گلستان می‌تواند دروازه صادرات به همسایه‌های شمالی ایران باشد


گلستان می‌تواند دروازه صادرات به همسایه‌های شمالی ایران باشد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همجواری با کشورهای شمال ایران در دریای مازندران یکی از ظرفیت‌های خوب استان گلستان است، گفت: گلستان می‌تواند دروازه صادرات ایران به این کشورها باشد.

سعید جلیلی عصر امروز شنبه ۲۲ خردادماه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گلستان، اظهار کرد: استان گلستان از سرمایه‌های مادی بسیاری از جمله جنگل‌های انبوه، آبشارهای منحصربه‌فرد، تالاب‌های بین‌المللی، روستاهای زیبا و... برخوردار است و در حقیقت گلستان ایران است.

وی افزود: گلستان اگر امروز بهشت باغداری، دام‌پروری و شیلات است، از دیرباز بیشه مردمان این سرزمین بوده است. کیفیت گندم این استان در رتبه اول کشور است و در زمینه کمیت نیز جزو چهار استان اول کشور قرار دارد. مزارع کلزا یکی دیگر از جلوه‌های توانمندی کشاورزی این استان است.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز در آستانه یک انتخاب برای چهار سال آینده قرار داریم، گفت: ما هشت سال در دولت سایه، سایه به سایه تحولات کشور را دنبال و فرصت‌های کشور را مطالعه کردیم. در دانشگاه‌ها، استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف کشور حضور پیدا کردیم و با نخبگان و متخصصان صحبت کردیم و جمع‌بندی همه این بررسی‌ها این شد که در چهار سال آینده فقط نباید اکتفا به اداره کشور و روزمرگی‌ها شود، بلکه باید کشور جهش پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این کار عملی است اما شرط آن داشتن برنامه است. البته در کنار برنامه باید باور و اراده داشته باشیم. باید تمام فرصت‌های کشور به‌خوبی شناسایی شود و بهترین کسی که می‌تواند در این زمینه کار کند، خود مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: لازمه تحقق جهش در چهار سال آینده آن است که هر روستای ما به مثابه یک سلول جهش کشور در نظر گرفته شود و باید جهش در آن اتفاق بیافتد.

جلیلی بیان کرد: دولت سایه یک تشکیلات نیست بلکه یک گفتمان، یک حرکت عمومی و سایه مردم بر سر دولت است. مردم باید مطالباتشان برای پیشرفت منطقه، شهر، روستا و استان خودشان را تنظیم کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ظرفیتی که استان گلستان دارد، برخی از کشورهای اروپایی بخشی از آن را هم ندارند. اگر امروز گلستان یک ظرفیت بزرگ کشاورزی دارد، در کنارش باید صنایع تبدیلی جدی گرفته شود. اگر به دنبال جهش در کشور هستیم، این جهش باید در بخش اشتغال و ارزآوری باشد. لازمه آن این است که ارزش‌افزوده محصولات در همان محل صورت بگیرد. صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند زنجیره تولید و اشتغال را ارتقاء بدهد و درآمدهای استان افزایش یابد.

وی، گردشگری را یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در گلستان دانست و افزود: گردشگری باید برای مردم هر استان موجب فایده و رفاه بیشتر باشد. اگر این در برنامه دولت قرار بگیرد موجب افزایش اشتغال و درآمدهای استان خواهد شد در غیر این صورت از گردشگری فقط مشکلاتش برای مردم استان خواهد بود. هم‌نشینی کوه، جنگل، دریا و دشت‌های وسیع، تنوع اقلیمی شگرفی را در این استان ایجاد کرده که باید از آن به بهترین شکل استفاده شود.

جلیلی تصریح کرد: حمایت از شکل‌گیری تعاونی‌های چوب جنگلی، یک رویکرد فرصت محور به جای رویکرد تهدید محور به جنگل است. جنگلداری و اقتصاد جنگل، یک بخش اقتصادی مهم در کشورهای مختلف صنعتی است که متأسفانه در این سالها در کشور ما مغفول واقع شده است. در برخی از کشورهای اروپایی که یک‌سوم مساحت آن را جنگل تشکیل می‌دهد، از چوب به‌عنوان مهم‌ترین منبع تجدید پذیر استفاده می‌کنند. از جنگلداری بیش از یک‌میلیون شغل ایجاد و حدود ۱۸۱ میلیارد یورو ارزش اقتصادی برای کشورشان فراهم کردند.

وی بیان کرد: اقتصاد جنگل به معنای نادیده گرفتن محیط زیست و تخریب جنگل‌ها نیست. اگر برنامه داشته باشیم و مناسبات دقیق علمی در برنامه دنبال شده باشد، آن زمان از جنگل می‌توان به بهترین شکل استفاده کرد و به آن لطمه نزد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اهمیت استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و مراتع در این استان، گفت: با ایجاد سامانه نظارت جامع می‌توان با فسادهای زمین‌خواری، کوه خواری و... مقابله کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت