نصب سامانه پایش آنلاین آلودگی در پالایشگاه آبادان ضروری است


نصب سامانه پایش آنلاین آلودگی در پالایشگاه آبادان ضروری است

آبادان - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نصب سامانه پایش آنلاین هوا در شرکت پالایش نفت آبادان به منظور پایش لحظه‌ وضعیت زیست محیطی را ضروری دانست و گفت: پالایشگاه آبادان با قدمت 100 سال در حوزه محیط زیست عملکرد مناسبی نداشته و سلامتی شهروندان را به خطر انداخته است.

به گزارش ایرنا محمد جواد اشرفی روز یکشنبه در دیدار با نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به مشکلات این پالایشگاه در حوزه پساب و آلودگی هوا افزود: پالایشگاه آبادان با توجه به قدمت طولانی بهره برداری نیازمند تجهیز به سامانه پایش آنلاین هوا است.

وی خواستار رفع مشکلات زیست محیطی پالایشگاه آبادان شد و گفت:با توجه به موقعیت پالایشگاه آبادان در مرکز این شهر شرایط آلودگی آن بیشتر است که اعتراض به حق مردم را در پی داشته است لذا برای رفع آلودگی‌ ناشی از این پالایشگاه باید اقدامات موثری انجام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان کاهش حجم آب مصرفی را یکی از راه‌کارهای رفع آلودگی در پالایشگاه آبادان دانست و افزود: پالایشگاه آبادان در کنار کاهش حجم آب مصرفی باید میزان غلظت آلاینده‌های هوا را با به روز کردن دستگاه‌های خود کاهش دهد.

وی ثبت پسماندهای پالایشگاه آبادان در سامانه مدیریت پسماند محیط زیست انسانی را خواستار شد و گفت: در واحد کت‌کراکر نمونه‌برداری از دودکش ها به منظور تعیین میزان آلایندگی باید پیش‌بینی شود تا اطلاعات آلایندگی به درستی مشخص و اعلام گردد.

اشرفی به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در خوزستان اشاره کرد و گفت: این مسئولیت در راستای خدمات رسانی به مردم استان است که مسئولیت‌های زیست محیطی را نیز شامل می شود.

وی افزود: پالایشگاه آبادان با توجه به وسعت حدود ۵۰۰ هکتاری آن ضروری است در توسعه فضای سبز نیز اقدامات موثری داشته باشد و برای توسعه فضای سبز در مجموعه و سطح شهر آبادان اقداماتی باید انجام دهد.

اشرفی گفت: شرکت پالایش نفت آبادان با توجه به تعهد خود در اجرای فاز ۲ باید ۴۰ هکتار فضای سبز شهری در محیط‌هایی که مشخص می‌شود تا پایان سال جاری ایجاد کند.

نماینده مردم شهرستان آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار تدوین سند توسعه زیست محیطی در پالایشگاه و شهر آبادان شد و گفت: متاسفانه کانالهای دفع آب‌های سطحی در شهر آبادان دچار مشکل است که سلامت شهروندان را با خطر جدی مواجه کرده اند.

سیدمحمد مولوی ارائه خدمات و مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از وظایف پالایشگاه آبادان دانست و افزود: پالایشگاه آبادان خدمات شایسته‌ای به مردم داشته است و اکنون مطالبات مردم از این شرکت که در دل شهر آبادان واقع است باید اجرایی شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه کاهش مصرف آب از ۱۵ هزار متر مکعب در روز به سه هزار مترمکعب گفت: واحدهای جدید که در فاز دوم در این شرکت در حال احداث هستند توجه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی دارند که با استانداردهای جهانی برابری می‌کنند.

علیرضا امین وجود این صنعت در آبادان را ملزم به ارائه خدمات به مردم دانست و گفت: این شرکت خدمات خود را در شهر به خصوص در حوزه مسئولیت اجتماعی از جمله کمک رسانی در زمان سیل و بیماری کرونا داشته است و به تعهدات خود عمل می‌کند.

روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در پالایشگاه آبادان به فرآورده های نفتی تبدیل می‌شود.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه های ایران است که فرآورده‌های همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیکپتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403