چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟


چگونه میزان مسمومیت زایی برنج را کاهش دهیم؟

یک کارشناس تغذیه می گوید شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده که دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی مانند سرطان و نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آذین صبوری، کارشناس مسئول بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت دیلم گفت: در بسیاری از نقاط جهان برنج غذای اصلی و تامین کننده بخش عمده انرژی افراد است و در ایران به عنوان برنج دومین غذای اصلی بعد از گندم مصرف می‌شود.

وی افزود: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی‌های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می کنند.

به گفته این کارشناس شایع ترین موارد گزارش شده، آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده است. این عناصر نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آنها به مدت طولانی، مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

صبوری اظهار کرد: بررسی ها نشان داده است که در برنج حدود ده برابر سایر غلات آرسنیک تجمع می یابد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان دیلم عنوان کرد: بر اساس توصیه متخصصین پختن برنج با حجم زیاد آب، بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است که روش مذکور در زیر شرح داده شده:

۱. در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج خام ۴ فنجان آب ریخته شود.

۲. بعد از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده را درون قابلمه ریخته و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد.

۳. بعد از ۵ دقیقه برنج را آبکش کنید (آب برنج را دور بریزید).

۴. مجددا برنج را داخل قابلمه ریخته و به ازای هر فنجان برنج این بار دو فنجان آب داخل قابلمه بریزید.

۵. میزان حرارت زیر قابلمه را کم کرده، درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود و برنج دم بکشد.

وی معتقد است در این روش ضمن حفظ ارزش غذایی برنج و ریز مغذی های آن، میزان بیشتری آرسنیک از برنج به خصوص برنج سفید (به میزان ۷۰ درصد) خارج می‌شود. این روش در هنگام تهیه برنج برای نوزادان و کودکان اکیداً توصیه می‌شود زیرا آنها بسیار بیشتر از افراد بزرگسال در خطر قرار گرفتن در معرض آرسنیک هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس