راه پیوستن به انصار امام زمان(عج) در ماه رمضان/ صبر، ارمغان انتظار است


راه پیوستن به انصار امام زمان(عج) در ماه رمضان/ صبر، ارمغان انتظار است

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه زندگی همراه با آرامش و صبر ارمغان اصلی انتظار است، گفت: ماه رمضان بزرگ‌ترین دانشگاه منتظرانِ روزه‌داری است که خواهان پیوستن به صف یاران و انصار حضرت حجت(عج) هستند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه نوزدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل نوزدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «آرامش و طمانینه درونی» است، اظهار کرد: اساس عرفان اسلامی رسیدن به سکینه و آرامش واقعی و درونی و ماندگار است که در ارتباط با خدای توانا و اطمینان به بشارت ها و وعده های الهی و امید به آینده روشن دنیوی و اخروی و توکل و اعتماد بالا به او و بهره گیری از آموزه ها و تعالیم دینی برای حل مشکلات و پناه بردن به دعا و مناجات و ... به دست می آید؛ برخلاف معنویت نماهای دروغین و عرفان های ساختگی و کاذب که با مجموعه ای از حرکات و ... القای آرامش می کنند!

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه جامعه امروز بشری بیش از هر زمان دیگر شیفته آرامش فکری و طمانینه قلبی است، گفت: تنها انسان مومن و صالح است که با ایمان راسخ و صبر عظیم در برابر مشکلات و سختی ها که از راه عبادات و اعمالی چون نماز و روزه داری و تهجد و احسان و ... به دست می آید، می تواند به آرامش و اطمینان و راحتی قلبی برسد: «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ...» در بسیاری از تفاسیر، صبر به روزه داری تفسیر شده است. در کافى از امام صادق (ع) روایت شده است: «صبر همان روزه است ... هر وقت حادثه‏اى براى کسى پیش آمد، روزه بگیرد، تا خدا آن را برطرف سازد».

صبر؛ رکن اصلی انتظار

وی با بیان اینکه رکن اصلی انتظار موعود، صبر است، تصریح کرد: انتظار و روزه، دو بال مومنان در پرواز عارفانه به سوی آینده روشن و افق والای انسانیت و دیانت هستند. رسول اکرم(ص) می فرماید: «به‌زودى گروهى بعد از شما مى‌آیند که یک تن از آنان پاداش پنجاه‌ تن از شما را دارا است». گفتند: اى رسول خدا! ما با تو در بدر و احد و حنین بودیم و دربارۀ ما قرآن نازل شده است؟! فرمودند: «اگر چیزهایى را که به آنان تحمیل کرده‌اند، به شما تحمیل کنند، شما مانند آنان صبر و بردباری نمى‌کنید.» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۳۱) و امام حسین علیه السّلام فرمودند: «بردباران و شکیبایان بر اذیّت و تکذیب در زمان غیبت او به منزلۀ شمشیرزنان(راه خدا) در پیش روى رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله هستند.»(بحار الأنوار، ج ۵٢، ص ١۴۶) و... ده ها روایت دیگر که رکن و پایه اصلی انتظار را صبر و بردباری و پایداری در برابر سختی ها و مشکلات و امیدواری به وعده ها و نصرت الهی تحت زعامت و رهبری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می داند.

روزه سبب آرامش دل ها است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه آرامش گمشده امروز بشر است، ابراز کرد: امروزه سلامتی جسمی و روانی انسان ها بشدت در معرض خطرات دجال‌گونه فرهنگی، رسانه ای و اقتصادی قرار دارد. راه رهایی از اینها نیز چنگ زدن به روزه‌داری و حج ابراهیمی و نماز خالصانه و انتظار پویا و عاشورایی است نه انتظار راحت طلبانه و عافیت گرایانه و محافظه کارانه، در احادیث فلسفه و حکمت مهم روزه‌داری رسیدن به آرامش و اطمینان و سکینه قلبی دانسته شده است، امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: «روزه و حج، آرام بخش دلها است» (بحارالانوار، ج 78، ص 183).

وی تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید» (دعائم الاسلام، ج 1، ص 342). هر قدر انسان رو به پیشرفت های ظاهری و مادی و رفاه و آسودگی تخیلی پیش می رود به همان اندازه نیازمند روزه و ماه رمضان و حج و ... می شود و البته به هر اندازه که غرق در ظلمت جهل و ظلم و فساد و کفر و دنیاگرایی و بی عدالتی و بی اخلاقی و دین گریزی می شود؛ به همان اندازه و بلکه بیشتر محتاج آمدن منجی موعود(عج) و داشتن فرهنگ صحیح انتظار و زندگی منتظرانه و عارفانه است.

عصر ظهور؛ موسم رسیدن به آرامش واقعی

حجت الاسلام کارگر بر اساس تصریح روایات متعدد عصر ظهور موسم رسیدن انسان به آرامش واقعی و سکینه قلبی و رهایی از هر ترسی و اضطرابی است، گفت: با تحقق کامل و فراگیر کرامت انسانی و عدالت و امنیت همه‌جانبه و از بین رفتن تبعیض و ناراحتی و حزن و ترس در زندگی انسان‌ها این مهم محقق می شود. قرآن به صراحت در سوره مبارکه نور وعده می دهد: «خداوند به کسانى که از شما ایمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند، وعده مى‏دهد که آنها را قطعا خلیفه روى زمین خواهد کرد... و خوف و ترس آنها را، به امنیت و آرامش مبدل خواهد کرد (وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً)».

این کارشناس مهدوی با اشاره به زیبایی های بیان شده درباره عصر ظهور در روایات، بیان کرد: «[خداوند] به وسیله مهدی (عجل الله فرجه) از امت رفع گرفتاری می‌کند (یفرّج الله بالمهدی عن الأمة)» (شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۱۸۷» و نیز آمده: «او برطرف کننده رنج‌ها و اندوه‌ها از شیعیان است؛ بعد از اندوهی سخت، بلایی طویل وستمی جانکاه. خوشا به حال آنان که آن زمان را درک می‌کنند» (کمال الدین، ج ۲، ص ۳۳۵). و «خداوند [به دست او] روزگار سختی و فشار را به سر می‌آورد» (شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۱۸۵ ) و نیز: «[زندگان آرزو می‌کنند که مرده ها] می‌دیدند عدل و اطمینان و خیر بسیاری را که خداوند به ساکنان زمین می‌رساند» (بشارة المصطفی، ص ۲۵۰).

ارمغان اصلی انتظار

وی با بیان اینکه زندگی همراه با آرامش و صبر ارمغان اصلی انتظار است، تاکید کرد: توجه و تامل در عرفان انتظار دستاوردهای شگرفی برای منتظران و حق‌طلبان داشته باشد و آنها را وارد یک حصن ایمانی و اخلاقی کند و اثرات و نتایج عباداتی چون روزه و نماز را چندبرابر کند. منتظر عارف، دغدغه ای جز اتصال به دولت کریمه مهدوی و تلاش برای نزدیک شدن ظهور امام زمان(عج) و عمل به تکالیف دینی ندارد.

حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: منتظر عارف در هر ورطه سخت و دردناکی دست یاری به سوی امام زمان(عج) خود دراز می کند و از انفاس قدسی او مدد می گیرد. با اطمینان به آینده روشن و پیروزی حق و عدالت و از بین رفتن ریشه های ناملایمات و جنگ ها و انحرافات و افسادگری ها و شیطنت ها راه خود را به سوی آینده با قدرت و شتاب هر چه بیشتر طی می کند. انتظار صرفاً چشم به راهی و در گوشه ای نشستن و منتظر تغییر بودن نیست؛ بلکه انتظار یعنی با تمام وجود و اعتقاد و عمل در تحقق اهداف و آرمان های مهدویت بکوشیم و آنها را در زندگی فردی و اجتماعی اجرا کنیم.

حجت الاسلام کارگر در پایان با بیان اینکه فرهنگ عرفانی انتظار به ما می آموزد که همه انحرافات و اغواگری ها به زودی زود از بین خواهد رفت، خاطرنشان کرد: نظام توحیدی اخلاق‌محور و عدالت‌گرا حاکم و مستولی خواهد شد. پس جای نگرانی و ترس و شکست و عقب نشینی و یاس و تردید و ضعف و حقارت نیست؛ عصر حاضر، دوران عزت و کرامت و وحدت و اطمینان قلبی و آرامش روحی و صبر و استقامت منتظران باایمان و عارف است. ماه رمضان بزرگ ترین دانشگاه منتظران روزه داری است که خواهان پیوستن به صف یاران و انصار حضرت حجت(عج) برای پیشبرد برنامه های انسان ساز و تعالی بخش هستند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل