دانشکده مذاهب بجنورد، فرصتی برای ایجاد وحدت ادیان در شمال شرق کشور


دانشکده مذاهب بجنورد، فرصتی برای ایجاد وحدت ادیان در شمال شرق کشور

خراسان شمالی با داشتن قومیت‌های مختلف از جمله ترکمن، کرمانج، ترک، تات و فارس با مذاهب شیعه و سنی از ابتدای تأسیس و حتی هنگام پیروزی انقلاب اسلامی، نماد وحدت اقوام و ادیان در کشور بوده است.

به رغم اینکه حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۸۳۶ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن‌های اهل سنت را تشکیل می‌دهند و اغلب آن‌ها در سه شهرستان راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد زندگی می‌کنند؛ اما صلح، آرامش و وحدت بین مردم استان حاکم است.

این وحدت کم نظیر بارها و بارها از کلام بزرگان استان شنیده شده و مردم فهیم خراسان شمالی نیز ثابت کرده‌اند که به درستی گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها را در این استان"باب الرضا (ع)، گنجینه فرهنگ‌ها" به نمایش گذاشته‌اند.

همسایگی خراسان شمالی و استان گلستان که هر دو بیشترین جمعیت ترکمن نشین های سنی مذهب را دارند نیز نشان از مراودات و قرابت ساکنانشان دارد. برآوردها نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد جمعیت استان گلستان را اقوام ترکمن تشکیل می‌دهد.

به برکت نظام اسلامی و همراهی مسئولان، در خراسان شمالی هم همانند سایر استان‌های تلفیقی شاهد رشد اعتقادی، علمی و اجتماعی مناطق اهل سنت نشین هستیم. به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۷۰ باب مسجد فعال اهل سنت در استان وجود دارد. ۲۱ مدرسه علمیه اهل سنت با قریب به ۲۰۰ نفر طلبه به‌صورت رسمی و غیر رسمی فعالیت می‌کند که شامل ۲۰ مدرسه علمیه برادران و یک مدرسه علمیه خواهران اهل سنت است.

همدلی اجزای حاکمیت

این مقدمه را گفتیم تا بگوییم در خراسان شمالی تمامی اجزای حاکمیت برای توسعه استان و پیشرفت مردم با یکدیگر همراه، همدل و همسو هستند و این استان با توجه به موقعیت و پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند محلی باشد برای ایجاد وحدت ادیان در شمال شرق کشور.

استفاده از همه فرصت‌ها

به همین منظور، استاندار خراسان شمالی که به دنبال هر فرصتی برای افزودن بر امکانات استان و کاهش نداشته های مردم این خطه و دیار است چندی قبل، رایزنی‌ها برای راه اندازی دانشکده مذاهب اسلامی در استان خراسان شمالی را آغاز کرد و خبر از پیگیری‌ها برای تحقق آن داد.

شجاعی فروردین ماه امسال بود که با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی دیدار کرد و طی آن موافقت سید محمد حسینی برای راه اندازی برخی رشته‌های این دانشگاه در استان را گرفت تا برای نخستین بار، استان خراسان شمالی بتواند از ظرفیت خود برای افزایش وحدت بین مذاهب استفاده کند و مرکزی باشد برای همه ادیان.

دانشکده مذاهب بجنورد، فرصتی برای ایجاد وحدت ادیان در شمال شرق کشور

در حال حاضر دانشگاه مذاهب علاوه بر شعبه مرکزی در تهران، چهار شعبه در سنندج، بندرعباس، زاهدان و گنبد کاووس دارد که افزوده شدن نام بجنورد مرکز خراسان شمالی می تواند منتج به تاثیرات مثبت فراوانی شود.

گامی مهم در مسیر اعتلای علم و دانش دینی

استاندار، راه اندازی دانشکده مذاهب اسلامی را گامی مهم در مسیر اعتلای علم و دانش دینی دانست و گفت که شرایط را برای پذیرش دانشجو در مهر ماه امسال آماده می‌کنیم.

کار در همینجا تمام نشد و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز از این اقدام حمایت کرد و شخصاً پیگیر راه اندازی این دانشکده در خراسان شمالی شد.

دانشکده مذاهب بجنورد، فرصتی برای ایجاد وحدت ادیان در شمال شرق کشور

اوایل خرداد ماه بود که حجت الاسلام و المسلمین نوری به تهران رفت و با جعفری معاون آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی دیدار کرد. نوری در این دیدار ابراز امیدواری کرد که شرایط برای پذیرش دانشجو در مهر ماه امسال فراهم شود.

پذیرش دانشجو در ۴ رشته

پس از این اقدامات بود که استاندار خراسان شمالی از پذیرش دانشجو در ۴ رشته در شعبه دانشگاه مذاهب اسلامی در استان از مهرماه امسال خبر داد.

محمدعلی شجاعی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس دفترچه راهنمای این دانشگاه در دانشکده مذاهب اسلامی خراسان شمالی در مقطع کارشناسی در رشته‌های رشته فقه حقوق حنفی به ظرفیت ۴۰ نفر و فقه و حقوق امامیه ۵۰ نفر و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی ۱۰ نفر و فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی ۲۰ نفر دانشجو پذیرش خواهند شد.

وی افزود: بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام دانشگاه مذاهب اسلامی، ثبت نام آزمون در بازه زمانی ۱ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد، برگزاری آزمون ۳۰ خرداد ماه، اعلام نتایج ۹ تیر ماه، مصاحبه علمی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ۲۲ و ۲۳ تیر ماه، اعلام نتایج مصاحبه علمی ۱۴ شهریور ماه و زمان ثبت نام ۲۷ شهریور ماه خواهد بود.

دانشگاه مذاهب یکی از امیدهای آموزشی جهان اسلام

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز در این خصوص اظهار کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی یکی از امیدهای آموزشی و پژوهشی جهان اسلام است و در عرصه‌های بین الملل و عرصه‌های تقریب اقدامات ارزشمندی را انجام داده است.

حجت الاسلام رضا نوری راه اندازی دانشکده مذاهب اسلامی در بجنورد را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: تاکنون کارها خوب پیش رفته و تا مهرماه امسال فضا برای پذیرش دانشجو آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه تحصیل و کسب دانش دانشجویان شیعه و اهل سنت در کنار هم سبب تقریب و وحدت است، گفت: دشمن تلاش داشته تا میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.

دانشکده مذاهب اسلامی سبب افزایش وحدت مسلمانان

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به راه اندازی دانشکده مذاهب اسلامی بجنورد، گفت: کسب دانش توسط دانشجویان شیعه و اهل سنت در کنار هم سبب وحدت بیشتر میان مسلمانان است.

وی تأسیس دانشکده مذاهب اسلامی را اقدامی متفاوت از حوزه علمیه و دانشگاه‌ها دانست و افزود: دشمن تلاش دارد مسلمانان دچار تفرقه شوند و با همین هدف میان مسلمانان جنگ نیابتی راه انداخته است؛ اما ایجاد این دانشکده می‌تواند وحدت را افزایش دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این دانشکده در چهار رشته، شامل دو رشته مقطع کارشناسی و دو رشته در کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

وی با اشاره به خدمات و برکات نظام و انقلاب اسلامی در مناطق سنی نشین، افزود: به برکت نظام اسلامی در خراسان شمالی هم همانند سایر استان‌های تلفیقی شاهد رشد اعتقادی، علمی و اجتماعی مناطق اهل سنت نشین هستیم.

وی تأکید کرد: امروز وظیفه انسانی همه ما این است که با شناخت صحیح از ادیان ومذاهب، برداشت‌ها و فهم‌های نادرست از ادیان را تصحیح کنیم تا از تحریف مفاهیم ادیان در نگاه ملتها جلوگیری کنیم و زمینه ایجاد اختلاف میان ادیان را از میان برداریم.

وی تأکید کرد: امروز وظیفه انسانی همه ما این است که با شناخت صحیح از ادیان ومذاهب، برداشت‌ها و فهم‌های نادرست از ادیان را تصحیح کنیم تا از تحریف مفاهیم ادیان در نگاه ملتها جلوگیری کنیم و زمینه ایجاد اختلاف میان ادیان را از میان برداریم.

اهداف دانشگاه

حجت الاسلام نوری پرورش نسلی از علما، دانشمندان و محققان مسلمان که در عین آگاهی از مذاهب خود، از مبانی دیگر مذاهب اسلامی مطلع و مایه وحدت و ائتلاف مسلمان‌ها باشند را از اهداف این اقدام دانست و افزود: تربیت مدرس و پژوهشگران ورزیده در فقه و مبانی حقوق، اصول فقه، علوم قرآن، علوم حدیث، کلام و عرفان برای مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی از دیگر اهداف تأسیس این دانشکده در استان است.

دانشگاه مذاهب اسلامی با هدف پرورش نسلی از علما و دانشمندان و محققان مسلمان که در عین آگاهی از مذاهب خود، از مبانی دیگر مذاهب اسلامی مطلع و مایه وحدت و ائتلاف مسلمان‌ها باشد، تربیت مدرس و استاد و نیز پژوهشگران ورزیده در فقه و مبانی حقوق (فقه مقارن)، اصول، علوم قرآن، علوم حدیث، کلام و عرفان برای مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی از طریق دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین تربیت خطیب و مبلغ دینی برای داخل و خارج از کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی تأسیس شده است.

عالی‌ترین مرجع دانشگاه مذاهب اسلامی، هیات امنای این دانشگاه متشکل از رئیس‌جمهور یا نماینده وی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (رئیس هیئت امنا)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یا نماینده وی، وزیر آموزش و پرورش یا نماینده وی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده وی، ریاست دانشگاه و سه نفر از اعضای هیئت علمی و یا شخصیت‌های فرهنگی است.

سه دانشکده فقه و حقوق مذاهب اسلامی، علوم قرآن و حدیث و کلام، فلسفه و ادیان در دانشگاه مذاهب اسلامی فعال است که رشته‌های فقه و حقوق امامیه، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق حنفی، علوم قرآن، علوم حدیث، تاریخ اسلام، فلسفه و عرفان اسلامی، ادیان و مذاهب اسلامی و کلام در مقطع کارشناسی، رشته‌های فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی، فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی و علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد و فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع دکتری در آنها دایر است.

دانشجویان این دانشگاه در دوره کارشناسی ۱۳۵ واحد درسی را در سه مرحله عمومی، مشترک و تخصصی و در دوره کارشناسی ارشد ۴۲ تا ۵۲ واحد (۲۸ واحد اصلی، ۴ واحد پایان نامه و ۱۰ تا ۲۰ واحد پیش نیاز) را پشت سر خواهند گذاشت.

این دانشگاه از طریق آزمون سراسری مراکز آموزش عالی کشور به روش متمرکز دارای شرایط خاص یا نیمه متمرکز، از میان علاقمندان به تقریب مذاهب اسلامی در دو مرحله کتبی و شفاهی (مصاحبه) با حق اولویت برای حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج