تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد


آیا می دانید تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد ، چیست ؟برای اکثر گردشگران سفر یک برنامه ی لوکس می باشد، بسیاری از افراد هنگام مسافرت از زندگی لذت می برند و مرور خاطرات آن نیز دوست داشتنی است. با وجود لذت ها و خوشی نهفته در سفر شاید به ندرت به آثار […]

آیا می دانید تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد ، چیست ؟برای اکثر گردشگران سفر یک برنامه ی لوکس می باشد، بسیاری از افراد هنگام مسافرت از زندگی لذت می برند و مرور خاطرات آن نیز دوست داشتنی است. با وجود لذت ها و خوشی نهفته در سفر شاید به ندرت به آثار و بهره سفر بر سلامت فیزیکی و روحی فکر کرده باشیم. در زندگی روزمره از سایر فعالیت هایی که به سلامت مرتبط باشند، مانند ورزش و رژیم غذایی، اطلاع داریم. مسافرت می تواند هم از لحاظ جسمی و هم از بعد روحی بدن انسان را سالم تر کند، پس با داشتن پول و زمان کافی بهتر است که برنامه ای برای مسافرت در نظر بگیرید. سفر می تواند تغییرات مثبت و اساسی ایجاد کند که نتیجه آن هم در دوران سفر و هم در دوران بلند مدت پس از سفر می توان مشاهده نمود.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

شخصیت نیز مانند دیگر جنبه‌های روانشناسی انسان، ترکیبی از عوامل زیستی – ژنتیکی است که تجربه بر آن اثرگذار است. مطالعه و بررسی تجربه‌های مؤثر بر شخصیت کاری دشوار می‌باشد؛ زیرا نیازمند تعیین نوع تجربه و تأثیری است که ممکن است بر شخصیت بگذارد. همچنین نیازمند مطالعه‌ی افراد در طول زمان برای تعیین چگونگی تاثیرات سفر برشخصیت است.در سپتامبر سال ۲۰۱۳ مقاله‌ای بی‌نظیر، نوشته‌ی «جولیا زیمر مان» و «فرانز نیر» در مجله‌ی شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد. این مقاله تأثیر مسافرت‌های متوالی بر رشد شخصیت را در مقیاس بزرگی از دانش آموزان کالج آلمان، مورد بررسی قرار داد.

برخی از دانش آموزان در طی این پژوهش، در بازه‌ی زمانی خاصی (یک یا دو ترم) در کشور دیگری درس می‌خواندند. در حالیکه گروه دیگری که در کالج بودند، در خارج از کشور تحصیل نمی‌کردند.تأثیر این مسافرت بر شخصیت دانش آموزان در آن بازه زمانی برای محققان جالب توجه بود که چگونه وجود افراد در شبکه‌های اجتماعی جدید بر تغییر و رشد شخصیت آنها اثرگذار است. قبل از مسافرت دانش آموزان گروه اول، لیستی به آن‌ها داده شد که پنج ویژگی اصلی شخصیتیشان یعنی برون گرایی، سازگاری، تجربه ورزی، وجدان و ثبات احساسی (که گاهی اوقات به آن روان رنجوری نیز گفته می‌شود) را ارزیابی کنند. به شرکت کننده‌ها لیستی از شبکه‌های اجتماعی خود نیز داده شد. پس از بازگشت از سفر (یا همزمان با دانش آموزانی که به مسافرت نرفتند) این ارزیابی بار دیگر انجام شد.

یکی از موارد جالب درباره‌ی این طراحی این است که به محققان اجازه می‌دهد فاکتورهای مربوط به انتخاب تحصیل در کشوری دیگر را از تغییراتی که در نتیجه ی سفر در کاراکتر شخصیتی افراد به وجود می آید، جدا کنند.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

شرکت کنندگانی که تحصیلات خارج از کشور را انتخاب می‌کنند، به طور معمول از کسانی که چنین انتخابی ندارند برون گرا تر هستند. (که نشان دهنده‌ی نیاز آن‌ها به تعاملات اجتماعی و قرار گیری در مرکز توجه است). کسانی که به مدت یک ترم در سفر بودند در رابطه با وظایف خود نسبت به کسانی که به سفر نرفته بودند، احساس مسئولیت بیشتری داشتند. (این نشان دهنده‌ی نیاز به پیروی از قوانین و تکمیل وظایف است). همچنین کسانی که در تمام طول سال در سفر هستند، نسبت به کسانی که سفر نمی‌کنند، عموماً دارای پذیرش بیشتری نسبت به حوادث و تجربیات جدید هستند.

افراد شرکت کننده در این پژوهش‌ها، پس از بازگشت از سفرشان، افزایش در تجربه ورزی، سازگاری (وفق دادن خود با افراد دیگر) و ثبات احساسی در مقایسه با کسانی که به مسافرت نرفتند را نشان دادند که هر چند تأثیر قابل توجهی نداشت، اما با این حال قابل استناد است. این تغییر و تحولات در شخصیت افراد در نتیجه‌ی تغییر شبکه‌ی اجتماعی افراد در سفر است. افرادی که به مسافرت نرفتند در همان شبکه‌ی اجتماعی قبلی خود باقی ماندند. گروهی که به مسافرت رفتند در آن کشور با افراد جدید معاشرت داشتند و با آشنایانشان در کشور خود تماسی نداشتند.این تغییرات محیطی، بر تجربه ورزی و ثبات احساسی اثر گذار است.

تاثیرات فردی سفر

سفر علاوه بر ایجاد نشاط در اشخاص و فوایدی اجتماعی که ذکر شد می تواند از لحاظ فردی نیز سبب بالاتر رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس، بهبود شخصیت، ایجاد انگیزه، خودشناسی، کاهش تنش های داخلی اشخاص شده و این خود نقشی درمانی خوبی دارد، به شرط آن که آن ها در این لحظات تنهایی به دغدغه ها و مشکلات آینده خود فکر نکنند، بلکه به توانمندی و زیبایی استعدادشان فکر کنند.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

تاثیرات جسمی سفر

تقویت سیستم ایمنی

سفر تاثیر زیادی بر روی سلامت جسمانی دارد و یکی از بزرگ ترین فواید سفر، کمک به تقویت واکنش های ایمنی در برابر باکتری ها، ویروس ها و دیگر موارد است. البته این به معنی کم دقتی به بهداشت و تمیزی نیست که خود را در معرض مستقیم بیماری قرار دهید و برای نمونه در مناطق خطرناک از ماسک استفاده نکنید. گرچه هنگامی که از مکان های جدید بازدید می کنید، بدن بطور طبیعی با ذرات متفاوت و مرتبط با آن ناحیه ارتباط پیدا می کند، و در نتیجه بدن انسان شروع به تولید بیشتر پادتن می کند (یا پروتئین هایی که در برابر ذرات خارجی مبارزه کنند و از بدن در برابر بیماری ها محافظت نمایند را تولید می کند). این پادتن ها می توانند در طول زمان بدن را تقویت کرده و در آینده از بدن انسان در برابر بیماری های مشابه محافظت نمایند. بدن افراد دوقلو مثال خوبی است، آنها اشتراکات ژنتیکی زیادی با هم دارند اما لزوما هر دو در یک محیط خارجی یکسان زندگی نمی کنند. تحقیقات نشان داده است که سیستم ایمنی بیشتر به تاثیرات غیر وراثتی ارتباط دارد و اثر زیادی در ژنتیک (مانند در معرض محیط زیست بودن) ایفا نمی کند. هرچه بیشتر به مکان های جدیدتر با تنوع غذایی متفاوت سفر کنید، که تنوع جانوری و گیاهی زیادی در طبیعت داشته باشد، بیش از پیش در معرض آنتیژن ها قرار خواهید گرفت و بدن تان در برابر آنها پادتن هایی تولید خواهد کرد.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

در کل بیماری قلبی، به اختلالات قلبی و عروق اشاره دارد که از رگ های خونی مسدود شده یا تنگ شده به وجود می آید و می تواند موجب حمله ی قلبی، آنژین و تنگی نفس، سکته، نقص قلبی و سایر اختلالات مشابه گردد. البته بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند موجب ناراحتی های قلبی گردند، که برای پیش گیری و تعادل بهتر است غذاهای سالمی در رژیم غذایی مصرف کرده، ورزش کنید و از سموم مضر و رفتارهای آسیب گر دوری نمایید.
گفتنی است که استرس یک عامل مهم در بیماری قلبی به شمار می رود، زیرا می تواند منجر به فشار خون بالا شده و سطح قند خون را افزایش دهد که رفته رفته سیستم گردش خون را ضعیف می کند. به ویژه مطالعات نشان داده است که، مردانی که به مدت چند سال دست از کار نکشیده و سفر نرفته باشند، بیش از دیگران در معرض بیماری های قلبی بوده و از حملات قلبی رنج می برند. مطالعات جغرافیایی بیماران با حملات قلبی نشان می دهد که زنانی که حداقل یک بار در طول هر شش سال یا کمتر به سفر رفته باشند در مقایسه با زنانی که هر سال سفر می کنند، بیشتر در معرض سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد قرار می گیرند و به دلیل انسداد رگ جان می دهند. معمولا هنگام سفر بیشتر حرکت می کنید و در فعالیت های مختلف فیزیکی درگیر می شوید، که روشی از ورزش و نرمش سبک به شمار می رود و سلامت قلب را تقویت می بخشد.

سفر موجب تقویت سلامت استخوان ها می شود

گفتنی است که در زمان مسافرت افراد ترجیح می دهند مدت زمان بیشتری را در محیط بیرون سپری کنند و این یک حقیقت کلی است. زیبایی سفر در تجربه چیزهای جدید و متنوع نهفته است که با بازدید از جاذبه های مختلف یا لذت از فرهنگ، آداب و رسوم محلی و معماری مکان در ارتباط است. در نتیجه این کاوش ها بدن افراد می تواند میزان زیادی از نور آفتاب را جذب کند، مخصوصا اگر به منطقه ای با آب و هوای گرم سفر کنید. اشعه ی خورشید ویتامین دی مورد نیاز بدن را تولید می کند، و این ویتامین به تنهایی توسط رژیم غذایی به دست نمی آید. ویتامین دی موجب جذب بهتر کلسیم و فسفر در سیستم گوارشی می شود و کلسیم را درون استخوان ها به گردش در می آورد. افزایش جذب کلسیم در داشتن استخوان های محکم نقش مهمی دارد و مهم تر اینکه کلسیم انباشته شده در استخوان ها در طول ادامه این روند جدا شده و کلسیم جدید جای آن را می گیرد، و این روند نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. گفته می شود که ویتامین دی ۳ نیز به طور مستقیم به سلامت استخوان ها ارتباط دارد، تحقیقات نشان می دهد که میان جذب ویتامین دی و کاهش تراکم استخوان ارتباط مشخصی وجود دارد. پوکی استخوان ها مشکل رایجی است که اغلب افراد بالای ۳۵ سال با آن روبرو می شوند و این بیماری اغلب در زنان یائسه و سالخورده شایع تر می باشد. در نتیجه استراحت کردن و سفر کردن به مناطقی که بدن بتواند نور آفتاب کافی به دست آورد، برای بسیاری از مردم مفید خواهد بود.

بهبود کیفیت خواب

با سفر کردن به آرامش می رسید و از دغدغه ها دور می شوید، این آرامش باعث خواب راحت تر می شود. هم چنین خستگی ناشی از گشت و گذار باعث بهبود خواب می شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و نور آفتاب باعث افزایش ترشح ملاتونین (هورمون خواب) می شود و خواب راحتی را برایتان فراهم می کند.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

تامین ویتامینD

اکثر مردم ایران به خصوص خانم ها دچار کمبود ویتامین دی هستند. ویتامین D نقش مهمی در سلامتی بدن دارد و باعث حفظ سلامت استخوان ها (افزایش استحکام استخوان، رشد، جذب کلسیم و غیره)، بهبود عملکرد عضلات بدن، کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، چاقی مفرط و دیابت می شود.نیازی نیست که ساعت ها در مقابل نور آفتاب دراز بکشید تا ویتامین D لازم جذب شود فقط کافیست که صورت و دست هایتان به مدت حدود ده دقیقه در معرض تابش نور آفتاب باشد. زمانی که در سفر هستید، بیشتر در هوای آزاد قرار می گیرید و این مسئله باعث افزایش تماس نور خورشید با پوست شده و میزان ویتامین D بدن افزایش پیدا می کند.

احساس آرامش

سفر باعث سبک شدن روح و آرامش می شود. زمانی که بدن در هوای آزاد و در معرض نور خورشید قرار می گیرد، آندورفین بیشتری ترشح می کند. این هورمون باعث ایجاد حس آرامش می شود. شما در سفر می توانید با افسردگی فصلی و مشکلات ریز و درشت زندگی عادی خود خداحافظی کرده و روح تان را سبک کنید.

کاهش اضطراب

ترشح آندروفین باعث کاهش اضطراب نیز می شود. هورمون آندروفین مانند یک ماده ی مخدر طبیعی عمل می کند و برای بدن و تسکین دردها مفید است. و هم چنین دور شدن از روزمرگی هی زندگی باعث آرامش فکری می شود.

افزایش تحرک بدنی

با افزایش ماشینی شدن زندگی محققان هرروز بیشتر ما را به ورزش کردن و تحرک داشتن دعوت می کنند. یکی از روش های دل انگیز افزایش تحرک بدنی به طور گروهی، سفر رفتن است. دید و بازدید از اماکن گردشگری، رفتن به کنار دریاریال دوچرخه و یا شنا و … جز تحرکات رایج در سفر است.

افزایش جذب اکسیژن

وقت گذراندن در خارج از منزل و قدم زدن در هوای پاک باعث افزایش جذب اکسیژن توسط مغز و در نتیجه سبک شدن روح شده و احساس نشاط بیشتر می شود.

تاثیرات سفر بر روح انسان

تاثیرات سفر تنها بر جسم نیست؛ بلکه شاید بتوان تاثیرات سفر بر روح و ذهن را عمیق‌تر از تاثیرات آن بر جسم دانست.خلاقیت، اعتماد به نفس، قدرت در حل مشکلات، تواضع، پذیرش، هوش، خودسازی، شجاعت، شادی، پیشرفت، صبر، سازگاری و … را می توان ازین دسته تاثیرات نام برد.

سفر ذهن را تیزهوش نگه می دارد.

بدون شک با برنامه ی روزانه خود آشنایی دارید، از خواب بیدار می شوید و به فعالیت های مختلف روزانه می پردازید اما این فعالیت ها استعداد ذهنی را تقویت نمی کنند زیرا مغز انسان با اطلاعات جدیدی روبرو نشده و مجبور به پردازش و فعالیت نیست. گفتنی است که بر خلاف زندگی روزمره، هنگام مسافرت (به ویژه در کشورها یا مناطقی که از مکان زندگی تان متفاوت باشند) با اطلاعات جدیدی آشنا می شوید که ذهن مجبور به پردازش آنها می گردد. برنامه ی روزانه تغییر می یابد، در تمام لحظات سفر می بایستی تصمیم های جدیدی بگیرید و می بایستی از میان خیابان های مختلف، شهرهای متنوع عبور کنید و در میان زبان های متفاوت به مسیر خود ادامه دهید. تمام این دانستنی ها به مغز کمک می کنند تا با بالا رفتن سن در برابر بیماری های زوال حافظه در سطح سلولی مقاومت کند. در طول سفر با محرک های جدیدی روبرو می شوید و این روند بارها در طول سفر تکرار می شود، بنابراین ذهن تان جوان مانده و حافظه و تمرکز نیز تقویت می گردد.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

سفر موجب کاهش سطح استرس می شود

کاهش سطح استرس شاید یکی از فواید شگفت انگیز سفر شمرده نشود، اما بدون شک برای بسیاری از افراد یکی از موارد جذاب محسوب می شود. بسیاری از مردم معتقدند که با سفر از زندگی روزمره و فشارهای معمول زندگی دور می شوند و زمان کافی برای تمرکز بر روی خودشان را خواهند داشت. این تصور درستی است، مسافرت قطعا می تواند مانع فشارهایی باشد، که ذهن افراد را درگیر می کند. یک سفر کوتاه به دور از شهر و کشور می تواند ذهن گردشگران را تغییر داده و حیاتی دوباره بخشد و همچنین سطح استرس را که سلامت بدن را نابود می کند، از بین خواهد برد. اگر از تمام لحظات پر استرس که در زندگی پیش می آیند فاصله نگیریم و استراحت نداشته باشیم، هورمون معروف استرس به نام کورتیزول افزایش می یابد و این موجب زود پیر شدن افراد شده و همچنین سطح قند خون را نیز افزایش می دهد. این تاثیر بعدها موجب اثرات ناخوشایند زیادی می گردد که برای نمونه می توان به التهاب، مشکلات دستگاه گوارش، مسائل مرتبط با قلب و رگ ها و مشکلات ناباروری اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که مسافرت می تواند به کنترل و کاهش استرس و منفی گرایی کمک کند، و یک یا دو روز را که در سفر سپری کنید متوجه تغییرات و ناپدید شدن استرس و نگرانی ها خواهید شد. بنابراین سفر تاثیر زیادی بر سلامتی دارد و به جای کار بیش از حد یا نگرانی شدید، امکان آرامش ذهن و تمرکز بر تجربیات جدید را فراهم می کند.

سفر موجب افزایش خلاقیت می شود

اگر خودتان را با محرکه های جدید روبرو نکنید، با گذشت زمان قدرت خلاقیت در وجودتان کاهش می یابد. پس در حقیقت نوآوری و خلاقیت خیلی زیاد به نوروپلاستی یا انعطاف پذیری مغزی (به نحوه ی سازمان دهی مغز و شبکه های عصبی آن) بستگی دارد. سفر به مکان های جدید و تجربه فرهنگ ها، صداها، بوها، مزه ها، احساسات و جاذبه های متنوع، مغز را به ایجاد ارتباط های عصبی هدایت می کنند. برای نمونه می توان به مطالعات انجام شده در زمینه مد اشاره کرد، طبق مطالعات مدیران بخش مد در صورتی که مدت زمان بیشتری را در خارج از کشور سپری کنند، می توانند طرح هایی جدید همراه با نوآوری را ارائه دهند. همچنین تعدادی تست و آزمایش دیگر نیز صورت گرفت و از شرکت کنندگان خواسته شد تا دیدگاه های خلاقانه تری به نمایش بگذارند. نتایج آزمایش ها نشان داد که افرادی که بیشتر به دیگر کشورها سفر کرده بودند و با فرهنگ های مختلف آشنایی داشته اند، بهتر از دیگر شرکت کنندگان پاسخ می دهند.
بدون شک مسافرت می تواند خستگی فکری و روحی را از افراد دور کند یا مانع رکود خلاقیت گردد، و در نهایت انگیزه ای برای عملکرد بهتر مغز در درون فرد باشد. به ویژه افرادی که کار و فعالیت آنها به تفکر و برنامه های نوآورانه نیاز دارد، بهتر است به مکانی که قبلا با آن آشنایی نداشته اند سفر کنند، تا انگیزه ی لازم برای به جوشش افتادن ایده های خلاقانه را به دست آورند.

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

سفر شادی آفرین است

در طول زندگی کارهای زیادی انجام می دهیم و هدف از بیشترین آنها یافتن شادی است، اما اغلب فراموش می کنیم که با کار کردن تمام وقت یا با دنبال کردن سبک زندگی یکنواخت و خسته کننده، از لحظات شادی که به دنبال آن بودیم دور می شویم و این روند موجب شادی نمی شود. بنابراین مسافرت بهترین روش برای تجربه چیزهای جدید و جذاب است و موجب می شود به خیلی از زیبایی ها یا تجربه های متنوع دیگر چشم بدوزید. اگر به مکانی سفر کردید که قبلا آرزوی آن را داشتید، زمانی را برای کاوش و بازدید از جاذبه های آن اختصاص بدهید، و مجموعه ای از خاطرات خوش را برای آینده رقم بزنید، این روش موجب می شود که سطح هورمون های شادی (هورمون دوپامین و سروتونین) در بدن جاری گردد و با یاد آوردن خاطرات سفر احساس خوبی داشته باشید. ما تنها از روی ویژگی های عمومی یا از روی استدلال های قصه مانند نتیجه گیری نکرده ایم، بلکه مطالعات و بررسی های زیادی در این زمینه صورت گرفته است که نشان می دهد شادی با مسافرت ارتباط معناداری دارد.
گفتنی است که طبق یافته های یک از مطالعات، پیش بینی و انتظار یک تعطیلات از قبل برنامه ریزی شده می تواند افراد را چند برابر خوشحال کند و تعادل جسمی، روحی و احساسی افراد را افزایش دهد. یکی دیگر از مطالعات نیز روشن کرده است که خریدهای تجربی (مانند سفر)، در مقایسه با خریدهای مادی مانند خرید لباس یا لوازم الکترونیک، می تواند لذت بیشتری به مردم هدیه بخشد. وجود چنین تجربیاتی ارزش بسیار زیادی دارد و می تواند بی حد و حصر ادامه یابد که در نتیجه در بلند مدت رضایت بیشتری را به همراه خواهد داشت.
گفتنی است که کاهش وزن، تقویت ارتباط بین افراد، کاهش سطح نگرانی و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و غیره، از دیگر فواید مسافرت می باشند، پس برنامه سفر را در اولویت قرار دهید.

از مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان می توان به:

کاهش استرس ها و دغدغه های فکری
کاهش تنش های روحی و روانی
خارج شدن انسان از حالت های روزمرگی زندگی و رفتن به سوی نشاط و شادابی
دستیابی به تنوع دیداری و شنیداری و همچنین تعالی روابط اجتماعی
دستیابی به تجربه های مختلف و متنوع زندگی
افزایش حس صمیمیت و روابط دوستانه میان فرد و جامعه
تحکیم بنیان خانواده
دست یافتن به حس روحیه ی جمعی و حس مشترک گروهی

تاثیراتی که سفر بر بدن انسان می گذارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی