ثبات قیمت‌ از الزامات اولیه فعالیت‌های اقتصادی نوپاست


ثبات قیمت‌ از الزامات اولیه فعالیت‌های اقتصادی نوپاست

یک بانوی یزدی موفق در طرح توسعه مشاغل خانگی، نوآوری‌ و ابداعات جدید را سرلوحه و از عوامل موفقیت فعالیت‌های خود عنوان و با بیان این ثبات قیمت‌ها از بایسته‌های اولیه فعالیت های اقتصادی نوپاست، نوسانات عجیب قیمت مواد اولیه زا مشکلات بسیار چالش برانگیزی در مشاغل خانگی ذکر کرد.

امروزه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی کشورها ایفا کرده و توانسته تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیری مواجه کرده و اقتصاد محلی را با تحول شگفتی روبرو کند.

توسعه مشاغل خانگی نه تنها سبب افزایش اشتغال در بسیاری از جوامع شده بلکه به عنوان ماندگارترین شغل‌ها در جوامع قلمداد شده و بالاترین نرخ بقا را داراست.

در این نوع از مشاغل، سود خلاقیت و کارآفرینی بدون واسطه نصیب فرد تولیدکننده می‌شود و ساعات کاری انعطاف‌پذیر در این حوزه موجب افزایش کیفیت زندگی با سپری کردن اوقات بیشتر در نزد خانواده می‌شود.

در همین راستا نیز طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب و به منظور اجرای و پیاده سازی، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی علاقمندان و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه‌های افقی و عمودی شد.

این طرح ملی در استان یزد نیز به هت جهاددانشگاهی دنبال شده و در بخشی از فعالیت‌های آن از تعداد زیادی از بانوان علاقه‌مند به صنایع دستی ثبت‌نام شده که در حال آموزش و توانمندسازی برای تولید کالای باکیفیت جهت ارائه به بازار هستند. در این میان برخی از بانوان خلاق از دیگران پیشی گرفته و در حال تولید محصولات متنوع، با کیفیت و ارائه آنها به بازار هستند.

«شهناز کریمی» یکی از این بانوان یزدی موفق در عرصه مشاغل خانگی است که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: جرقه‌ی امیدم از فراخوان جهاددانشگاهی یزد در مورد طرح مشاغل خانگی و مشاهده خبر آن در سایت ایسنا خورد و باعث شد تا در این طرح شرکت کنم و با آموزش‌های گروه خوب جهاددانشگاهی و گرفتن راهکارهای مناسب از سوی مسئولان مربوطه، امیدوارتر و با انگیزه‌تر این راه را در پیش بگیرم.

وی ادامه می‌دهد: با رشته‌ی کاربافی از قبل آشنا بودم و پس از شرکت در جلسات مشاوره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، پیگیر اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی شدم ولی عمده فعالیتم با توجه به این که هنوز فضای مناسبی نداشته و درگیر مسائل زندگی شخصی نیز بود، درون منزل انجام می‌شود.

این کارآفرین صنایع دستی اظهار می‌کند: با توجه به مواردی که در کلاس‌های آموزشی و مشاوره انجام شده بود، به این نتیجه رسیدم که سرلوحه کار و فعالیت اقتصادی ارائه نوآوری‌ها، ابداعات جدید و بروز است لذا با توجه به رقبای زیاد در حوزه کاربافی، فعالیتم را محدود به حوله و دستمال نکردم و بیشتر با فکر و ایده‌های جدید، نوآوری و ابتکاراتی را در این زمینه چاشنی کار کردم که باعث شد در مدت کوتاهی نسبت به دیگر دوستانم در این زمینه پیشی بگیرم.

وی افزود: لازم به ذکر است که با توجه به اینکه به اهمیت برند، لوگو و بسته‌بندی به عنوان مهمترین عوامل تبلیغات و فروش محصول اشاره و بیان می‌کند: بر همین اساس نیز قبل از این که اولین محصول خود را تولید و عرضه کنم، در این رابطه اقدام کردم و اکنون موفق شده‌ام کاربافی جیوک میبد را تا حدودی بر سر زبانها بیاورم.

کریمی در رابطه با مشکلات کارآفرینی در این حوزه می‌گوید: در ابتدای هر کاری، مشکل تقابل‌ها و منفی‌نگری‌ها وجود دارد و من هم با کمال احترام، بی‌نصیب از آن نبودم و از شروع کار تا به اینجا بیشتر به روی دوش خودم بوده است.

وی با بیان این که هزینه اولیه فعالیتم را از تسهیلات دریافتی از سوی بسیج سازندگی شهرستان میبد تامین کردم، ادامه می‌دهد: با وجود استقبال نکردن مردم از این کار، اندک بافنده‌ی فعال در این بخش با همت مثال زدنی و رقابتی سالم و ستودنی در تلاش هستند و تلاش آنها من را هم بیشتر مصمم به انجام کارهای جدید و نو می‌کند.

این کارآفرین در حوزه مشاغل خانگی در مورد بازار نیز خاطرنشان می‌کند: با وجود رکود بازار و زمینه‌ی نامناسبی که برای شناسایی و استفاده عموم فراهم نیست، این حوزه در بستر فضای مجازی می‌تواند رشد کند و با وجود این که فضای حقیقی و دیدن محصولات با چشم اثربخشی بیشتری بر روی خرید محصولات دارد ولی با توجه به فضای حاکم بر کشور و شیوع ویروس کرونا، فضای مجازی تا حدی می‌تواند برای معرفی محصولات و فروش اثرگذار باشد.

کریمی عنوان می‌کند: نوسانات عجیب قیمتی مواد اولیه از دیگر مسائل و مشکلات بسیار چالش برانگیزی در تولید است و با توجه به این که ثبات قیمت از بایسته‌های اولیه فعالیت اقتصادی نوپاست، مشکلات زیادی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

وی با گلایه از نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان، می‌گوید: متاسفانه حمایت مسئولان استان و شهرستان تنها از یک شخص و گروه خاص در تمام زمینه‌های کاربافی باعث بروز دل‌سردی‌هایی در این رقابت شده ولی امیدواریم سایه‌ی حمایت مسئولان بر سر همه تولیدکنندگان افکنده شود.

کریمی همچنین ابراز امیدواری می‌کند با انجام طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و همراهی مسئولان استانی و شهرستانی و دوستان دلسوز، کاربافی یک روزی در دنیای مجازی و حقیقی حرفی برای گفتن داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!