سیره حمزه سیدالشهداء(ع) تجلی خواسته‌های منتظران در دعای عهد است/ روایتی از سیدالکریم(ع) که انتظار را واجب می‌داند!


سیره حمزه سیدالشهداء(ع) تجلی خواسته‌های منتظران در دعای عهد است/ روایتی از سیدالکریم(ع) که انتظار را واجب می‌داند!

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه هشت خواسته منتظران در دعای عهد، در سیره حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) عینیت یافته است، گفت: ایشان نمونه عینی سرعت‌گیرندگان در برآورده کردن حاجات رسول خدا(ع) بود امری که منتظران آرزویش را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، پانزدهم شوال در تقویم دینی و مذهبی ما مقارن است با دو مناسبت یکی سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء، عموی پیامبر(ص) و دیگری سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی آموزه های منتظرانه در سیره آن دو بزرگوار با حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت، دبیر علمی گروه جهادی حنیف و معاون پژوهش اندیشکده صحیفه سجادیه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه نیمه شوال سال دوم بعثت مصادف است با شهادت حضرت حمزه‌ی سیدالشهداء، اظهار کرد: ایشان الگوی بسیار خوبی برای ما منتظران هستند؛ هشت خواسته ای که ما در دعای عهد داریم: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّینَ عَنْهُ، والْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِینَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِینَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» در سیره آن حضرت(ع) وجود دارد و می تواند مسیر انتظار را به ما نشان دهد.

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت ادامه داد: از حضرت حمزه(ع) به اسد رسول خدا(ص) به معنای شیر تعبیر می شود. امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند: اگر حمزه و جعفر علیهماالسلام زنده بودند این همه گرفتاری های بعد از رحلت پیامبر(ص) و سقیفه برای اهل بیت(ع) رخ نمی داد.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه ما می توانیم از پیروان اصحاب و یاران انبیاء و اولیای دین الگو بگیریم، گفت: امام سجاد(ع) در دعای چهارم صحیفه سجادیه با عنوان «اتباع الرسول(ص)» بیان می دارند که این اصحاب الگوی ما باشند. در تاریخ می خوانیم وقتی حضرت حمزه(ع) اسلام خود را ابراز کردند دیگر کفار و دشمنان جرئت نمی کردند به پیامبر(ص) علنی جسارت کنند، همچنین، ایمان ایشان از روی تقوا و رغبت و معیار و ملاک حب و بغض او حق و حقیقت بود نه رابطه خویشاوندی.

ظهور به اسباب عادی و حمایت های مردمی نیاز دارد

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد دین و حکومت اسللامی توسط امام مهدی(عج) در جهان مستقر شود به اسباب عادی و حمایت مردمی نیاز دارد. نقل است شخصی نزد امام محمدباقر(ع) رسید و عرضه داشت: ای‌کاش حکومت به دست شما برسد و ما نفس راحتی بکشیم؛ حضرت(ع) فرمودند: اگر قرار بود اینطور شرایط مهیا شود برای پیامبر(ص) فراهم می شد.

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: در حالی که می دانیم دندان و پیشانی رسول خدا(ص) را شکستند ... اما پیامبر(ص) یارانی واقعی همچون حمزه سیدالشهداء(ع)، جعفر بن ابیطالب(ع) و امیرمومنان امام علی(ع) داشتند. باید از آنها برای یاری امام زمان(عج) الگو بگیریم و بدانیم با سرعت و سبقت است که کارها درست می شود، چنان که قرآن در آیه 61 سوره مبارکه مومنون می فرماید: «أُوْلَئِکَ یُسَرِعُونَ فِى الْخَیْرَتِ وَهُمْ لَهَا سَبِقُونَ؛ چنین کسانى، در خیرات شتاب مى ‏ورزند و همانان هستند که در (رسیدن به) خیرات از یکدیگر پیشى مى‏ گیرند» البته عده ای نیز در راه بدی ها سبقت می گیرند چنان که در آیه 176 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «وَلَا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْکُفْرِ ...».

برای سرعت در مسیر ظهور از حمزه سیدالشهداء(ع) درس بگیریم

دبیر علمی گروه جهادی حنیف تاکید کرد: وقتی در دعای عهد از خدا می خواهیم جزء «الْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ ... از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش» باشیم، می توانیم در این مسیر از حضرت حمزه(ع) الگو گرفته و دشواری های عصر غیبت را پشت سر بگذاریم و به شبهات پاسخ دهیم و یار و یاور امام عصر(عج) باشیم چنان که حضرت حمزه(ع) یاور و معین و کمک رسول خدا(ص) بود و جانش را نیز در راه ایشان ایثار کرد.

ری یاد فاجعه کربلا را برای شیعه زنده می کند

وی در ادامه با اشاره به واقع شدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در نیمه شوال، بیان کرد: نیمه شوال سالروز رحلت سیدالکریم(ع)، مهمان ما ایرانیان است ایشان با هجرت از مدینه به شهرری نظر ما شیعیان را به ری تغییر داد چون ری خاطرات تلخی برای شیعه دارد، عمربن سعد برای امارت ری بود که امام حسین(ع) را به شهادت رساند و ری یاد و خاطره کربلا را به یاد ما می اندازد.

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در روایات آمده زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری ثواب زیارت سیدالشهداء(ع) را دارد، گفت: ایشان محضر امام هادی(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و از لسان اهل بیت(ع) در عظمت ایشان احادیثی وجود دارد، چنان که امام هادی(ع) فرمودند: «تو واقعا دوست ما هستی»، همچنین نقل است شخصی از اهالی ری به نام ابوحمّاد به محضر امام هادی(ع) شرفیاب شد، حضرت(ع) فرمودند: اگر در امور دینی به مشکلی برخوردید به عبدالعظیم حسنی(ع) رجوع کنید. این یعنی علم و دانش و تقوا و ورع در ایشان به حدی بود که ائمه(ع) شیعیان خود را به وی ارجاع می دادند.

معاون پژوهش اندیشکده صحیفه سجادیه در ادامه ابراز کرد: قریب به صد روایت از عبدالعظیم حسنی(ع) بر جای مانده که هشت مورد آنها مربوط به مهدویت است و به مسائلی همچون انتظار فرج، حکومت مهدوی، غیبت امام عصر(عج) و ویژگی یاران امام مهدی (عج) در آنها اشاره شده است. عبدالعظیم حسنی به امام جواد(ع) عرضه داشت: امید است شما قائم باشید؛ حضرت(ع) در پاسخ ایشان فرمودند: همه ما اهل بیت(ع)، قائم و برپاکننده امر خدا هستیم اما قائم مدنظر تو ولادتش مخفی است، همنام پیامبر(ص) است و زمین در عصر ظهور برای او هموار است و هیچ مشکلی برای او نیست.

وی اضافه کرد: این روایت چند نکته دارد؛ ما معتقد هستیم همه اهل بیت ولادتشان آشکار بوده تنها فردی که در میان اهل بیت(ع) ولادتش مخفی است، امام مهدی(عج) هستند. امام جواد(ع) به عبدالعظیم حسنی(ع) می فرماید: باید ولادت قائم(عج) مخفی باشد (یعنی مدعیان با ولادت آشکار، مهدی موعود نیستند). باید توجه داشت این اطلاعات چون واقع شده برای ما ساده به نظر می رسد اما در زمان عبدالعظیم حسنی(ع) به دلیل آنکه پیشگویی از آینده بود، بسیار ارزشمند است.

انتظار فرج واجب است!

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت در ادامه بیان کرد: در میان دو هزار روایات غیرتکراری در حوزه مهدویت فقط یک روایت نقل شده از عبدالعظیم حسنی(ع) است که به وجوب اعتقادی انتظار در عصر غیبت تاکید دارد، در این روایت آمده: بر امام جواد(ع) شدم، قصدم این بود که درباره مهدویت و حضرت قائم(عج) از ایشان سوال کنم، جوادالائمه(ع) خود بدون آنکه سوال شود، فرمودند: قائم ما اهل بیت(ع) آن مهدی(عج) است که سه ویژگی دارد: واجب است اینکه منتظر او باشیم، واجب است در زمان ظهور اطاعتش کنید و او سومین نسل از من است ... سپس فرمودند: افضل اعمال شیعه ما انتظار فرج است.

وی در پایان خاطرنشان تاکید کرد: ایشان نفرمودند انتظار افضل حالات یا افضل افکار است بلکه آن را بافضیلت ترین اعمال معرفی کرده اند. این روایت حدود نیم قرن از ولادت امام زمان(عج) بر اهمیت انتظار تصریح دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس