امنیت غذایی جامعه، ماموریت ویژه دولت سیزدهم/ کاهش تولید نهاده‌ها، علت وابستگی به واردات در سال‌های اخیر است


امنیت غذایی جامعه، ماموریت ویژه دولت سیزدهم/ کاهش تولید نهاده‌ها، علت وابستگی به واردات در سال‌های اخیر است

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت سیزدهم اولویت نخست خود در بخش کشاورزی را ثبات در امنیت غذایی شهروندان قرار دهد و با یک برنامه منسجم زنجیره تولید مواد غذایی را ثبات ببخشد. 

امنیت غذایی جامعه، ماموریت ویژه دولت سیزدهم/ کاهش تولید نهاده‌ها، علت وابستگی به واردات در سال‌های اخیر است

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا شافعی نیا» معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی و و کارشناس حوزه کشاورزی و دام در گفتگویی با بخش «ویژه نامه اقتصادی انتخابات ۱۴۰۰» بازار نیوز به مهمترین مسئله و اولویت نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ در بخش کشاوزی اشاره و ضمن تاکید بر تحقق امنیت غذایی مردم کشور، اظهار کرد: بخش کشاورزی و دام کشور شامل موضوعات متنوعی است که هر یک از اهمیت ویژه‌ای بررخوردار است، اما آنچه که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید به آن توجه داشته باشند این نکته است که سبد غذایی مردم ایران در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئله غذا و وضعیت امنیت غذایی مردم کشور موضوعی است که به صورت عام در بدنه جامعه و سبک زندگی افراد به وضوح مشخص است و طبق آخرین آمار‌های منتشر شده، ۳۸ درصد از کل درآمد خانواده به موضوع غذا و امنیت غذایی مربوط می‌شود.

وی متذکر شد: به تناسب چنین اهمیتی، مسئله امنیت غذایی شهروندان باید در اولویت نخست و اصلی‌ترین مسئله داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در بخش کشاورزی و دام و طیور باشد؛ چرا که این موضوع اهمیت ویژه و نقش مهمی در معیشت مردم ایفا می‌کند.


کیفیت، کمیت، بهداشت ۳ اصل کلیدی برای تحقق امنیت غذایی

شافعی‌نیا در ادامه به سه مولفه اصلی در تحقق امنیت غذایی شهروندان اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آینده و دولت سیزدهم موظف است توجه ویژه‌ای به کمیت تولیدات غذایی کشور داشته باشد. در این بخش به مباحثی نظیر قیمت و مقدار محصولات کشاورزی و دامی موجود در بازار می‌توان اشاره کرد

این کارشناس حوزه کشاورزی یاد آور شد: طی این مولفه افزایش قیمت محصولات کشاورزی و دامی و میزان عرضه این گونه محصولات از مهمترین چالش‌هایی است که دولت باید برای تامین امنیت غذایی مردم در بخش کشاورزی و دام به آن بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: پس از کمیت، کیفیت محصولات کشاورزی و دام دومین مولفه‌ای است که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد. در این مولفه دولت موظف است علاوه بر تامین و نظارت مباحث کمی، به مولفه‌های کیفی محصولات کشاورزی و دامی نیز اشراف داشته باشد؛ چرا که این موضوع در بلند مدت تاثیرات ویژه‌ای را در سبک زندگی افراد خواهد گذاشت و علاوه بر این، موضوع کیفیت به طور مستقیم تاثیر خاصی در کمیت محصولات کشاورزی و دامی دارد.

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی متذکر شد: سومین مولفه، مولفه بهداشت است. در این اصل دولت باید بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را ذیل مباحث بهداشتی برای شهروندان تامین کند. اکنون که مردم درگیر ویروس کرونا هستند، دولت به عنوان یک نهاد اجرایی موظف است محصولات غذایی را با بالاترین سطح بهداشت برای مردم تهیه کنند.


اجرای «قانون تمرکز» بهتربن راهکار در بهره برداری مفید در بخش کشاورزی

شافعی نیا در ادامه به موضوع بهره‌برداری و سازماندهی بخش کشاورزی و دام پرداخت و در راستای این موضوع به قانون تمرکز اشاره کرد و گفت: علاوه بر مولفه‌های مذکور، قانون تمرکز بهترین راهکار برای تامین امنیت غذایی است؛ چرا که در این راهکار مباحثی، چون الگوی کشت و تامین نهاده‌ها اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی تشریح کرد: قانون تمرکز در اصل به دو موضوع الگوی کشت و تامین نهاده ها، سازماندهی خاصی را می‌دهد و هدف از این طرح ایجاد هماهنگی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی و دامی است.

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی خطاب به نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: اکنون انتظار این است که هر یک از آقایان که برای انتخابات ریاست جمهوری وارد می‌شود، برای امنیت غذایی و زنجیره تولید محصولات کشاورزی دام و طیور برنامه و توجه ویژه قائل باشند. این برنامه نیازمند آن است که دولت به ویژه وزیر جهاد جهاد کشاورزی، سیاست‌های تولید و قیمت گذاری محصولات کشاورزی و دامی را با برسی‌های کارشناسی شده به اجرا درآورند. علاوه بر این، باید سیاست‌های حمایتی لازم را برای بخش کشاورزی در نظر گرفت.

ما در تامین نهاده‌ها مشکلی نداشتیم سوء مدیرت ما را نیازمند کرد

شافعی نیا به مسئله کمبود نهاد‌های دامی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: اکنون که می‌بینید کشور درگیر تامین نهاده‌های دامی شده، به این دلایل است که در چند سال اخیر یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای کنترل وضعیت نهاده‌ها نداشتیم.

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی افزود: این بی‌برنامگی و بی ثباتی حاصل یک سوء مدیریت شدید در سال‌های اخیر بوده و به تبع آن کشور عملاً از تامین نهاده‌ها بازمانده است.

وی با تشریح وضعیت نهاده‌های دامی در سال‌های گذشته یاد آور شد: ما در گذشته برای تامین نهاده‌ها به اندازه امروز به واردات وابسته نبودیم. ما در بخش تولید و کشت ذرت که پایه بسیاری از نهاده‌هاست، از قدرت‌های ویژه برخوردار بودیم.

شافعی نیا تشریح کرد: در گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد ذرت مورد نیاز کشور معادل ۵/۲ تا ۳ میلیون تن ذرت در داخل تولید و کشت و مابقی نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شد.

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: اکنون میزان تولید ذرت درکشور روند کاهشی چشمگیری داشته و ما در حال حاضر تنها یک میلیون تن از نیاز کشور را تولید می‌کنیم و ما بقی از طریق واردات بدست می‌آید. با چنین شرایطی و وابستگی، طبیعی است که بخاطر نوسانات بازار ارز شاهد تحولات و چالش‌های سنگینی در تامین نهاده‌ای دامی و کشاورزی باشیم.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟