بایدها و نبایدهای تغذیه در افراد درگیر دیابت


بایدها و نبایدهای تغذیه در افراد درگیر دیابت

سلامت رکنا : دیابت از بیماری های خطرناکی است که نحوه تغذیه در آن حرف اول را می زند.

هند پایتخت دیابت در جهان است و با نزدیک به 50 میلیون نفر در هند که از دیابت رنج می برند این کشور با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش رکنا ، نخست باید گفت به افزایش قند خون دیابت گفته می شود. 2 دلیل اصلی در پشت دیابت نهفته است نخست اینکه بدن ما انسولین را متوقف می کند و دلیل دیگر این است که بدن نسبت به انسولین تولید شده توسط بدن پاسخ نمی دهد.

انسولین توسط بدن تجزیه و به عنوان انرژی استفاده می شود و به سلول ها انتقال می یابد. دیابت به 2 صورت نوع یک و دو وجود دارد که در ادامه کمی اطلاعات درباره آنها کسب می کنیم.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک به طور معمول در افراد 20 سال به پایین رخ می دهد به همین دلیل از آن به عنوان دیابت نوجوانان نیز یاد می شود. در این نوع دیابت بدن تا حدی یا به طور کامل قادر به تولید انسولین نمی شود در واقع دیابت نوع یک بیماری خودایمنی محسوب می شود.

در این حالت سیستم ایمنی بدن از محل تولید انسولین به لوزالمعده حمله کرده و در نتیجه لانکراس را ناکارآمد یا قادر به تولید انسولین نمی کند. دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست فقط با تغییر سبک زندگی سالم می توان آن را کنترل کرد.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 در مقایسه با دیابت نوع یک شیوع بیشتری دارد. دیابت نوع 2 به طور معمول برای افراد بالای 40 سال رخ می دهد و به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد می شود. در این حالت پانکراس انسولین تولید می کند، اما بدن قادر به پاسخ مناسب به آن نیست. دلایل زیادی می تواند پشت دیابت نوع 2 باشد.

برخی از دلایل می تواند اضافه وزن، فشار خون بالا، داشتن رژیم غذایی نامناسب، استرس بیش از حد، عدم تعادل هورمون ها، داروهای خاص و زندگی بی تحرک باشد، اگرچه دیابت نوع 2 قابل برگشت است. در ادامه برخی از روش های طبیعی که می توانیم دیابت را در خانه درمان کنیم توضیح داده می شود:

چه چیزی نباید بخورید:

برخی از مواد غذایی بر دیابت تاثیر منفی می گذارد، بنابراین نخستین کاری که باید انجام دهید حذف این مواد غذایی از رژیم غذایی است.

شکر تصفیه شده:

همه ما می دانیم شکر تا زمانی که به طبیعی ترین شکل خود نرسد برای افرادی که از دیابت رنج می برند مضر است. هنگام مصرف قند تصفیه شده به سرعت قندِ خون را افزایش می دهد. حتی برخی اوقات شکل طبیعی آن مانند عسل نیز می تواند باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شود، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت بهتر است از مصرف قند تصفیه شده خودداری کنید.

غلات کامل:

از مصرف دانه هایی که در آنها گلوتن وجود دارد نیز باید خودداری شود. گلوتن با دیابت در ارتباط است زیرا مصرف آن می تواند باعث نشت روده منجر به التهاب شود که به نوبه خود منجر به بیماری های ایمنی خودکار می شود.

الکل:

نوشیدن الکل رابطه مستقیمی با دیابت دارد. الکل نه تنها به کبد آسیب می زند بلکه به لوزالمعده تولید کننده انسولین نیز حمله می کند. دیابت با مصرف الکل سنگین که 2 تا 3 لیوان در روز است ارتباط دارد.

شیر گاو:

درست مثل غلات کامل شیر گاو نیز باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و منجر به التهاب می شود. شیر گوسفند و بز در حقیقت مضر نیست و به حفظ سطح قند خون نیز کمک می کنند، اما اگر از دیابت رنج می برید شیر معمولی گاو می تواند برای شما خطرناک باشد.

غذاهای دستکاری شده ژنتیکی:

غذاهای دستکاری شده ژنتیکی توانایی ایجاد دیابت همراه با بیماری های کبدی و کلیوی را دارند، بنابراین به سراغ محصولاتی بروید که دارای برچسب عاری از دستکاری ‌شده ژنتیکی GMO هستند.

چه بخوریم و چه کار کنیم؟

دارچین

دارچین حاوی یک ترکیب فعال زیستی است که می تواند به مبارزه و جلوگیری از دیابت کمک کند. دارچین باعث تحریک فعالیت انسولین و در نتیجه تنظیم سطح قند خون می شود. از آنجا که مصرف بیش از حد هر چیزی بد است به همین ترتیب دارچین در صورت مصرف بیش از حد می تواند خطر آسیب کبدی را به دلیل ترکیبی به نام کومارین موجود در آن افزایش دهد.

نحوه مصرف دارچین

– نصف یا یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و یک بار در روز میل کنید.

– دارچین را در 2 لیوان آب بجوشانید سپس بگذارید 30 دقیقه خنک شود به صورت روزانه آن را بنوشید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به راحتی در دسترس است. اگرچه طعم آن تلخ است، اما ترکیب آن با دوغ باعث طعم بهتر آن می شود. آلوئه ورا به طور معمول برای زیبایی استفاده می شود، اما از آنجا که خاصیت ضدالتهابی دارد می تواند زخم ها را نیز التیام بخشد، همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی سطح قند خون را کنترل می کند.

جمبو

جمبو و برگ های آن در کاهش سطح قند خون مفید هستند. مصرف روزانه تقریبا 100 گرم جامون نشان دهنده بهبود فوق العاده ای در سطح قند خون است.

ویتامین C

ویتامین C نه تنها برای پوست بلکه برای دیابت نیز مفید است. مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف روزانه حدود 600 میلی گرم ویتامین C می تواند سطح قند خون را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. افرادی که دیابت مزمن دارند هر روز باید غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنند. برخی از غذاهای غنی از ویتامین C آمله، پرتقال، گوجه فرنگی و بلوبری هستند.

ورزش

یکی از دلایل اصلی دیابت نوع 2 اضافه وزن است. هر نوع فعالیت بدنی اعم از یوگا، زومبا، ایروبیک، بدنسازی، ورزش می تواند با حفظ وزن به طور قابل توجهی سطح قند خون را بهبود بخشد. نه تنها این بلکه پیاده روی روزانه نیز می تواند به کاهش فوق العاده سطح قند خون کمک کند.

3 راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود انتخاب کنید

متوسل شدن به آب به عنوان نخستین نوشیدنی انتخابی باعث می شود تا از نوشیدنی های سرشار از شکر و مواد نگهدارنده دور شوید.

نوشیدنی های قندی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان ارتباط دارند.

در صورت چاقی لاغر شوید

اگرچه همه مبتلایان به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاق نیستند، اما اکثریت آنها از چاقی رنج می برند. چربی احشایی اضافی باعث افزایش التهاب و مقاومت به انسولین می شود که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

از دست دادن حتی 10 درصد از وزن بدن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. قاعده این است هرچه وزن بیشتری از دست دهید از مزایای بیشتری بهره مند خواهید شد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن با بسیاری از مشکلات جدی پیرامون سلامتی مرتبط است، همچنین مطالعات نشان می دهند سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار بودن فرد را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت را 44 درصد افزایش می دهد و افرادی که بیش از 20 نخ سیگار در روز می کشند خطر ابتلا به آنها 61 درصد افزایش می یابد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی