پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر


پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از این استان به عنوان پایتخت تنوع زیستی کشور نام برد و گفت: استان سمنان از نظر تنوع زیستی و به خصوص تنوع زیستی پستانداران با بیش از 50گونه پستاندار مقام اول کشور را دارد.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تنوع و تعدد گونه‌های جانوری در این استان اظهار کرد: استان سمنان با فاصله بسیار زیاد رتبه نخست تنوع زیستی کشور را داشته و از این رو پایتخت تنوع زیستی در ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری در این استان پهناور خاطرنشان کرد: استان سمنان دارای 160 گونه پرنده، 50گونه از رسته پستانداران، 40 خزنده، 6 دوزیست بوده و علاوه بر این هر هشت گونه گربه‌سان موجود در اقلیم کشورمان را در زیستگاه‌های خود داشته و هیچکدام نیز منقرض نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از یوزپلنگ آسیایی به عنوان مهمترین و محبوب‌ترین گونه جانوری در کشور نام برد و گفت: استان سمنان مهمترین زیستگاه این گونه شدیدا در حال انقراض است.ضمن اینکه زیستگاه توران در این استان، تنها زیستگاه زادآور یوز در ایران و جهان است و از همین رو این زیستکره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر
تصویر: حیات وحش زیستگاه پرور-مهدیشهر

وی از وجود سه پارک ملی در این استان خبر داد و افزود: استان سمنان در حال حاضر دارای سه پارک ملی کویر، پارک ملی توران و پارک ملی صیدوا است. همچنین این استان دارای دو پناه‌گاه حیات‌وحش: توران و خوش‌ییلاق و سه منطقه حفاظت شده: پرور، توران و جنگل‌ابر است.

عبدوس ادامه داد: علاوه بر این، استان سمنان دارای پنج منطقه شکار ممنوع: خنار، تالوشیروند، چاه‌شیرین و تپال است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به اهمیت بالای زیستگاه‌های حیات‌وحش در این استان پرداخت و خاطرنشان کرد: زیستگاه‌های استان از چنان اهمیتی برخوردارند که دو زیستگاه پارک ملی کویر و توران این استان به عنوان زیست‌کره محسوب شده و در برنامه انسان و کره مسکون سازمان ملل(یونسکو) به ثبت جهانی رسیدند.

وی با بیان اینکه در تمامی پهنه ایران 14 ذخیرگاه زیست‌کره وجود دارد اضافه کرد: دو منطقه از این 14 زیست‌کره در استان پهناور سمنان قرار دارند.

وی با اشاره به گستردگی زیست‌گاه‌ها در این استان اظهار کرد: در مجموع مساحت مناطق چهارگانه این استان حدود 2.5 میلیون هکتار است که این رقم مساحتی بیش از یک چهارم کل مساحت این استان پهناور را دربرمی‌گیرد.

عبدوس به سهم بالای استان سمنان از مناطق چهارگانه در کشور اشاره و تصریح کرد: مناطق چهارگانه استان سمنان در مجموع بیش از 17درصد از کل مناطق چهارگانه کشور را شامل می‌شوند که مساحت قابل توجهی است و درست از همین رو است که استان سمنان از منظر تنوع زیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با فاصله بسیار زیاد پایتخت تنوع‌زیستی در کشور محسوب می‌شود.
پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر
تصویر: پلنگ -حوالی پارک ملی صیدوا
پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر
تصویر: گورخر ایرانی -زیسگاه پارک ملی کویر
پایتخت تنوع زیستی ایران کجاست؟+تصاویر
قوچ و میش- منطقه حفاظت شده پرور
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا