یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین


یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین

خمین - ایرنا - کارآفرینی و اشتغال نقشه راهبردی برای توسعه، شکوفایی و رشد جوامع انسانی و روستایی است که در دولت تدبیر و امید مناطق کمتر برخوردار از جمله زادگاه امام راحل، بستری برای تحقق یک‌هزار و 72شغل ماندگار شد.

۵۲ درصد از جمعیت ۱۰۵ هزار نفری شهرستان خمین کشاورز هستند که معیشت و درآمدشان با مزرعه گره خورده و در دهه اخیر به‌دلیل استمرار خشکسالی اشتغال در این بخش ضربه‌های کاری خورد و از این منظر دولت کوشیده تا با تکیه بر ظرفیت‌های بومی هر روستا بسترهای جدید کارآفرینی را دنبال کند و درآمد ناشی از آن هدیه‌ای بر سفره‌های بهره‌برداران محلی باشد و رونق اقتصاد روستا را رقم بزند.

افزایش اشتغال روستایی علاوه بر تثبیت توسعه اقتصادی، یکی از عوامل مهم در ماندگاری خانواده‌ها در روستا و مهاجرت از شهر به این مناطق است و با وجود تلاش بسیار هنوز هم بنیان‌های اقتصادی نقاط کم برخوردار نیاز به تقویت دارند و راهی را که در هشت سال اخیر برای رونق کارآفرینی روستایی بر مبنای ظرفیت‌های بالقوه کلید خورده باید ادامه یابد.

شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی در دهه‌های قبل آهنگ توسعه کندی داشته اما هشت سال گذشته با بهره‌گیری از شاخصه‌های افزایش تولید عزمش را برای جبران گذشته جزم کرده و با اقدامات صورت گرفته چشم به آبادانی بیشتر دوخته است.
یک‌هزار و ۷۲ شغل محقق شده روستایی در سایه پرداخت ۴۵۳ میلیارد ریال تسهیلات محقق شده که باید این مسیر با قوت تداوم یابد.

در ارزیابی صورت گرفته با توجه به الگوی کشت متناسب با اقلیم خشک در خمین؛ زعفران‌کاری در سکوی نخست و پس از آن کشت گل محمدی، لوبیا و عسل در رتبه‌های بعد قرار گرفته که ضمن اشتغالزایی روستایی، ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای بهره برداران در پی دارد.

یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین

۲۷۲ نفر در زادگاه امام راحل دریافت کننده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی

فرماندار خمین گفت: ۲۳۱ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری این شهرستان پارسال در چهار مرحله به ۱۴۰ طرح پرداخت شد.
«احمد طهرانی» افزود : اعطای این میزان تسهیلات برای ۲۷۲ نفر در زادگاه امام راحل فرصت اشتغال ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: طرح ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت است و تسهیلات آن بر اساس رسته‌های کارساز در حوزه‌های مختلف خدمات، صنعت، کشاورزی و گردشگری با کارمزد ۶ درصد در این شهرستان پرداخت شده است.
فرماندار خمین گفت: ۱۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال فراگیر نیز پارسال در این شهرستان پرداخت شده و این میزان تسهیلات به ۱۳ طرح در قالب تبصره ۱۸ تعلق گرفته است.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغال در زمینه کشاورزی و صنعت تاثیر قابل توجهی در افزایش شاغلان این شهرستان داشته است.

یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین

طرح‌های برکت بسترساز ۷۵۰ شغل روستایی در خمین
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان مرکزی گفت: این بنیاد با اعطای ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زا در سال گذشته ۷۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است.

«احمد اسدی» افزود: این مشاغل در زمینه پرورش دام سبک و سنگین، پرورش ماهی، تولید عسل، چوب، ایجاد گلخانه و تولید پوشاک بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ شغل در خمین با پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به متقاضیان ساکن در روستا ایجاد شده است.
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان مرکزی اظهار داشت: ۸۵ درصد از طرح‌های اشتغال در زمینه دام است و ۷۵ میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال این بنیاد امسال به احداث و توسعه گلخانه‌ها تخصیص یافته است.

وی گفت: زادگاه امام راحل ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولیدی پوشاک و کیف و کفش کشور را دارد و در این راستا تاکنون ۷۰ واحد در خمین فعال شده و به صورت حرفه‌ای تولید دارند.
اسدی افزود: این حوزه زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را در ۲۰۰ کارگاه فراهم کرده و با برنامه هدفمند می‌توان اشتغال قابل ملاحظه‌ای در آن داشت.

وی یادآور شد: غیر از این حوزه کسب و کار، وجود ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی نیز مد نظر است و راهبردهای استفاده حداکثری از آن‌ها در اشتغالزایی پی گرفته می‌شود.

یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین

۲۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی در روستاهای خمین
فرمانده سپاه ناحیه بسیج خمین گفت: ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی پارسال در این شهرستان پرداخت شده است.
سرهنگ پاسدار سید« علی اکبر حسینی» بیان کرد:تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی خمین از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه این نهاد انقلابی پرداخت شده و بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در بخش‌های کشاورزی، تولیدی، دامداری، صنعتی و خیاطی به متقاضیان پرداخت شد.

یک‌هزار شغل روستایی رهاوردی ماندگار در خمین
افزایش ۲۰ درصدی سهم متمرکز ملی اعتبارات اشتغالزایی روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: سهم متمرکز ملی اعتبارات مرحله پنجم اشتغال‌زایی روستایی و عشایری این استان امسال ۲۰ درصد افزایش یافته که این موضوع نشان از عزم دولت برای سامان کسب و کار روستایی است.

«بهزاد سام دلیری» افزود: این سهم برای استان مرکزی یک‌هزار میلیارد ریال بود که به‌دلیل کمک به توسعه بیشتر در مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در چهار مرحله از اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی و مشاغل خانگی، ۲ هزار و ۳۸۳ متقاضی موفق به دریافت سه هزار و ۲۱۶ میلیون ریال شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات، چهار هزار و ۶۳۷ فرصت شغلی جدید در روستاهای این استان ایجاد شده و سهم زادگاه امام راحل در این خصوص برجسته است.

زادگاه امام راحل در زمان دولت تدبیر و امید شاهد تسهیلات ویژه سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان بود که در کنار توجه ویژه به اشتغال روستایی موتور محرک قوی برای بهبود و رونق اقتصادی و تولید در این خطه شده است.

خمین واقع در جنوب استان مرکزی در حوزه گل و گیاه زینتی، آبزی‌پروری، تولید پیاز، لوبیا، زعفران، گندم و جو و گلاب و پرورش گل محمدی مزیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی