هیراپولیس کجاست؟


تا به حال خانه خدای مردگان را دیده اید؟ در هیراپولیس با اخلاق و آداب روسم رومی های باستان آشنا شویم که تمایل زیادی به نظافت و تمیزی داشتند. در نهایت از پاموک کاله خواهیم گفت، از چشمه های تراورتنی که خاصیت دارویی دارند و رنگ و زیباییش هر کسی را مسحور می کند.

تا به حال خانه خدای مردگان را دیده‌اید؟ در هیراپولیس با اخلاق و آداب روسم رومی‌های باستان آشنا شویم که تمایل زیادی به نظافت و تمیزی داشتند. در نهایت از پاموک کاله خواهیم گفت، از چشمه‌های تراورتنی که خاصیت دارویی دارند و رنگ و زیباییش هر کسی را مسحور می‌کند.

هیراپولیس کجاست؟

هیراپولیس شهری باستانی است که برای رسیدن به پاموکاله (پاموک‌کاله) از آن عبور خواهید کرد. در بازدید از این شهر می‌توانید آمفی تئاتر رومی را ببینید و گشت و گذاری در میان ستون‌های مرمرین هیراپولیس داشته باشید. هیراپولیس به معنی "شهر مقدس" است. این شهر پر است از معابد و مکان‌های مذهبی که از هزاران سال پیش به جا مانده‌اند. هیراپولیس دروازه ورود به پاموکاله است. هیراپولیس در سال 1988 در فهرست میراث باستانی یونسکو به ثبت رسید.

هیراپولیس کجاست؟

غار پولوتونیون در هیراپولیس خانه خدای مردگان!

در دوران روم باستان، غار پولوتونیون را محل زندگی خدای مردگان یا پلوتون می‌دانستند. این غار هم اکنون در هیراپولیس قراردارد. هر پرنده‌ای که در این غار رها می‌شد به دلیل وجود گازی کشنده در غار، مسموم شده و جان می‌داد. به همین دلیل ورودی این غار را "ورودی سرزمین مرگ" یا "دروازه مرگ" می‌نامیدند. ورودی این غار مخوف در سال 2013 و بعد از جستجوهای باستان‌شناسی کشف شد.

معبد آپولون کجاست؟

پای خود را که در هیراپولیس بگذارید، نمی‌شود سری به خانه خدای اصلی هیراپولیس یعنی آپولون نزنید. معبد آپولون بر روی پولوتون بنا شده است. بر طبق افسانه‌ها خدای اصلی هیراپولیس (آپولون) با پولوتون در غار پولوتونیون با هم ملاقات کرده‌اند.

هیراپولیس کجاست؟

اول حمام کنید بعد وارد شوید!

در دوران باستان کسانی که ساکن هیراپولیس بودند برای بهداشت و نظافت ارزش زیادی قایل بودند؛ به همین دلیل حمام‌هایی در این شهر بنا کردند تا هر مسافری قبل از ورود به شهر در آنها خود را بشوید و سپس وارد شود. این حمام‌ها در ورودی و خروجی شهر بنا شده‌اند. متاسفانه این حمام‌ها در اثر زلزله‌ای که هزاران سال پیش روی داده است تخریب شدند.

هیراپولیس کجاست؟

همه چیز درباره صخره‌های جادویی پاموکاله (پاموک‌کاله)

امکان ندارد چشمه‌های پلکانی جذاب پاموکاله با رنگ سفیدشان را از نزدیک ببینید و مبهوت زیبایی آن نشوید. پاموکاله بهشت سفید است. تنها نمونه دیگر این چشمه‌ها می‌توان به باداب سورت در ایران اشاره کرد. اما بزرگترین تفاوتی که در نگاه اول در مورد مقایسه باداب سورت ترکیه با باداب سورت در ایران مشخص است رنگ جذاب این چشمه‌هاست. کفش‌های‌تان را در آورید تا به دیدن قلعه پنبه‌ای همان پاموکاله برویم.

هیراپولیس کجاست؟

در پاموکاله (پاموک کاله) چه خواهیم دید؟

می‌گویند این صخره‌ها که رسوبات تراورتن هستند خاصیت شفادهندگی دارند. وقتی به پاموکاله رسیدید باید کفش‌های‌تان در آورید؛ این کار برای حفاظت از این منطقه انجام می‌شود. نکته جالب دیگر اینکه برخی قسمت‌های چشمه‌های پاموکاله کاملا داغ هستند در حالی که قسمت‌های دیگر آنها مثل یخ سردند. اطراف این حوضچه‌ها می‌توانید پیاده‌روی کنید. اگر عازم ترکیه و ازمیر هستید تماشای پاموکاله را حداقل یک بار هم که شده به شما توصیه می‌کنیم. قدمت این صخره‌های مثل برف سپید به حدود 14 هزار سال قبل می‌رسد. اگر به پاموکاله رفتید، حتما تماشای غروب آفتاب در میان صخره‌های برف مانند را تماشا کنید. منظره فوق‌العاده‌ای را خواهید دید.

چطور به پاموکاله (پاموک کاله) برویم؟

پاموکاله در شهر دنیزلی واقع است و از مرکز شهر حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. با هواپیما اگر به دنیزلی سفر کنید مستقیما می‌توانید از فرودگاه با تاکسی یا اتوبوس خود را به پاموکاله برسانید. اما راه‌های دیگری هم برای رسیدن به پاموکاله هست. اگر در شهرهای استانبول، ازمیر یا آنکارا هستید می‌توانید با ماشین خود را به دنیزلی و در نهایت به پاموکاله برسانید. فاصله استانبول تا پاموکاله حدود 630 کیلومتر است. اما اگر در ازمیر باشید در زمان کمتری می توانید به پاموکاله بروید. فاصله ازمیر تا پاموکاله حدود 270 کیلومتر است.

ساعات بازدید از هیراپولیس و پاموکاله (پاموک کاله) چطور است؟

برای نیمه اول سال که تقریبا از اردیبهشت تا مهر ماه است ساعات بازدید از 8:00 صبح تا 21:00 است. در نیمه دوم سال ساعات بازدید از 8:00 صبح تا 17:00 تعیین شده است. هفت روز هفته نیز این مکان‌های دیدنی باز هستند.



1400/03/22 | کد مطلب: 4390
هیراپولیس کجاست؟
هیراپولیس کجاست؟ هانیه کاظمی
هیراپولیس کجاست؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی