مدیرکل دامپزشکی: کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلام قرنطینه شد


مدیرکل دامپزشکی: کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم در ایلام قرنطینه شد

ایلام - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: کانون مشکوک به بیماری سیاه‌زخم (شاربن) در روستایی واقع در بخش ماژین شهرستان دره‌شهر شناسایی و تمامی احشام این روستا قرنطینه شد.

دکتر رامین پورنجف روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص و غیرعادی تعدادی از احشام یک دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.

وی افزود: این دامدار روستایی دارای ۱۷۰ راس دام سبک است که ۹ راس از این احشام به عللی که هنوز در دست بررسی است، تلف شده است و در بررسی‌های انجام گرفته، احتمال وجود بیماری سیاه‌زخم بیشتر از موارد دیگر است.

پورنجف یادآور شد: هرچند عمده علائم نشان از بروز بیماری شاربن دارد اما نمونه‌گیری‌ها برای آزمایشگاه‌های مرجع کشور ارسال شده است و تا حصول نتیجه و جواب قطعی این آزمایش‌ها نمی توان علت مرگ و میر این دام‌ها را مشخص کرد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تمامی احشام این روستا در قرنطینه کامل برای جلوگیری از خروج دام یا فرآورده‌های دامی به خارج از روستا قرار دارد و احشام تلف شده نیز با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی در عمق زمین دفن شدند و جایگاه سایر احشام نیز آهک‌پاشی، شعله‌افکنی و ضدعفونی شده است.

وی ادامه داد: موضوع به مسوولان ذیربط استان گزارش و ستاد بحران برای جلوگیری از انتشار آن بین سایر دام‌ها تشکیل شده است و گروه‌هایی از دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در منطقه استقرار دارند و بین ساکنان منطقه بروشورهای آموزشی و بهداشتی با محتوای بیماری‌های مشترک انسان و دام توزیع شده است.

پورنجف گفت: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها در بدن دام‌ها نهان و تنها توسط دامپزشکان قابل شناسایی و تشخیص هستند، بنابرین عموم مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی باید گوشت و مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.

به گزارش ایرنا، شاربن یا سیاه‌زخم بیماری باکتریایی ویژه گیاهخواران اهلی مانند گوسفند، بز و گاو بوده و عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است.

باکتری انتشار دهنده این بیماری بسیار مقاوم است و می‌تواند تا سالیان متمادی بودن فعالیت زنده بماند و از طریق یک خراش و زخم وارد بدن دام شده و سپس به مصرف کننده منتقل شود.

بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت