افزایش بافت فرش دستباف بزرگ پارچه در گیلان


افزایش بافت فرش دستباف بزرگ پارچه در گیلان

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان گفت: بافت فرش بزرگ پارچه در استان رو به افزایش است.

مجتبی مهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بافت فرش بزرگ پارچه موجب می‌شود که فعالیت در این حوزه سود منطقی‌تری برای قالی‌بافان داشته باشد و به همین دلیل گرایش قالی بافان استان به سمت بافت فرش بزرگ پارچه نسبت به گذشته رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه بیشترین فرش های بزرگ پارچه در رشت، خمام و سنگر بافته می‌شود، افزود: علاوه بر این مناطق در شهرستان‌های سیاهکل و شفت نیز بیش از دیگر شهرستان‌های گیلان فرش بزرگ پارچه بافته می‌شود.

مهری با اشاره به اینکه به نفع قالی بافان دیگر در بافت تابلوفرش نیست، ادامه داد: بازار تابلوفرش اشباح شده است و در حال حاضر بافت تابلو فرش سود چندانی برای قالی‌بافان ندارد.

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان گفت: در سال‌های اخیر فرش‌بافان را به سمت بافت قالی و قالیچه سوق داده‌ایم تا سود بهتری از پرداختن در این حوزه نصیبشان شود.

مهری ادامه داد: استان گیلان یکی از بهترین تولیدکنندگان فرش دست‌باف کشور است و کیفیت فرش‌های این استان به هیچ وجه کمتر از فرش‌های استان‌های فرش‌خیز کشور نیست.

وی تصریح کرد: افزایش بافت فرش ابریشمی یکی از اولویت‌های کاری این اداره است، زیرا این چنین فرش‌هایی همواره مشتریان خوبی دارد و از بازارپسندی بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: قالی‌بافان ما منتظر اختصاص تسهیلات هستند و برای تهیه مواد اولیه به چنین تسهیلاتی نیاز مبرم دارند.

وی دلیل افزایش قیمت فرش دست‌باف را گران شدن قیمت مواداولیه و افزایش قیمت دستمزد دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه بافت‌فرش های مختلف فرق می کند و فرش بافان ما به تسهیلات مختلفی نیاز دارند.

رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان ادامه داد: در استان علیرغم شرایط کرونایی کاهش در روند تولید فرش استان نداشتیم و امسال مهمترین هدف ما این است که بتوانیم بافنده‌های فرش موجود را حفظ کنیم.

مهری گفت: هم اکنون حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ قالی باف داریم و ۹۲ درصد بافندگان ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی