روز جهانی مبارزه با کار کودکان


روز جهانی مبارزه با کار کودکان

هدف روز جهانی مبارزه با کار کودکان، تمرکز و توجه بر میزان جهانی کار کودکان و اقدامات و تلاش‌های لازم برای از بین بردن آن است. روز جهانی مبارزه با کار کودکان، هر سال در 12 ژوئن، گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

هدف روز جهانی مبارزه با کار کودکان، تمرکز و توجه بر میزان جهانی کار کودکان و اقدامات و تلاش‌های لازم برای از بین بردن آن است.

در این مقاله می‌خوانید:

کودکان کار و بهره‌برداری از آن‌ها نمونه‌هایی از کار کودکان چه نوع کارهایی به کودکان صدمه نمی‌زند؟ اثرات منفی کار کودکان مروری بر کار کودکان در جهان نتیجه‌گیری درباره کودکان کار

روز جهانی مبارزه با کار کودکان، هر سال در 12 ژوئن، گرامی داشته می‌شود. دولت‌ها، سازمان‌های کارفرمایی و کارگری، جامعه مدنی و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا وضعیت کودکان کار و فعالیت‌هایی را که می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام شود، بررسی کنند.
روز جهانی مبارزه با کار کودکان، توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) در سال 2002 میلادی راه‌اندازی شد.

حداقل سن قانونی که کودکان مجاز به کار هستند، 15 سال است (14 سال در کشورهای در حال توسعه). آن‌ها می‌توانند برای کارهای سبک و تعداد ساعات محدود در طول روز، استخدام شوند.


کودکان کار و بهره‌برداری از آن‌ها
در همه جای دنیا، کودکان از طریق کار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این کار به کودکان از نظر ذهنی و جسمی صدمه می‎زند.
کار کودکان در بدترین اشکال، شامل برده‌داری، قاچاق، استثمار جنسی و واگذار کردن کارهای خطرناک به کودکان است که آن‌ها را در معرض خطر مرگ، جراحت یا بیماری قرار می‌دهد.
کار کودک را می‌توان کاری تعریف کرد که کودکان را از کودکی، توانایی و کرامت آن‌ها محروم می‌کند. به کار گرفتن کودکان کمتر از 18 سال و کار کشیدن بیش از حد از آن‌ها باعث ایجاد اختلال در آموزش کودک می‌شود.
کودکان کار در معرض آزار و اذیت قرار دارند و خانواده‌هایشان اغلب در چرخه فقر گرفتارند.
در موارد شدید، کودکان تحت تهدید به خشونت یا مرگ، مجبور به کار می‌شوند که می‌تواند به بیماری، آسیب و از دست دادن اعضای بدنشان منجر شود.


روز جهانی مبارزه با کار کودکان
نمونه‌هایی از کار کودکان
در ادامه، به نمونه‌هایی از کار کودکان اشاره می‌کنیم:

کار کودکان قبل از رسیدن به حداقل سن قانونی
حداقل سن قانونی که کودکان مجاز به کار هستند، 15 سال است (14 سال در کشورهای در حال توسعه).
آن‌ها می‌توانند برای کارهای سبک و تعداد ساعات محدود در طول روز، استخدام شوند. در کارهای خطرناک، این محدودیت تا 18 سال افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: آیا کودکان کار مدرن، پیگیری قانونی می‌شوند؟

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

بدترین اشکال کار کودکان
بدترین اشکال کار کودکان، شامل همه اشکال برده‌داری یا اقدامات مشابه مانند کار اجباری، قاچاق، اسارت و رعیتی است.
بدترین اشکال کار کودکان همچنین شامل فعالیت‌های غیرقانونی، یا فعالیت‌هایی است که ممکن است ایمنی، سلامتی و اخلاق کودکان را به خطر بیندازد که مواردی مانند فحشا، پورنوگرافی، استخدام اجباری یا شرکت در درگیری مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و موارد مشابه را شامل می‌شود.

کار خطرناک
کار خطرناک، شامل وظایف خانگی است که باید طی ساعات طولانی در یک محیط ناسالم و در مکان‌های خطرناک انجام شود. این نوع کارها نیاز به استفاده از ابزار، یا مواد خطرناک دارند. اجبار کودک به حمل اجسام خیلی سنگین هم جزو همین مورد است.
فعالیت‌های خاص، کار یا استثمار محسوب نمی‌شود. فعالیت‌هایی که صرفا کمک به والدین برای انجام کارهای روزمره خانوادگی است یا این‌که کودکان با انجام آن‌ها می‌توانند مقداری پول تو جیبی به دست بیاورند، استثمار کودک محسوب نمی‌شود چرا که مانعی برای رشد کودک نیست.


روز جهانی مبارزه با کار کودکان
چه نوع کارهایی به کودکان صدمه نمی‌زند؟
وقتی کودکان برای انجام وظایف مختلف در سن مناسب قرار داشته باشند، حقوق مناسب دریافت و در محیط‌های ایمن کار کنند، این نوع از کار به آن‌ها صدمه‌ای وارد نمی‌کند و آن را می‌توان «مشارکت در کار» دانست.
در چنین شرایطی، کودکان می‌توانند بین کار کردن، مدرسه رفتن و بازی کردن تعادل برقرار کنند و مهارت‌های لازم برای گذار به بزرگسالی را در خود پرورش دهند.
اما کودکان کار اغلب از این حقوق و فرصت‌ها محروم هستند و در شرایط ناعادلانه‌ای کار می‌کنند که مانع رشد آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشکلات کودکان کار، روند تغذیه و بیماری‌های عفونی

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

اثرات منفی کار کودکان
دشواری وظایف و شرایط سخت کاری کودکان، مشکلاتی مانند پیری زودرس، سوء تغذیه، افسردگی، وابستگی به دارو و مشکلاتی دیگر را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.
این کودکان در شرایط تحقیرآمیز کار می‌کنند و کارفرمایانشان تمام اصول و حقوق اساسی مبتنی بر طبیعت انسان را زیر پا می‌گذارند.

در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام، دختران کوچک به شبکه‌های تن‌فروشی یا به عنوان کارگران خانگی فروخته می‌شوند.

کودکی که کار می‌کند قادر به تحصیلات عادی نخواهد بود و به بزرگسالی بی‌سواد تبدیل می‌شود که در زندگی شغلی و اجتماعی خود، امکان رشد ندارد.
حتی در موارد خاص، کار کودکان، کرامت و اخلاق کودک را هم به خطر می‌اندازد، به ویژه در مواردی که استثمار جنسی در میان باشد.
کودکی که کار می‌کند بیشتر در معرض سوء تغذیه قرار خواهد گرفت. این کودکان اغلب قربانی خشونت جسمی، روحی و جنسی می‌شوند.

مروری بر کار کودکان در جهان
استثمار کودکان در همه قاره‌ها وجود دارد و طبق سنت‌ها و فرهنگ‌های هر منطقه، اشکال مختلفی به خود می‌گیرد.

در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام
در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام، دختران کوچک به شبکه‌های تن‌فروشی یا به عنوان کارگران خانگی فروخته می‌شوند. بسیاری از آن‌ها برای کار در کارخانه‌های نساجی و همچنین برای پرداخت بدهی‌های خانواده فروخته می‌شوند.

در آفریقا
والدین در آفریقا، فرزندان خود را اغلب برای دریافت دام می‌فروشند. این کودکان در مزارع و معادن مورد بهره‌برداری قرار

وقتی کودکان برای انجام وظایف مختلف در سن مناسب قرار داشته باشند، حقوق مناسب دریافت و در محیط‌های ایمن کار کنند، این نوع از کار به آن‌ها صدمه‌ای وارد نمی‌کند و آن را می‌توان «مشارکت در کار» دانست.

می‌گیرند، یا به کارگران خانگی تبدیل می‌شوند.

در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین
در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، کودکان قربانی فحشا می‌شوند و بیشتر مورد استفاده قاچاقچیان مواد مخدر قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: آسیب‌های کودکان کار و پیشگیری از معضلات مرتبط

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

نتیجه‌گیری درباره کودکان کار

پرداختن به کار کودکان نه تنها از نظر اخلاقی درست است، بلکه به نفع کشورها است. پایان دادن به کار کودکان برای رشد پایدار، توسعه و پیشرفت فن‌آوری کشورها ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که کار کودکان، بیکاری بزرگسالان را افزایش و دستمزد ملی را کاهش می‌دهد. کار کودکان به این معنی است که کارگران به طور عادلانه حقوق دریافت نمی‌کنند و جامعه‌ای از بزرگسالان ایجاد می‌شود که مهارت‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها به اندازه لازم، توسعه پیدا نکرده است. همه ما باید برای مبارزه با کار کودکان تلاش و علیه کار کودکان مبارزه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل