تصویر سه قلاده روباه ترکمنی در گنبدکاووس ثبت شد


تصویر سه قلاده روباه ترکمنی در گنبدکاووس ثبت شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت که اخیرا یکی از همکاران این اداره موفق به تصویربرداری از سه قلاده روباه ترکمنی در مناطق شمالی این شهرستان مرزی شد که نشان می‌دهد، نسل این گونه کمیاب منقرض نشده است.

احمد احمدی روز شنبه به‌مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست (۱۷ تا ۲۱ خرداد) در نشست با خبرنگاران افزود: اگرچه در ۳۰ سال گذشته مواردی از مشاهده روباه ترکمنی در نواحی شمالی گنبدکاووس گزارش شده اما در این مدت هیچ تصویری از این گونه کمیاب در شهرستان ثبت نشده بود.

وی، برضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ این گونه کمیاب در مناطق شمالی گنبدکاووس تاکید کرد و از مردم بومی خواست از ورود به حریم زندگی این حیوان پرهیز نمایند.

احمدی افزود: جمعیت روباه ترکمنی که از دسته پستاندارانی هستند که در ترکمن صحرا و مناطق شمالی استان گلستان زیست می‌کند به دلیل تخریب زیستگاه و شکار توسط سگ گله طی چند سال اخیر کم شده و در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس در رابطه با اقدامات محیط زیست درحوزه صید و شکار نیز گفت: مناطق شمالی این شهرستان به واسطه وجود سه تالاب بین المللی آلماگل، آجی‌گلی و آلاگل یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در گلستان است و صید پرندگان شکاری هر ساله توسط افراد سودجو با به‌کارگیری مردم بومی از مردادماه آغاز می‌شود.

وی بابیان اینکه سودجویان پرندگان را با مبالغ بسیار ناچیز از مردم بومی خریداری و با قیمت بالا به شیخ‌نشینان عرب و متمول برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌فروشند، افزود: سال گذشته ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ۷۱ پرونده تخلف شکار و صید برای ۱۰۱ نفر تشکیل دادند که در مقایسه با سال قبل آن که ۴۰ پرونده برای ۵۰ متخلف بود، افزایش ۲ برابری داشت.

احمدی همچنین با مهم دانستن برخورد با ایجاد کنندگان آلایندگی مانند واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و یکسری افراد حقیقی، اضافه کرد: این واحدهای در گنبدکاووس شناسایی شدند و با توجه به نوع فعالیت در بحث آلایندگی به صورت ماهانه و فصلی مورد پایش قرار می‌گیرند و با محرز شدن آلایندگی اخطاریه دریافت می‌کنند و در صورت بی‌توجهی در نهایت تعطیل می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: سال گذشته در مجموع ۴۳۷ مورد از واحد تولیدی، صنعتی و مراکز خدماتی شهرستان پایش شدند و در نهایت ۵۲ مورد اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای متخلف صادر شد.

وی ادامه داد: در بحث پاسخ به استعلام برخی مراجع صدور مجوز مانند جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، شیلات و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مدت ۲۲۰ مورد پرونده به اداره محیط زیست گنبدکاووس ارجاع و در نهایت برای ۱۲۰ مورد در راستای استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و ۷۵ مورد در راستای بهره‌برداری، توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای تولید مجوز لازم صادر شد.

احمدی با یادآوری اینکه از ۱۱ سال قبل با راه‌اندازی سایت زباله شرق گلستان در آزادشهر و انتقال زباله‌های تولیدی مناطق روستایی و شهری منطقه به جای سایت قدیم زباله در جاده نفت گنبدکاووس به این سایت، اضافه کرد: به سبب اینکه شهرداری گنبدکاووس به وعده خود در رابطه با بهسازی سایت ۱۶۰ هکتاری قدیم دفن زباله و تبدیل آن به فضای سبز عمل نکرده، شاهد تخلیه زباله توسط افراد متخلف در این منطقه هستیم.

تصویر سه قلاده روباه ترکمنی در گنبدکاووس ثبت شد

همچنین رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس نیز امروز شنبه به مناسبت هفته محیط زیست با رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیدار کرد.

فرشید رحمانی در این دیدار از امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بین یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی و محیط زیست گنبدکاووس در چند روز آینده خبر داد و گفت: با وجود اهداف مشترک در زمینه حفاظت و حمایت از سرزمین و عرصه‌های ملی و محیط زیستی همکاری میان این ۲ اداره بیشتری خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به نقش تاثیرگذار مردم در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، تاکنون ۵۰۰ نفر از اقشار مختلف گنبدکاووس موفق به دریافت کارت همیار طبیعت شدند.

شهرستان گنبدکاووس حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس