عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم خردادماه +نمودار


عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم خردادماه +نمودار

 روند قیمت برای دلار در بازار متشکل معاملات ارز ایران در در انتهای هفته سوم خردادماه نسبت به ابتدای هفته بدون تغییر بوده است به گونه ای که در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته بازده صفر را به ثبت رسانده است.

عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم خردادماه +نمودار

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- یحیی لطفی‌نیا: عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران برای هفته سوم خردادماه یعنی 17 خردادماه تا 20 خردادماه 1400در دو نمودار مجزا برای دلار و یورو به تصویر کشیده شده است. قبل از تحلیل وضعیت بازار لازم به ذکر است که در این هفته دستورالعمل هشت ماده ای «نهاد ناظر بر بازار متشکل معاملات ارزی» توسط هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شد؛

دلار

روند قیمت برای دلار در بازار متشکل معاملات ارز ایران در در انتهای هفته سوم خردادماه نسبت به ابتدای هفته بدون تغییر بوده است به گونه ای که در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته بازده صفر را به ثبت رسانده است. این در حالی است که هفته گذشته بازده منفی 0.03 درصدی را به ثبت رسانده بود. با وجود روند ثابت قیمت دلار در بازار متشکل معاملات ارز ایران در روزهایی که بازار فعال بوده است، در تمام روزهای هفته نسبت به روزهای هفته گذشته (جزء سه شنبه) قیمت بالاتری ثبت شده است که همین موضوع منجر به ثبت میانگین قیمتی (23344 تومان) بالاتر نسبت به هفته گذشته (23280 تومان) شده است. حجم معاملات در دو هفته اخیر روند با ثباتی نداشته است به گونه ای که در برخی روزها حجم معاملات نسبت به هفته گذشته بیشتر (دوشنبه و چهارشنبه) و در برخی روزها کمتر (سه شنبه و پنج شنبه) بوده است. با این حال در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته شاهد کاهش حجم معاملات به میزان 41 درصد بوده ایم. میانگین روزانه حجم معاملات برابر با 6.5 میلیون دلار بوده است که نسبت به میانگین هفته گذشته (7.2 میلیون دلار) کاهش حدود 700 هزار دلاری داشته است.

یورو

روند قیمت برای یورو در بازار متشکل معاملات ارز ایران برخلاف روند قیمت دلار در هفته سوم خردادماه مثبت است به گونه ای که در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته بازده مثبت 0.58 درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که هفته گذشته بازده 1.24 درصدی را به ثبت رسانده بود. همزمان با روند افزایشی قیمت یورو در بازار متشکل معاملات ارزی در طول هفته، در تمامی روزهای فعال هفته قیمت بالاتری نسبت به هفته گذشته ثبت شده است. بنابراین میانگین قیمتی آن (28529 تومان) بالاتر از هفته گذشته (28181 تومان) است. روند حجم معاملات یورو در بازار متشکل معاملات ارز ایران نزولی و نسبت به روزهای متناظر هفته گذشته کمتر بوده است. تغییرات روز پایانی حجم معاملات نسبت به روز ابتدای هفته کاهش 76.5 درصد داشته است. به گونه ای که حجم معاملات از 302 هزار یورو در روز دوشنبه به 71 هزار یورو در روز پنج شنبه رسیده است. میانگین روزانه حجم معاملات برابر با 200.8 هزار یورو بوده است. که نسبت به میانگین هفته گذشته (714.7 هزار یورو) افزایش حدود 513.9 هزار یورویی داشته است.

عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم خردادماه +نمودار

توضیحات: نمودار با توجه به نوع ارز معامله شده در بازار متشکل معاملات ارز ایران از دو بخش دلار و یورو تشکیل شده است. نمودار بالا وضعیت معاملات و قیمت دلار را به تفکیک روز برای این هفته در مقایسه با هفته گذشته را نشان می­دهد که روند قیمت با وجود نوسان حداقلی بدون تغییر بوده است. حجم معاملات نیز با وجود نوسان، رشد منفی 40.7 درصدی نسبت به ابتدای هفته داشته است. نمودار پایین، وضعیت قیمت و معاملات مربوط به یورو را نشان می­دهد که روند قیمت با وجود نوسان حداقلی در طول هفته در مجموع 0.58 درصد افزایشی بوده است. حجم معاملات روند نزولی داشته و در پایان با کاهش 76.5 درصدی نسبت به ابتدای هفته به کار خود پایان داد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس