مهلت 9 روزه مالیاتی برای خریداران سکه از بانک مرکزی


سازمان مالیاتی: پرداخت نکردن مالیات تا پایان خرداد، مشمول ماهیانه 2.5 درصد جریمه دیرکرد خواهد شد.

کمتر از 9 روز دیگر تا پایان خرداد، مهلت خریداران سکه از بانک مرکزی در سال گذشته برای پرداخت مالیات رو به اتمام است و این افراد در صورتی که مالیات خود را نپردازند، به ازای هر ماه دیرکرد معادل 2.5 درصد جریمه خواهند شد.

هشتم اردیبهشت امسال بود که سازمان مالیاتی با ابلاغ دستورالعملی، پایان خرداد را آخرین مهلت پرداخت مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال 99 اعلام کرد. بر این اساس، هم اینک کمتر از 9 روز دیگر به پایان این موعد باقی مانده است. به گزارش تسنیم، طبق بخشنامه این سازمان، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی که در سال 99 برای دریافت حداکثر (105) قطعه سکه اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل بوده و بنابراین از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

این سازمان افزوده است: «خریداران مذکور مکلف اند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir درخصوص پرداخت مالیات متعلق به شرح زیر اقدام کنند. پرداخت مالیات بعد از سر رسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده (190) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیر94 خواهد شد.» جزئیات این ماده نشان می دهد که پرداخت مالیات پس از موعد مقرر در قانون موجب تعلق جریمه ای به مودی معادل 2.5 درصد مالیات به ازای هر ماه می شود.

سازمان مالیاتی، میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه در سال 99 را به این شرح مشخص کرده است: تا 5 قطعه سکه مشمول مالیات نیست. نسبت به مازاد 5 قطعه سکه تا میزان 15 قطعه سکه به ازای هر قطعه سکه 960 هزار تومان، نسبت به مازاد 15 قطعه سکه تا میزان 25 قطعه سکه به ازای هر قطعه سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و نسبت به مازاد 25 قطعه سکه تا میزان 105 قطعه سکه به ازای هر قطعه سکه یک میلیون و 600 هزار تومان. این دستورالعمل در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به طور کامل تا پایان خرداد ندارند آورده است: برای این مودیان مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.گفتنی است اشخاصی که در سال 99 برای دریافت بیش از (105) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام کرده اند مشمول این دستورالعمل نیستند و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد 1400) هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...