تکنیک شش کلاه تفکر چیست و چه کاربردی دارد؟


تکنیک شش کلاه تفکر چیست و چه کاربردی دارد؟

ابداع کننده این تکنیک ادوارد دوبونو (پدر تفکر خلاق) است. شش کلاه تفکر یک تکنیک تصمیم گیری و روشی برای بحث های گروهی و تفکر فرد است. این تکنیک همراه با روند تفکر موازی به گروه ها کمک می کند تا موثرتر فکر کنند. این وسیله ای برای سازماندهی فرآیندهای تفکر به روشی دقیق و منسجم است. کلاه تفکر استعاره از یک روش خاص تفکر است. با پوشیدن ذهنیت کلاه های...

ابداع کننده این تکنیک ادوارد دوبونو (پدر تفکر خلاق) است. شش کلاه تفکر یک تکنیک تصمیم گیری و روشی برای بحث های گروهی و تفکر فرد است. این تکنیک همراه با روند تفکر موازی به گروه ها کمک می کند تا موثرتر فکر کنند. این وسیله ای برای سازماندهی فرآیندهای تفکر به روشی دقیق و منسجم است.

کلاه تفکر استعاره از یک روش خاص تفکر است. با پوشیدن ذهنیت کلاه های مختلف ، افراد مجبور می شوند از منظرهای مختلف به یک مسئله نگاه کنند. بنابراین روش تفکر یک طرفه کنار گذاشته می شود و بینش جدید ایجاد می شود.

تکنیک تفکر دوبونو سعی می‌کند به کسانی که دور هم جمع می‌شوند، بیاموزد که تک بعدی فکر نکنند و به تفکر خود وسعت دهند و به راه‌های خلاق بیاندیشند و با یک هماهنگی مدبرانه نتایج را طبقه بندی کرده و در تصمیم‌گیری از آن استفاده کنند.

سبک فکری هر کدام از کلاه‌های رنگی به شرح زیر است:

کلاه سفید – حقایق و اطلاعات

این کلاه واقعیت ها ، ارقام ، نیازهای اطلاعاتی و شکاف ها را پوشش می دهد. به آنچه شناخته شده است و چه اطلاعاتی که ممکن است از دست رفته باشد ، نگاه می کند.

کلاه قرمزی – احساس و شهود

این کلاه شامل شهود ، احساسات و عواطف است. این موضوع بر احساس مردم در مورد موضوع مورد بحث تمرکز دارد.

کلاه سیاه – احتیاط و مشکلات

این کلاه قضاوت و احتیاط است. با ارزش ترین کلاه است. در اینجا تمرکز بر روی مشکلات ، خطرات و چالش هایی است که این ایده ممکن است ایجاد کند.

کلاه زرد – مزایا

این کلاه مثبت منطقی است – چرا چیزی کار می کند و چه مزایایی دارد. می تواند در بررسی انتظار نتایج از اقدامات پیشنهادی مورد استفاده قرار گیرد .

کلاه آبی – مدیریت تفکر

این کلاه مرور کلی یا کنترل فرآیند است. آیا می توانید یافته های تاکنون را خلاصه کنید؟ چه اتفاقی باید بیفتد؟

کلاه سبز – خلاقیت و راه حل

این کلاه خلاقیت ، گزینه ها ، پیشنهادها است. این کلاه اغلب برای ایده پردازی استفاده می شود.

اگر به مشکلی از منظر تکنیک “شش کلاه تفکر ” نگاه کنید ، شما را ترغیب می کند که با استفاده از ترکیبی از منطق و احساسات ، تصمیم دقیق تری بگیرید.

منبع: تیم ترجمه سایک نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !