ناوگان خودرویی محیط زیست گلستان به شدت فرسوده است


ناوگان خودرویی محیط زیست گلستان به شدت فرسوده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: خودروها و موتورسیکلت‌هایی که محیط زیست استان در اختیار دارد به شدت فرسوده شده و کارایی خود را از دست داده‌اند و نیاز به نگاه ویژه در این رابطه داریم.

محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: از سال گذشته با احتساب ارتقای سطح منطقه شکار ممنوع چلچلی شهرستان گرگان به منطقه حفاظت شده هیرکانیا، سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست در گلستان از ۶.۶۷ درصد به ۱۰.۱۲ درصد وسعت استان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه هنوز با میانگین کشوری که عدد ۱۱.۶۵ درصد است، فاصله داریم، افزود: پیگیری‌ها برای ارتقای دیگر مناطق شکار ممنوع استان به مناطق حفاظت شده و همچنین ارتقای مناطق حفاظت شده به پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی و یا ایجاد مناطق جدید ادامه دارد.

گلستان زیستگاه ۱۳ گونه در معرض انقراض

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: تاکنون در استان گلستان ۳۸۱ گونه از پرندگان، ۸۱ گونه از پستانداران، ۵۶ گونه از خزندگان و دوزیستان، ۵۶ گونه از ماهیان و ۱۱۰۰ گونه از حشرات شناسایی و ثبت شده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: ۱۳ گونه موجود در استان گلستان در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در معرض انقراض یا شرایط بحرانی قرار دارند. این گونه‌ها شامل فیل ماهی، تاس ماهی ایرانی، تاس ماهی روسی، ازون برون، ماهی شیپ، فک خزری، خروس کولی دشتی، بالابان، بحری، اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، پلیکان خاکستری و سمندر غارزی گرگانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پلنگ جزو گونه‌های حمایت شده است، گفت: بر اساس آخرین مطالعه صورت گرفته در پارک ملی گلستان، دست‌کم ۳۲ قلاده پلنگ در این منطقه زندگی می‌کند. البته قطعاً جمعیت پلنگ در سطح استان بیشتر از این تعداد است. این پستاندار در محدوده جنگلی تا حتی محدوده دشتی در شمال استان مشاهده شده است.

شرایط خوبی به لحاظ منابع آبی نداریم

کنعانی در ادامه گفت: امسال خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کنیم که این مسئله روی زیستگاه و تنوع زیستی تأثیر به سزایی دارد. کشت شالی در این شرایط، اصلاً به صلاح نیست.

نصب ۲ ایستگاه سنجش گردوغبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: سال گذشته اولین ایستگاه سنجش گردوغبار استان در اینچه‌برون نصب شد. همچنین با همکاری هواشناسی استان، در مراوه‌تپه نیز ایستگاه سنجش گردوغبار نصب شده است. هر دو ایستگاه به سامانه جامع پایش محیط زیست متصل شده‌اند و از این پس تصویر روشنی از اندازه‌گیری میزان گردوغبار در استان خواهیم داشت.

امسال حریق چالشی عمده در گلستان خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی که در جنگل‌ها و مراتع داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم چالش جدی در خصوص آتش‌سوزی داشته باشیم.

کنعانی گفت: در دو سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای توسعه شبکه اطفای حریق هزینه شد اما شبکه اطفای حریق در سایر مناطق تحت مدیریت، در حداقل استانداردها قرار دارد و نیازمند در نظر گرفتن اعتبار در این رابطه هستیم.

وی افزود: سال گذشته ۱۷۲۲ نفر روز نیروی بسیج در قالب دیده بان آتش در پارک ملی گلستان به کار گرفته شدند که این موضوع در کاهش میزان آتش‌سوزی بسیار مؤثر بود. در مدت حضور ۹ ماهه دیدبان‌ها در پارک ملی گلستان، حریق در این منطقه نیم هکتار بوده درصورتی‌که میانگین آمار آتش‌سوزی چهل ساله در پارک ملی گلستان، ۲۱۳ هکتار بوده است. این موضوع در حالی است که تعداد دفعات حریق در سال گذشته ۱۴ مورد بوده اما میانگین این آمار در چهل ساله اخیر، ۶ مورد بوده است.

استفاده از زمان طلایی مهار حریق با کمک بالگرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: در مناطق صعب‌العبور استفاده از بالگرد برای اطفای حریق و جابه‌جایی نیرو بسیار مؤثر است. هر چند در آتش‌سوزی سال گذشته در کمتر از ۲۴ ساعت بالگرد در استان حضور یافت اما اگر بالگرد در سطح استان مستقر باشد، زمان طلایی مهار آتش‌سوزی را از دست نخواهیم داد و می‌توانیم عملکرد بسیار بهتری در جلوگیری از گسترش آتش داشته باشیم.

سامانه پایش هشدار حریق در پارک ملی گلستان

کنعانی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات، سامانه پایش هشدار حریق در پارک ملی گلستان به‌صورت پایلوت اجرایی شد. در این راستا در سه نقطه از پارک ملی گلستان ۱۲۰ سنسور به همراه ۳ دوربین نصب است. تاکنون ۲ مانور برای تست و برطرف کردن ایرادات برگزار شده است.

۷۰ درصد پست‌های سازمانی محیط زیست گلستان بلا تصدی است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد پست‌های سازمانی محیط زیست گلستان بلا تصدی است، گفت: در سال ۹۸، ۱۴ نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب شده و سال ۹۹ نیز ۱۴ سهمیه در استان داشتیم که مراحل گزینش آنها به اتمام رسیده و بزودی به یگان‌های ما اضافه می‌شوند.

میانگین عمر ناوگان خودرویی محیط زیست گلستان ۱۲ سال است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: خودروها و موتورسیکلت محیط زیست استان با توجه به میانگین عمر ۱۲ سال و استفاده از آنها در مسیرهای صعب‌العبور، به شدت مستهلک شده‌اند. این مسئله باعث افزایش هزینه‌های نگهداری شده و نیازمند نگاه ویژه در این رابطه هستیم. البته به لحاظ تجهیزات انفرادی مشکل خاصی وجود ندارد.

ایجاد ۲ لندفیلد استاندارد در گلستان

کنعانی با اشاره به فعالیت دو سایت جمع‌آوری زباله در سطح استان، گفت: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی که در این مراکز وجود داشت، لندفیلدی با ورق‌های ژئو ممبران و توانایی جمع‌آوری شرابه و گاز در هر یک از این مراکز در نظر گرفته شده که یکی از آنها در آزادشهر راه‌اندازی شده و دیگری نیز در آق‌قلا بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

بی توجهی به احیای خلیج گرگان

وی با اشاره به آخرین وضعیت خلیج گرگان، گفت: سال گذشته در ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌های کشور با حضور دکتر جهانگیری، برنامه ۵ ساله احیای خلیج گرگان با ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شد. متأسفانه وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌های متولی دو استان امسال آن‌طوری که باید و شاید اعتباری به این برنامه‌ها اختصاص ندادند.

کنعانی تصریح کرد: محیط زیست تمامی مجوزات لازم برای احیای خلیج گرگان صادر کرده و هیچ مانعی از سوی این سازمان وجود ندارد. نیاز است دیگر دستگاه‌ها پیگیری‌های لازم را در سطح ملی برای تحقق اعتباراتشان در این موضوع داشته باشند. محیط زیست در مقیاس استانی و ملی پیگیر انجام تکالیف دستگاه‌ها در راستای مصوبه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها برای احیای خلیج گرگان است.

حقابه زیست محیطی تالاب آلاگل داده نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: بر اساس قانون تالاب‌ها، حقابه را سازمان محیط زیست مطالعه و وزارت نیرو آن را تخصیص دهد ولی در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد. بر اساس مطالعه ما میزان حقابه موردنیاز تالاب آلاگل ۸۰ میلیون مترمکعب برآورد شده اما آب منطقه‌ای ۶ میلیون مترمکعب تخصیص می‌دهد. مبنای این کار آب منطقه‌ای صورت‌جلسه‌ای در دهه ۷۰ و در قبل از انجام مطالعه است درصورتی‌که بعد از آن مطالعه صورت گرفته و به استناد قانون، ۸۰ میلیون مترمکعب حقابه برای این تالاب در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو