موضع منتظران مقابل کشتار شیعیان در افغانستان/ انتظار یعنی اعتراض مستمر به ظلم و جنایت


موضع منتظران مقابل کشتار شیعیان در افغانستان/  انتظار یعنی اعتراض مستمر به ظلم و جنایت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت تلفیق عرفان و حماسه در روزه‌داری منتظرانه، گفت: این انتظار مخالف سکوت و محافظه کاری و انزوا و دست روی دست گذاشتن بوده و همراه با اعتراض و پویش مستمر علیه استبداد و ظلم است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه بیستمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل بیستم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «تلفیق عرفان و حماسه در روزه داری منتظرانه» است، اظهار کرد: یکی از ویژگی های بارز دین اسلام، تلفیق هنرمندانه بین حماسه و عرفان، جهاد و عرفان، تلاش و عرفان، ریاضت های شرعی و عرفان و نیز آینده نگری و عرفان است؛ چراکه این دین همه ابعاد زندگی اخروی و دنیوی انسان را در نظر می گیرد و برای هر احساس و نیاز و بینش او، برنامه های خاص دارد. مجموع این برنامه ها و تعالیم و تکالیف، عزت، کرامت، معنویت، امنیت و پیشرفت و تعالی انسان های مومن در برابر دشمنان و مخالفان را حفظ و تامین می کند.

وجه مشترک عرفان روزه و انتظار

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از این رو، عرفان اسلامی، بخصوص عرفان ولایی، عرفانی است که در میدان عمل و صحنه زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در حین کار و تلاش و جهاد بروز و ظهور می یابد نه در گوشه معابد و خانقاه ها و بیغوله ها و صحراها! به عنوان نمونه روزه داری و حج ، عباداتی هستند که دقیقا در میانه اجتماع و در کنار دیگر مومنان معنا پیدا می کند و معنویت و زیبایی آنها در جهاد و تلاش عارفانه برای تقرب به خدا و برطرف کردن نیاز نیازمندان و احسان و تعاون به همدیگر تبلور می یابد. درست مثل انتظار پویا و سازنده ای که در مسیر ظهور منجی موعود(عج)، منتظران را دعوت به تلاش و جهاد و تحول و قدرتمندی و وحدت کلمه و تقوای جمعی و احسان عمومی و ایثار همگانی و... می کند. بر این اساس عرفان روزه و عرفان انتظار یک وجه مشترک مهم دارند و آن حضور فعال در اجتماع و جهاد و تلاش برای از بین بردن مشکلات و نا هنجاری ها و ضد ارزش ها و بی عدالتی ها و تبعیض ها و نفاق ها و افسادگری ها و... است.

وی با بیان اینکه روزه جهاد و تلاش در ابعاد فردی و جمعی و همدرد و همراه شدن با نیازمندان است، گفت: رسول خدا(ص) فرمودند: «روزه گرفتن در گرما، جهاد است» (بحارالانوار، ج 96، ص 257) و نیز فرمودند: «کسی که روزه او را از غذاهای مورد علاقه اش باز دارد بر خدا است که به او از غذاهای بهشتی بخوراند و از شراب های بهشتی به او بنوشاند»(بحارالانوار، ج 93، ص 331). در واقع این پاداش و نتیجه مجاهدت و تحمل سختی های جسمی و روحی برای بهره بردن از برکات ضیافت الهی است که خود را به صورت بهشتی شدن انسان روزه دار نشان می دهد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه مهم ترین بعد روزه داری، توجه به مظلومان و مستضعفان و ستمدیدگانی است که شاید کمک به آنان در بعضی حالات برتر از روزه و اعتکاف باشد، ابراز کرد: چنان که از امام صادق(ع) نقل است: «هیچ مؤمنی، مؤمن ستمدیده‌ای را یاری نمی‌رساند، مگر اینکه عمل او، برتر از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجدالحرام باشد و هیچ مؤمنی نیست که بتواند برادر خود را یاری رساند و یاریش دهد، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری کند.» ( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ج1 ، ص۱۴۷).

کارکرد روزه داری واقعی

وی اضافه کرد: از این رو، روزه داری عارفانه هم انسان را به جهاد اکبر و مبارزه با نفس وا می دارد و هم او را به جهاد با دشمنان و یاری ستمدیدگان و مظلومان دعوت و حماسه و عرفان را تلفیق می کند. هر روزه داری در عین تقویت روحی و تامین معاش خود، باید در تواصی به خیر و تعاون در نیکی ها نیز پیش قدم باشد و تا حد ممکن همدردی و همراهی خود را با امت های تحت ستم و جور و جنایت ابراز دارد. ماه رمضان ماه ابراز نفرت علیه جریان ظالم و فاسد و جائر جهانی است که هر روز ظلم و جنایت علیه مومنان مستضعف و بی بهره از قدرت را گسترش می دهند و پیش می روند!! روزه داری واقعی، حماسه شجاعت و عزت مندی و ظلم ستیزی و کفرستیزی مومنان بخصوص منتظرانی است که چشم انتظار ریشه کن شدن ظلم و ستم و تبعیض و فساد به دست مصلح موعود(عج) هستند.

انتظار تکلیف شرعی است

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه انتظار موعود(عج) عبادت و تکلیف شرعی و دینی است نه صرفا یک میل و نیاز، تاکید کرد: انتظار همچون دیگر عبادات انسان را به خدا نزدیک می کند و نشانه ایمان است. پیامبر(ص) فرمودند: « ...و انتظار فرج عبادت است» (بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲) و یا انتظار فرج برترین عبادت ها است (بحار الأنوار، ج۵۲، ص ۱۲۵). این عبادت در همراهی با تلاش برای قسط و عدل، نوعی جهاد در میدان جنگ و شهادت طلبی است. امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «کسى که در انتظار ظهور ما باشد مانند کسى است که در میدان جهاد به خون آغشته است» (بحارالانوار، ج 10، ص 104). امام رضا(ع) نیز در روایتی در توصیف انتظار صحیح برای فرج می فرمایند: «انتظار فرج نزد ما پایداری و مقاومت در برابر دشمنی ها و ستم ها و مصاحبت زیبا با همسایگان، اعطای خوبی ها به همگان، پند دادن به دیگران و نصیحت و مهربانی نسبت به انسان های مومن است». و نیز می فرماید: «... اگر ( منتظر) در حال انتظار از دنیا برود ، مانند کسی است که به همراه رسول خدا در بدر به شهادت رسیده است ( کان کمن شهد مع رسول اللّه‏، صلی‏اللّه‏ علیه و آله، بدرا ) و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد» ( کافی ، ج4، ص260، ح34).

حجت الاسلام کارگر انتظار واقعی و عاشورایی هم ردیف جهاد و شهادت در رکاب پیامبر خدا(ص) و امام زمان(عج) است، گفت: این انتظار مخالف سکوت و محافظه کاری و انزوا و دست روی دست گذاشتن است؛ این انتظار، انتظار فریاد و اعتراض و مبارزه و قیام و عزت مندی و اقتدار و ظلم ستیزی شهادت طلبی و ایثارگری است؛ چنان که امروز باید در مقابل جنایتکاران در فلسطین و یمن و افغانستان و عراق و لبنان و... چنین باشیم. نتیجه آن این می شود که امام صادق(ع) می فرماید: «هر کس از شما بمیرد در حالی که منتظر این امر باشد همانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمه اش بوده باشد» سپس حضرت(ع) چند لحظه ای درنگ کرده، آنگاه فرمود: نه، بلکه مانند کسی است که در خدمت آن حضرت(ع) شمشیر بزند». سپس فرمودند: «نه، به خدا همچون کسی است که در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله شهید شده باشد» (بحارالانوار، ص 126، ح 18).

وی با بیان اینکه عرفان واقعی انتظار صرفاً در ورع و تقوا و صالح بودن خلاصه نمی شود، تاکید کرد: نیست؛ بلکه عرفانی همراه با اعتراض و پویش مستمر علیه استبداد و ظلم و جور و افساد و الحاد و دجال گری است چنان که حکمت و دستاورد اصلی ظهور امام زمان(عج)، ریشه کن کردن طاغوتیان و مستکبران و بیدادگران و مفسدان عالم است.

حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: امام زمان(عج) در عین حال که امام عدل و رحمت، کرامت و صلح و امنیت و حق خواهی است، رهبر مبارزه با همه اشرار جهانی و طاغوت های بزرگ و کوچک و یاران و انصار شیطان نیز است. پس جامعه منتظر باید به تبعیت از امام خود هیچ نوع سازش و تسلیم و سکوت و بی طرفی ای در برابر نظام فاسد و جائر جهانی نداشته باشد: « زمانی که قائم قیام کند، هر دولت باطلی از بین می‌رود»( کافی، ج ۸، ص ۲۷۸) و «همانا نابودی پادشاهان ستمگر وظالم به دست قائم ما است...» (کمال الدین، ج ۲، ص).

این کارشناس مهدوی با اشاره به روایت «حکمرانان ستم پیشه را عزل می‌کند و زمین را از هر انسان نیرنگ باز وفریب کاری پاک می‌سازد» (بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۱۲۰، ح ۲۳)، ابراز کرد: اگرچه ریشهکنی نظام ظلم و فساد جهانی به دست امام زمان(عج) خواهد بود اما فرهنگ مبارزه و مجاهده علیه این نظام به یقین بر عهده تک تک منتظران ظهور است. بر این اساس در رویکرد عرفانی به انتظار ، حماسه در کنار آن قرار می گیرد و روحیه حق خواهی و مظلوم یاوری، منتظر را به حرکت و تلاش وا می دارد و حد اقل از او انتظار فریاد و برائت و کینه علیه ظالمان و فاسدان را می طلبد. اگر ما نمی توانیم کارهای امام زمان(عج) را انجام بدهیم ، می توانیم کار امام زمانی بکنیم و در همان مسیر قدم برداریم. باید بدانیم که در فردای ظهور، این مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان عالم از یمن و افغانستان گرفته تا لیبی، تونس، بوسنی و ... هستند که از یاران و جهادگران در رکاب امام زمان(عج) خواهند بود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور