از دعوای خونین در گرگان تا زورگیری از عکاس خبری


آن‌ها به یک خودروی کیا اپتیما حمله می‌کنند و سعی در تخریب ماشین دارند و صاحب اوپتیما را هم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. این ویدیو به سرعت شبکه‌های اجتماعی را در برگرفت و با موجی از واکنش‌ها روبرو شد.

از دعوای خونین در گرگان تا زورگیری از عکاس خبری


روز‌های گذشته خبر زورگیری از محمد دلکش عکاس خبری که پس از وارد کردن ۲۱ ضربه چاقو به او، لوازم همراه وی را به سرقت برده بودند، ترس و وحشت را جان کاربران انداخت. حالا هم انتشار تصاویری از حمله به یک اپتیما و قمه کشی در داروخانه سبب تشویش افکار عمومی شده است.

طی هفته‌های گذشته ویدیو‌هایی از درگیری‌های پی در پی با قمه و نزاع دسته جمعی در اماکن عمومی استان‌های اصفهان، گیلان، مازندران، گرگان، اصفهان و تهران در فضای مجازی منتشر می‌شود. اما زورگیری از یک عکاس خبری در تاکسی و تصادف صحنه سازی شده با یک اپتیما بیشتر از قبل باعث ایجاد رعب و وحشت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

اما موضوع تامل برانگیز، محل این درگیری‌ها است. اکثر این اتفاقات در استان‌های گردشگرپذیر به وقوع پیوسته است. اما آنچه که بیش از هر چیز سبب نگرانی می‌شود، مشاهده عمق فاجعه و عدم کنترل روحی و روانی افراد حاضر در ویدیو‌ها است که به برکت فضای مجازی بیشتر رخ نمایی می‌کند.

آرمین حیدریان، مؤسس انجمن علمی ایرانشناسی کشور علل عمده این درگیری‌ها را به دلیل نرسیدن به ایده آل‌های شخصی، ضعف در پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی، ضعف در قیود و پایبندی به گروه‌ها اجتماعی و ضعف خانواده‌ها در الگو‌های صحیح و اصولی تربیتی فرزندان، قانون گریزی و... می‌داند.

او معتقد است که دیدن این حوادث دلخراش در معابر عمومی بر اقشار فرهنگی، مردان، زنان و به خصوص کودکان و نونهالان تاثیر می‌گذارد. به گفته حیدریان ماحصل اینگونه خشونت‌ها در وهله اول بروز ترس و اضطراب در میان کودکان و اغلب زنان است.

وقایع تازه فضای مجازی

حادثه اول اینگونه رقم خورد: با توجه به وجود محدودیت‌های تردد و عدم امکان سفر با خودروی شخصی، محمد دلکش، عکاس خبری، بامداد ۱۳ خرداد به منظور حضور در یک برنامه در استان مازندران، به پایانه آزادی رفته و آنجا سوار بر یک خودروی شخصی می‌شود.

اما در میانه راه سه نفر از سرنشینان با سلاح سرد اقدام به زورگیری از او می‌کنند. زورگیران با ۲۱ ضربه چاقو این عکاس خبری را هدف قرار داده و پس از زورگیری موفق می‌شوند، دو کوله‌پشتی همراه او را که شامل دوربین عکاسی، لنز، لپ‌تاپ، وجه نقد و سایر مدارک هستند را به سرقت ببرند.

تلخی این خبر واکنش کاربران و فعالان رسانه‌ای را به دنبال داشت. در این میان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در واکنش به این اتفاق با صدور بیانیه‌ای خواستار دستگیری عاملان حمله به «محمد دلکش» عکاس خبری شده است.

از دعوای خونین در گرگان تا زورگیری از عکاس خبری
پس از این ماجرا هم ویدیویی از چند اراذل و اوباش در مازندران در فضای مجازی منتشر شد. آن‌ها به یک خودروی کیا اپتیما حمله می‌کنند و سعی در تخریب ماشین دارند و صاحب اوپتیما را هم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. این ویدیو به سرعت شبکه‌های اجتماعی را در برگرفت و با موجی از واکنش‌ها روبرو شد.

البته سرهنگ ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، درباره انتشار کلیپ درگیری چند جوان و تخریب خودرو در شهرستان عباس آباد در فضای مجازی گفته است که عوامل نزاع و درگیری دستگیر شده اند. به گفته ساداتی متهمان پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.

اما موضوع به مازندران ختم نشد. به تازگی ویدیویی از قمه کشی در ۲ داروخانه مختلف زرین‌شهر اصفهان، درحال دست به دست شدن است. در این ویدیو فرد قمه به دست سعی دارد تا دارویی را که فقط با نسخه پزشک قابل دریافت است، از داروخانه بخرد. تاکنون خبری از دستگیری این فرد رسانه‌ای نشده است.


چند روز گذشته، نیز، در یکی از مناطق اطراف میدان ساحل (حوالی دریاچه خیلج‌فارس)، فردی با چاقو و قمه اقدام به تخریب خودرو‌های پارک‌شده، می‌کند. او پس از تخریب ۱۰ دستگاه خودرو از محل متواری شد، اما در نهایت فرد متواری توسط مأموران پلیس امنیت تهران بزرگ بازداشت می‌شود.

متهم این پرونده که کمتر از ۲۰ سال سن دارد و از تمکن مالی خوبی برخوردار است، علت اقدام خود را دعوا با نامزدش بیان کرده است.

رعب و وحشت در شهر‌های شمالی

تعداد زیادی از درگیری‌هایی که به ضرب و جرح با قمه ختم شده است در گیلان اتفاق افتاده است. یکی از این موارد که در رضوانشهر این استان رخ داده سبب دستگیری دو عامل قمه‌کشی شده است. گفته شده که آن‌ها سعی در سلب آرامش مردم در میان شهر شده اند.

فرمانده انتظامی شهرستان رضوانشهر گفته که قطعاً پلیس در برخورد با عوامل ایجاد ناآرامی و مخلان امنیت روانی و آسایش در جامعه عزمی راسخ داشته و با مجرمان با جدیت برخورد می‌کند.

کمی قبل‌تر از این ماجرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن تعدادی از اوباش در شهر آستارا به یک خودروی با شماره پلاک اردبیل آسیب زده و راننده آن را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

براساس گزارش رسانه ها، این ویدیو انعکاس وسیعی در فضای مجازی استان اردبیل داشته و به بهانه‌ای برای سوء استفاده برخی از افراد شرور در هر دو شهرستان آستارا و اردبیل برای ایجاد اختلاف و اقدامات هنجارشکنانه تبدیل شده بود.

سرهنگ حسین حسن‌پور، جانشین فرماندهی انتظامی گیلان علت وقوع درگیری آستارا_اردبیل را مسائل خانوادگی و ناموسی اعلام کرده بود. بااینکه حسین پور گفته بود که هفت نفر از افراد شرور مسبب این حادثه را در شهرستان آستارا دستگیر کرده است، اما در شهرستان‌های اردبیل و آستارا به تعدادی از خودرو‌های با شماره شهربانی این ۲ شهر از سوی افراد شرور آسیب وارد شده بود.

نیروی انتظامی علت بالاگرفتن این نزاع را تحت تاثیر قرار گرفتن مردم دو شهر توسط ویدیو‌های منتشر شده دانسته است.


چند هفته قبل از وقوع این ماجرا هم ویدیویی از حمله به خانواده‌ای مسافر در گرگان و زخمی کردن آن‌ها با تبر در فضای مجازی وایرال شد. ویدیویی دلخراش که موجی از خشم و ناراحتی را میان مردم شکل داد. در این ویدیو مرد موتور سواری اعضای یک خانواده سوار نیسان، در حال عبور از ورودی روستای قرن آباد شهر گرگان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. به همراه او چهار مرد دیگر که از دوستان موتور سوار بودند وارد دعوا می‌شوند.

با شدت گرفتن در گیری، آنها، خانواده مسافر را کتک زدند و یکی از مهاجمان با تبری که در دست داشت، به سمت سرنشینان نیسان حمله کرد و سه نفر از جمله مرد خانواده را با ضربه‌های تبر زخمی کرد و سپس همگی از محل فرار کردند. چند روز بعد هم سردار سعید فاضل دادگر، فرمانده انتظامی استان گلستان از دستگیری مجرمان این حادثه خبر داده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟