واکنش پارلمان عربی و شورای همکاری خلیج فارس به مصوبه اروپا


واکنش پارلمان عربی و شورای همکاری خلیج فارس به مصوبه اروپا

ایسنا نوشت: پارلمان عربی خواستار برگزاری نشستی در 26 ژوئن، در همبستگی با مراکش علیه قطعنامه پارلمان اروپا شد که رباط را به استفاده ابزاری از پرونده کودکان زیر سن قانونی علیه اسپانیا متهم می‌کند. همزمان شورای همکاری خلیج فارس این قطعنامه را رد کرد.

به گزارش رای الیوم، روز پنجشنبه، پارلمان اروپا با ۳۹۷ نماینده تصویب ، ۸۵ مخالف و ۱۹۶ رای ممتنع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که "استفاده مراکش از پرونده کودکان زیر سن قانونی در بحران مهاجرت شهر سئوتا" را محکوم کرد.

در این قطعنامه گفته شده مراکش مسبب افزایش تعداد مهاجران به سئوتا است و "از کودکان زیر سن قانونی و بدون همراه به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی" بر اسپانیا استفاده می‌کند.

در واکنش به این قطعنامه پارلمان عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق کرده است "جلسه فوق العاده اضطراری را در تاریخ ۲۶ ژوئن در قاهره، پایتخت مصر برگزار کند تا درباره این تصمیم اروپا بحث کند."

پارلمان عربی این قطعنامه را "شامل اتهامات دروغ و بی اساس در مورد سیاست‌های مراکش در قبال مسئله مهاجرت دانست."

عادل بن عبدالرحمن العصومی، رئیس پارلمان عربی نیز گفت: "اصرار پارلمان اروپا برای پیشبرد مواضع تحریک آمیز خود در مورد مسائل عربی و صدور این قطعنامه، که کاملا مردود است، به موضع جدی عربی نیاز دارد. "

وی اظهار داشت که تشکیل این جلسه اضطراری نشانگر "مسئولیت ملی پارلمان عرب در همبستگی و حمایت از پادشاهی مراکش در مواجهه با این بحران است که پارلمان اروپا بدون هیچ توجیهی در آن وارد شده است."

روز پنجشنبه، پارلمان عربی از همتای اروپایی خود خواسته بود "خود را درگیر بحران دو جانبه بین مراکش و اسپانیا نکند".همزمان رباط، مادرید را به "بهره برداری" از نهادهای اروپایی متهم کرد.

شورای همکاری خلیج فارس

در همین راستا، شورای همکاری خلیج فارس با اعلام حمایت کامل خود از مراکش، تصمیم پارلمان اروپا را محکوم کرد.

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای که در وب سایت این شورا منتشر شد، از این تصمیم ،که "براساس مشاهدات و انتقادات بی اساس است" ابراز تاسف و تعجب کرد.

وی گفت: "تصمیم پارلمان اروپا تلاش دولت پادشاهی مراکش در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی به اروپا را نادیده می گیرد."

روابط بین مراکش و اسپانیا شاهد بحران است. اواخر آوریل ، مادرید میزبان ابراهیم غالی رهبر جبهه "پولیساریو" با "هویت کاذب" اسپانیایی بود که به تنش میان دوکشور دامن زد.

23311

کد خبر 1524350

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!