جلیلی: گلستان می‌تواند دروازه صادرات به کشورهای شمالی ایران باشد


جلیلی: گلستان می‌تواند دروازه صادرات به کشورهای شمالی ایران باشد

گرگان - ایرنا - کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که همجواری گلستان با کشورهای همسایه شمالی ایران، می‌تواند این استان را به دروازه صادرات به آن کشورها تبدیل و کار ترانزیت و تبادلات تجاری کشورمان از طریق این استان شمالی انجام شود.

سعید جلیلی عصر شنبه در برنامه ایران سرای من که با مردم استان گلستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: گلستان با داشتن علمای بزرگ و اندیشمندان ارزشمند از گذشته تا امروز و شهدای دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت، میراث‌دار تمدن‌های تاریخی از جرجان و استرآباد تا گرگان امروز است.

وی بیان کرد: حضور قومیت‌های مختلف که در گلستان در کنار هم زندگی می‌کنند، یک الگو در جهان اسلام است و مردم این استان و منطقه، در صحنه‌های مختلف حماسه‌های تاریخی آفریدند.

جلیلی اضافه کرد: گلستان تنها با سرمایه‌های معنوی درخشش ندارد، بلکه وجود سرمایه‌های مادی متعدد سبب درخشش خاص این استان شده که برخی از کشورهای اروپایی هم چنین سرمایه‌هایی ندارند، اما آنها به علت داشتن مدیریت صحیح و برنامه مدون رشد و پیشرفت کردند، اما این استان شمالی نتوانسته بهره لازم را ببرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وجود جنگل‌های انبوده و منحصر به فرد، تالاب‌های بین‌المللی، روستاهایی همچون زیارت و جهان‌نما، دهنه محمدآباد باعث شده تا این استان به درستی گلستان ایران باشد.

جلیلی اظهار داشت: اگر گلستان بهشت باغداری، دامداری و شیلات ایران است، علت آن ریشه در پیشینه تاریخی این مشاغل در این مناطق دارد، بطوری که گندم استان به لحاظ تولید رتبه اول و به لحاظ کمیت بین چهار استان اول کشور است و وجود مزارع کلزا، جلوه‌ای از توانمندی کشاورزی گلستان است که باید از این فرصت‌ها برای ایجاد مشاغل و رفع بیکاری استفاده کرد، نه این که بدون داشتن برنامه این فرصت‌ها به ضرر و آسیب تبدیل شود.

وی با بیان این که در آستانه یک انتخابات مهم برای یک دوره چهار ساله و مشخص کردن نحوه طی کردن مسیر رشد و توسعه کشور هستیم، خاطرنشان کرد: تنها اداره و روزمرگی گذراندن کشور روش غلطی است که ما در دولت سایه، مطالبات مناطق را مطالعه به صورت شهر به شهر و حتی روستا به روستا با استفاده از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان بررسی کردیم و اعتقاد داریم کشور در کنار اداره باید جهش هم داشته باشد و این جهش نیازمند برنامه است و برنامه خود نیازمند باور بر اراده است.

جلیلی عنوان کرد: کسانی که می‌توانند فرصت‌های هر منطقه را به منظور رشد و توسعه و جهش، شناسایی کنند، خود مردم هستند و حتی باید باور کنند که هر روستا سلولی در مسیر جهش کشور است و جوانان هر روستا باید پیشگام در این امر باشد و برای رشد و پیشرفت، توانمندی‌های خود را به صورت سندی مشخص، تدوین نمایند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت سایه، در واقع یک حرکت عمومی است و سایه مردم بر بالای سر این دولت قرار خواهد گرفت و دولت به نقش بزرگ مردم برای مطالباتشان باور و اعتقاد دارد که مردم برای پیشرفت شهر و روستا و حتی استان، مطالبات را تنظیم نمایند.

جلیلی یادآور شد: ظرفیت کشاورزی گلستان نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است که اگر جدی گرفته شود، جهش در اشتغال و درآمدزایی در استان به همراه خواهد داشت و ما معتقدیم که ارزش افزوده محصولات کشاورزی باید در همان محل باشد.

وی با بیان این که گردشگری ظرفیت دیگر گلستان است که مغفول مانده، تصریح کرد: اگر این ظرفیت می‌خواهد برای مردم استان موجب فایده و رفاه باشد، باید یک برنامه خوب برای آن در نظر گرفته شود که درآمد و اشتغال در پی خواهد داشت، در غیر این‌صورت گردشگری تنها، برای مردم استان مشکل ایجاد خواهد کرد.

جلیلی گفت که تنوع اقلیم یکی از ظرفیت‌های اساسی گردشگری گلستان است که به بهترین شکل باید از آن بهره برد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جهش و پیشرفت بدون برنامه برای تک تک روستاها، شهرها و استان‌ها ممکن نیست و این برنامه باید طوری که روستاها احساس کنند از همه ظرفیت‌های موجود در آن استفاده می‌شود.

جلیلی اظهار داشت: جنگل هم یکی از ظرفیت‌های خوب گلستان است که باید برای رشد و توسعه اقتصاد جنگل، از شکل‌گیری تعاونی‌های چوب جنگلی حمایت شود، زیرا چوب‌های جنگلی فرصتی برای رشد و پیشرفت و توسعه اقتصاد است که در این سال‌ها مغفول مانده است.

وی یادآور شد: در اروپا که یک سوم کل مساحت آن را جنگل در بر گرفته، از جنگلداری یک میلیون شغل و ۱۸۱ میلیون یورو درآمد اقتصادی ایجاد شده که ما تاکید داریم اقتصاد این حوزه به معنای نادیده گرفتن، محیط زیست، منابع طبیعی و نابودی جنگل نیست و باید با محاسبات دقیق علمی و ارزشمند از جنگل بدون تخریب بهترین بهره را برد.

جلیلی ادامه داد: وجود اراضی کشاورزی و مراتع فرصت دیگری در گلستان است که باید استفاده بهینه و حداکثری خوب شود که در این مسیر ایجاد سامانه نظارت بر اراضی کشاورزی و مراتع را به منظور جلوگیری ار زمین‌خواری و جنگل‌خواری را در دستور کار به عنوان امری ضروری قرار دادیم.

وی تاکید کرد: همکاری مردم، تشکل‌های غیردولتی و جوامع محلی نیز در این مسیر و مقابله با فسادهای زمین‌خواری و جنگل‌خواری تاثیر بسزایی دارد و در این مسیر دسترسی مردمی و آزادسازی سواحل هم انجام خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: اگر در دفاع مقدس تا نگهداری از حرم ائمه مردم ایجاد حماسه کردند، در اقتصاد کشاورزی، صنعت و خدمات هم می‌توان این جهش را انجام داد که لازمه آن انجام کار واقعی است.

جلیلی خاطرنشان کرد: مردان بی‌ادعا و کسانی که تمایل برای دیده‌شدن نداشتن، در مسیر پیشرفت، به موفقیت دست یافتند، اما امروز کشور توسط افراد پرمدعا و بی‌کارنامه تنها اداره می‌شود و به جای گزارش عملکرد به مردم، دنبال کارهای نمایشی، همایشی و فرمایشی هستند.

از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۶۸ هزار نفری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۵۴ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خرداد امسال هستند که ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر آنان برای اولین بار در این رویداد مهم تعیین سرنوشت کشور شرکت می کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403