گردشگری غول اقتصادی که هنوز در مازندران بیدار نشده است


گردشگری غول اقتصادی که هنوز در مازندران بیدار نشده است

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه گردشگری غول اقتصادی بوده که هنوز دراین استان بیدار نشده است،گفت:هر چند استان مازندران در حوزه گردشگری استان اول کشور بوده اما هنوز جایگاه خود را در این صنعت به دست نیاورده است.

مهدی رمضان زاده لسبویی در گفت و گو با ایسنا با عنوان اینکه در برنامه توسعه سوم پس انقلاب ، تقریبا موضوعات گردشگری وارد برنامه های ما شد، تصریح کرد: در برنامه چهارم این موضوعات پر رنگ تر شد و در برنامه پنجم برای نخستین بار سقف مشخص به نام جهانگردی داشتیم ، در برنامه ششم و هفتم هم دارای تبصره ها و ماده های زیادی در حوزه گردشگری شدیم اما متاسفانه با وجود تمام این برنامه ها هنوز گردشگری ما با سطح جهانی فاصله بسیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم چالش ها را در حوزه گردشگری طبقه بندی کنیم،دو مقوله میراث و گردشگری را می توان نام برد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه چالش اول استهلاک و حجم بالای تخریب آثار میراث فرهنگی است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت فروش نفت و تجربه ما ،چاره ای نداریم که به سمت گردشگری برویم.

رمضان زاده افزود: یکی از بحث های جدی در سواحل شمال این بوده که شکل عرصه های باستانی را چطور باید حل کنیم با توجه به اینکه بخشی از این عرصه ها خصوصی است.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث و گردشگری هنوز تاسیسات و تجهیزات ما به شدت فرسوده است،یادآورشد: نگاه امنیتی به مقوله گردشگری که در بحث تبلیغات رسانه ایی در دنیا و قوانین وضوابط مجازی که گاها بر علیه همدیگر است سبب عدم استقرار نظام جامع آماری در حوزه میراث و گردشگری ما شده است.

این کارشناس در مورد مهم ترین چالش ها در حوزه گردشگری اظهارکرد: توجه ناکافی به نقش گردشگری هم در کشور هم در استان سبب شده این صنعت نتواند به درستی ظهور و بروز یابد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه بر اساس تجربه کشورهای جهان اول گردشگری می تواند غول خفته اقتصادی باشد،گفت: باید نیروهای متخصص دانشگاهی در حوزه گردشگری تربیت کنیم تا در آینده پاسخگوی نیازهای این صنعت بزرگ باشد.

وی در ادامه دوری مساحت بین جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی را مشکلی جدی در حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: این مشکل سبب می شود دیدن جاذبه برای گردشگران سخت شود و مدت زمان زیادی را در سفر بگذرانند.

رمضان زاده همچنین یکی دیگر از چالشهای حوزه گردشگری را بحث بازاریابی دانست و افزود: حضور دفاتر گردشگری در کشورهای اروپایی و سایر کشور ها و فعال بودن این دفاتر می تواند کمک بزرگی به صنعت گردشگری ما کند.

وی با بیان اینکه برای داشتن یک صنعت پررونق مانند گردشگری ابتدا باید مسئولان شناخت درستی از این حوزه داشته باشند ، یادآور شد: هر چند استان مازندران در حوزه گردشگری استان اول کشور بوده اما هنوز جایگاه خود را در این صنعت به دست نیاورده است.

این کارشناس افزود: مازندران موقعیت مناسب و جاذبه های فراوانی برای گردشگران دارد اما اگر روند این نوع گردشگری راه درست خود را طی نکند در دراز مدت به این استان آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی گفت: هر استان موقعیت جغرافیایی ، زبانی و فرهنگی و اقلیم خودش را دارد و اگر رئیس جمهور آینده ، بتواند راهکار هایی جهت استقلال در برنامه ریزی را به استان ها واگذار نماید ، اتفاقات خوبی در این حوزه می تواند رقم بخورد.

گفت و گو از نیایش عرب خبرنگار ایسنا مازندران

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...