پرونده قطع درختان ارس مانه‌وسملقان خراسان شمالی قضایی شد 


پرونده قطع درختان ارس مانه‌وسملقان خراسان شمالی قضایی شد 

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرونده قطع درختان ارس در منطقه حفاظت شده قرخود شهرستان مانه‌وسملقان قضایی شده و در دست رسیدگی است. 

محمدحسین صالحی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفت اصله درخت جوان و ارزشمند ارس در منطقه قرخود قطع شده بود که شناسایی عاملان آن در دست پیگیری است.

وی افزود: این متخلفان پس از قطع درختان ارس با مشاهده محیط بانان متواری شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: احتمال می رود درختان ارس برای استفاده در ساخت سقف بنا، قطع شده است.

بر اساس این گزارش، خراسان شمالی، موطن درختان کهنسال بی‌شماری مانند ارس است که با قدمت ۲۵۰۰ ساله، مظهر پایداری و سرسختی این گونه ارزشمند جنگلی است.

اگرچه مساحت جنگل های ارس خراسان شمالی طی دهه های گذشته کاهش زیادی داشته است اما هنوز هم می توان امیدوار بود که این درختان را با حفاظت و مراقبت پایدار نگه داشت و حتی با قرق این جنگل ها از نابودی بی رویه آنها جلوگیری کرد.

کارشنان می گویند بذر ارس سرسخت است به خاک که بیفتد در سرما و گرما و گاه حتی بدون یک قطره آب در دل خاک زنده می ماند.

درخت ارس اگر دست روزگار و دندان طمع انسان ها بگذارد و از لهیب آتش دور بماند تا چند هزار سال زندگی می کند.

ارس، درختی ۲ پایه از خانواده سرو، از معدود سوزنی برگ های بومی شمال ایران و درخت مقاوم و زیبای مناطق جنگلی و کوهستانی بویژه شمال کشور محسوب می شود.

مقاومت در برابر خشکی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از ۳ هزار متری از سطح دریا و سرسبزی همیشگی از ویژگی های این درخت زیباست که توسعه کاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاک را در کشور کاهش می دهد.

ارس زارهای خراسان شمالی ۴۱۰ هزار هکتار از گستره جنگلی این استان را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی