است. این نشان می دهد که بشر امروز بیش از هر چیز از ظلم و بی عدالتی رنج می برد و بی صبرانه منتظر ظهور منجی خود برای ریشه‌کنی ظلم و گسترش عدالت است. از سوی دیگر بروز انحراف در باورهای دینی بشر و در واقع ایجاد خلاء معنوی را ثابت می کند. یعنی گسترش ظلم در جهان امروز نتیجه معنویت‌زدایی و دین زدایی از زندگی انسان بوده است که آدمی را دچار ظلم خانه برانداز کرده است. لذا ریشه‌کنی ظلم و عدالت گستری و نیز اجرای احکام دین واقعی از ویژگی های مهم حضرت مهدی موعود(عج) است.

وی در ادامه بیان کرد: امام خمینی(ره) بر این ویژگی امام زمان(عج) تاکید بسیار دارند و درباره تداوم راه انبیاء و تحقق عدالت توسط حضرت حجت(عج) می فرمایند: «هر یک از انبیاء که آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند. لکن موفق نشدند حتی رسول ختمی(ص) که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود. باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا و آن کس که به این معنا موفق خواهد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند ... بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، انسان اگر هر انحرافی پیدا کند انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان، و فقط برای حضرت مهدی موعود(عج) بوده است که تمام عالم را عدالت را در تمام عالم گسترش دهد.»

معنای دقیق انتظار

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه «اصلاح تلقی های غلط از انتظار» سومین مولفه سیاسی مهدویت در اندیشه معمار کبیر انقلاب است، تاکید کرد: یکی از نگرانی های که امام خمینی(ره) درباره ظهور حضرت مهدی(عج) دارند، رواج نگرش های انحرافی درباره انتظار برای ظهور آن حضرت(عج) است، ایشان ابتدا بر نگرش فعالانه در امر انتظار تاکید می کنند و می فرمایند: «اینطور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم: «عجّل علی فَرجه»، عجّل با کار شمار باید تعجیل بشود. شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید همه با هم بشوید ان شاءالله ظهور می کند ایشان».

انتظار یک کنش و فعل است نه یک انفعال

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: پس انتظار یک کنش و فعل است نه یک انفعال و صرف منتظر بودن تا آن واقع شود. زیرا انفعال و دست از فعالیت کشیدن در واقع سلب مسئولیت در قبال جامعه و انسان های آن است که عواقب جبران ناپذیری دارد. از این رو در دید امام خمینی(ره) انتظار واقعی برای ظهور صاحب الزمان(عج) به دعا و سکوت یا دست از فعالیت کشیدن به امید آمدن او نیست. بلکه تلاش مجدانه برای برقراری عدالت و ریشه کنی ظلم در هر زمان و مکان با امید به آمدن آن حضرت(عج) است. لذا امام خمینی(ره) بشدت با نگرش های منفی درباره انتظار به مقابله برمی خیزند.

نگرش های پنجگانه غلط درباره انتظار

وی با اشاره به نگرش هایی که درباره انتظار فرج وجود دارد، ابراز کرد: بنابر نگرش نخست، انتظار برای فرج یعنی مومنان در مسجدها و حسینیه ها بنشینند و تنها برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنند و البته امر به معروف و نهی از منکر زبانی را هم بکنند اما در مسائل جامعه دخالتی نداشته باشند. در نگرش دوم تصریح می شود که نباید کاری به کار جهان و آنچه در دنیا می گذرد داشته باشیم فقط باید منتظر باشیم تا امام زمان(عج) بیایند و خودشان جامعه را اصلاح کنند. پس طبق این نگرش ما در قبال مردم جهان تکلیفی نداریم و تنها تکلیف ما دعا کردن و انتظار کشیدن برای ظهور آن حضرت(عج) است تا ایشان خود جهان را ساماندهی کنند!!

حجت الاسلام نصوری با اشاره به نگرش های دیگر درباره انتظار فرج بیان کرد: در نگرش های سوم و چهارم، اعتقاد بر آن است که چون حضرت صاحب الزمان(عج) زمانی ظهور می کنند که دنیا پر از ظلم و جور و فساد شده باشد، پس بهترین کار برای ما منتظران آن است که به گسترش ظلم و فساد در جهان کمک کنیم تا زمینه ظهور امام زمان(عج) فراهم شود. با اگر در گسترش ظلم کاری نمی کنیم حداقل به گسترش ظلم و معصیت کاری نداشته باشیم تا اینکه حضرت مهدی(عج) خودشان بیایند و تمامی ظلم و فساد را ریشه‌کن کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این دیدگاه منطق کسانی است که با سکوت خود در مقابل ظالم و گسترش ظلم در واقع منافع خاصی را برای خود دنبال می کنند یا اینکه دچار سطحی نگری و انحرافات سیاسی در دین هستند. نگرش پنجمی هم درباره انتظار وجود دارد که تاکید می کند تشکیل هر گونه حکومت در زمان غیبت امام زمان(عج) باطل است. اینها تشکیل حکومت در عصر غیبت ار حرام می دانند که امام خمینی(ره) انجمن حجتیه را مصداق این گروه می دانند.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه انتظار به معنای واقعی دغدغه امام خمینی(ره) در زمان غیبت است، تاکید کرد: ایشان می فرمایند: «همان دلایلی که لزوم امامت را پس از نبوت اثبات می کند عینا لزوم حکومت در دوران غیبت حضرت ولیعصر(عج) را در بر دارد به ویژه پس از این همه مدت که از غیبت آن بزرگوار(عج) می گذرد و شاید آن دوران هزارها سال دیگر ادامه بیابد، علم آن نزد خداوند است، و ما از طولانی شدن آن به خدای بزرگ پناه می بریم.» امام خمینی(ره) تشکیل حکومت را برای برقراری زندگی عادلانه، اجرای حدود الهی، جلوگیری از تعدی به حقوق مردم حتی در زمان غیبت ضرورتی بدیهی می دانند زیرا تنها با تشکیل حکومت است که احکام دین اسلام ضمانت اجرایی یافته، زمینه ظلم و فساد از بین می رود و عدالت اجتماعی برقرار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من